Wat is remarketing en hoe zet je het in voor je zaak?
Admin Digitale Versnelling - 9 mei 2023
Er zijn verschillende marketingmethodes om je salescijfers te boosten en eentje daarvan is remarketing. Met remarketing probeer je klanten alsnog te overtuigen om voor jouw service of product te kiezen. Hoe schakel jij remarketing in voor je business? En hoe doe je dat na het verdwijnen van de third party cookies? Dat lees je hier!
Wat is remarketing?
Remarketing of retargeting is een vorm van online adverteren waarbij je advertenties laat zien aan mensen die je website al een keer hebben bezocht en dus bewezen interesse hebben. Remarketing probeert niet-geconverteerde websitebezoekers alsnog te overhalen om een aankoop te doen of een contactformulier in te vullen.
Een voorbeeld van remarketing
- Met dit voorbeeld wordt het principe van remarketing snel duidelijk: •
- Je zoekt op Google naar een nieuw paar ecologische sneakers.
- Je scrolt door de Google Shop-pagina's, maar je klikt ook op de eerste zoekresultaten van specifieke merken op zoek naar de schoenen die je mooi en ethisch verantwoord vindt.
- Je wil nog even nadenken over hoeveel geld je wil uitgeven aan nieuwe schoenen, dus je maakt nog geen beslissing en staakt je zoektocht.
- Enkele uren later zie je op Instagram een advertentie van een van de merken die je aanklikte tijdens je zoektocht. Dat ene paar schoenen dat je mooi vond en waar je wat langer naar gekeken hebt, staat nu met 15% korting te pronken in je Instagramfeed.
Dat is een schoolvoorbeeld van remarketing. De Metapixel op de site van het schoenenmerk heeft informatie over jou verzameld en kon jou aan de hand van je Instagramprofiel terugvinden om je specifieke advertenties te sturen. Handig, hè? Klopt!
Maar de tijden zijn aan het veranderen. De third party cookies – cookies van andere websites dan die van de website die je bezoekt – worden eind 2023 afgeschaft.
Third party cookies: een eindig verhaal
Al sinds 2013 verzamelen marketeers met behulp van third party cookies (dat wil zeggen: cookies geplaatst door externe spelers zoals Meta en Google) informatie over het gedrag van potentiële klanten. Dat ‘gedrag’ bestaat bijvoorbeeld uit welke websites je bezoekt, welke posts je liket op sociale media en op welke links je klikt in nieuwsbrieven. Natuurlijk leverde dat handige inzichten op over hun doelgroep. En op basis van die inzichten konden marketeers specifiekere advertenties op je afsturen.
Maar er groeit weerstand onder internetgebruikers over alle data die mastodonten als Meta en Google zomaar kunnen inzamelen. En ook met de strengere wetgeving rond privacy en GDPR komt die dataverzameling in nauwe schoentjes. Daarom houden de third party cookies op te bestaan.
Remarketing zonder third party cookies
Dus moeten adverteerders en marketeers op zoek naar andere manieren om aan remarketing te doen. Die zijn er gelukkig, en er zullen er in de toekomst ongetwijfeld nog bijkomen.
-
Zet in op first party cookies
Bouw je eigen feestje: op je eigen website mag je wél nog cookies aanmaken. Dat zijn namelijk first party cookies. Die cookies verzamelen ook gegevens over eerdere bezoekers, welke pagina’s ze bekijken en waar en wanneer er bijvoorbeeld een conversie plaatsvindt.
De absolute voorwaarde om die cookies te mogen inzamelen is de cookiebanner, die duidelijk uitlegt voor welke specifieke cookies je bezoekers al dan niet toestemming kan of moet geven.
-
Maak jezelf vertrouwd met Google Analytics 4
Google Analytics 4 (kort: GA4) is de nieuwe versie van de ‘oude’ Universal Analytics. GA4 anonimiseert de IP-adressen van websitebezoekers en voldoet daardoor aan de privacywetgeving en GDPR-regels.
Gebruikte je Google Analytics al? Dan is het heel belangrijk dat je je data uit de oude versie overzet naar GA4. Doe dat nu, voor die optie niet meer beschikbaar is. De periode om over te stappen zou volgens de laatste berichten aflopen rond september 2023. Wees er dus snel bij!
-
Privacy sandbox: ietsje ingewikkelder dan spelen in de zandbak
Een bijkomende tool die je helpt bij remarketing zonder cookies, is de Privacy Sandbox van Google, die in 2024 gelanceerd wordt. Het is een overkoepelende naam voor een reeks technologieën die data verzamelen en analyseren en die kunnen retargetten zonder cookies.
Gebruikers van de Google Chrome-browser zouden volgens interesse opgedeeld worden in cohorten en bieden de basis voor de FloC API (Federated Learning of Cohorts). De cookies blijven binnen het netwerk van Google en daarom zou de Privacy Sandