Social media: een introductie

Chloe Van Boven - 20 november 2019

Social Media. Photo by Merakist on Unsplash

AM-to-PM helpt bedrijven met hun Social Media beheer, maar wat zijn Social Media eigenlijk en welke soorten kennen we? In de blogpost hieronder, geef ik een overzicht.

Wat zijn Social Media?

Social Media zijn websites of applicaties (apps) waar je content zoals ideeën, gedachten, foto’s, video’s kan maken, delen of erop reageren. Er zijn verschillende soorten Social Media. Volgens SEOpressor kunnen we ze onderverdelen in 6 types. Ik haal er de 4 belangrijkste uit om meer gedetailleerd te bespreken.

 

1. Social networks

Een eerste type zijn social networks. Op social networks kan je met mensen die je kent of mensen, groepen of bedrijven met dezelfde interesses een connectie maken door ze te volgen of friendrequests te sturen. Sociale netwerken zijn dus websites/apps die je toelaten een netwerk uit te bouwen.

Het bekendste voorbeeld van een social network is Facebook.

Op Facebook bepaal je als individu zelf met wie je connectie maakt. Dit kunnen familieleden, goede vrienden, oude kennissen en/of klasgenoten waar je nog van wilt weten hoe het met hen gesteld is, maar ook pagina’s van bedrijven, activiteiten, politieke partijen etc zijn. Je kan ook contact houden door events aan te maken, te laten weten dat je hieraan deelneemt of andere uit te nodigen voor events. Als Facebookgebruiker bepaal je in zeker mate ook zelf welke inhoud je openbaar zet of afschermt. Je kan bvb. bepaalde content zoals familiefoto’s enkel voor familieleden zichtbaar stellen door lijsten te definiëren. Maar vergis je niet, er is ook heel veel info die niet afgeschermd kan worden en zichtbaar is voor iedereen, alsook info die gebruikt wordt door Facebook voor statistieken en bij de doelpubliek bepaling bij advertenties.

Als je als bedrijf, vereniging of bekend persoon een pagina aanmaakt op Facebook, is deze sowieso openbaar en kunnen individuen kiezen of ze deze willen volgen of niet. De beheerder van de pagina kan dan wel statistieken bijhouden, die vertellen welke berichten het goed doen en populair zijn, wie je doelgroep is, wanneer je doelgroep actief is, enzovoort. Deze informatie is dan weer interessant voor bedrijven en kan helpen bij advertentiecampagnes.

Een ander voorbeeld van een sociaal netwerk is Instagram. Op Instagram ga je niet alleen connectie maken met mensen die je echt kent, maar vooral met mensen met dezelfde interesses. Profielen die je zelf interessant vindt, kan je volgen waardoor je berichten van deze persoon in je overzicht te zien krijgt. Door het gebruik van hashtags en deze hashtags te volgen, ontdek je wie deze mensen zijn. Slechts een beperkt aantal profielen op Instagram zijn privé.

De content op Instagram is eerder gericht op foto’s. Op Facebook bestaat de content uit een mix van berichten, foto’s, video’s, events, etc. Als bedrijf kan het ook nuttig zijn even stil te staan bij welke content je graag zou delen met je volgers en welk medium hier het geschiktst voor is.

Nog een voorbeeld van een social networksite is LinkedIn. Op LinkedIn ga je connectie maken met mensen die je kent of interessant zijn voor je professionele carrière. Content die daar gedeeld wordt is ook te plaatsen binnen een professioneel kader. Op LinkedIn kan je, bijvoorbeeld, een openstaande vacature posten, maar ook interessante informatie uit je vakgebied om zo je volgers te informeren.

 

2. Webblog

Een tweede type zijn de webblogs. Webblogs danken hun naam aan een samenvoeging van website en log. Het zijn dus dag-/logboeken die op het Internet gedeeld staan.

De persoon die een blog bijhoudt is een blogger. Op een blog kan je verschillende blogposts maken, dit is een tekst die over één bepaald onderwerp gaat (bvb. Wat zijn social media?).

De bekendste applicatie waar je een blog kan bijhouden is BLOGGER, een applicatie van Google.

Ook bedrijven kiezen er meer en meer voor een blog bij te houden om hun volgers te blijven informeren van de belangrijkste weetjes in hun vakgebied.

 

3. Media Sharing

Er zijn ook websites waar je content zoals video’s en foto’s kan delen. Wellicht de bekendste is YouTube. Op YouTube kan je filmpjes delen met de hele wereld. Iedereen heeft toegang tot deze filmpjes en kunnen, indien ingelogd, deze video’s becommentariëren.

Je kan op Youtube ook een eigen kanaal maken, waar anderen zich op kunnen abonneren. Jouw abonnees krijgen dan een melding wanneer er nieuwe content van jouw verschijnt. Wanneer je heel populair bent op Youtube kan je met jouw eigen kanaal ook geld verdienen.

Vloggers, personen die bloggen met een video, kiezen vaak voor dit medium. Door een “vlog” kan je bepaalde zaken tonen terwijl je ze uitlegt.

Een medium dat aan populariteit aan het winnen is en waar we hoogstwaarschijnlijk nog meer over zullen horen in de nabije toekomst is TikTok, voorheen gekend als Musical.ly. TikTok, of Douyin (Chinees voor “vibrating sound”) is een platform waar je korte muziekvideo’s te delen.

 

4. Micro-blogging

Een andere vorm van Social Media is microwebblog. Een microwebblog is een combinatie van een webblog en instant messaging.

Hét voorbeeld inzake micro-blogging is Twitter. Op Twitter ga je korte berichten de weide wereld insturen. Een bericht op twitter, ook wel tweet genoemd, bestaat uit maximum 280 tekens.

Net als op Instagram, is ook op Twitter, het gebruik van hashtags populair. Door het gebruik van hashtags maak je bepaalde woorden of onderwerpen “clickable”. Je kan er dus op klikken om te bekijken wat er nog over geschreven is.

Twitter is ook gekend voor zijn “Reposts” of “Retweeten”. Je kan bepaalde berichten die door anderen geschreven zijn opnieuw gaan delen om duidelijk te maken dat, hoewel het bericht niet oorspronkelijk door jezelf geschreven werd, je wel dezelfde mening hebt.

 

5. Chatgroepen en Instant Messaging

Een ander type dat ik graag zou willen toevoegen aan de lijst van SEOpressor is Instant Messaging en Chatgroepen. Snapchat is wereldwijd enorm populair bij jongeren en kan het best omschreven worden als “een multimedia messaging app”. Je kan op Snapchat verschillende media (tekst, foto, film, …) delen, maar deze blijft maar een beperkte tijd zichtbaar. In het begin was Snapchat gericht op privégesprekken, maar nu wordt de content die je deelt 24u zichtbaar onder je netwerk als “Story”. Stories worden in chronologische volgorde getoond.

Ook bij Facebook en Instagram kan er (sinds de immense populariteit van Snapchat) specifiek gekozen worden voor “Stories”. Op Instagram worden je stories bewaard op je eigen profiel. Bij Facebook zijn ze ook maar 24u zichtbaar voor je netwerk, doch kan je ze zelf wel bewaren indien je dit wenst.

Facebook heeft de applicatie Facebook messenger. Je kan ook hier zowel privé als in groep chatten, telefoongesprekken voeren, en media (foto’s, tekst, video’s, …) delen, maar deze content wordt in tegenstelling tot bij Snapchat niet over heel je netwerk gedeeld.

Ook razend populair, zowel bij jongeren als ouderen, is WhatsApp . WhatsApp is eveneens een applicatie waarmee je zowel privé-gesprekken als groepsgesprekken kunt hebben. Omdat WhatsApp en Facebook Messenger niet veel verschillen van elkaar, is er sprake dat in de toekomst beide applicaties in elkaar geïntegreerd zullen worden.

 

Besluit

Social media zijn niet meer weg te denken uit onze dagelijks leven. Ze zijn alomtegenwoordig en vinden zich steeds opnieuw uit om de concurrentie met elkaar te blijven aangaan. We communiceren meer en meer via social media. Ook in B2B en B2C -communicatie spelen social media een belangrijke rol.

 

Contacteer ons gerust indien je hier meer informatie over wenst, of om samen te bekijken hoe we deze kanalen kunnen inzetten voor jouw bedrijf.

Chloe Van Boven

Chloe inschakelen voor je zaak?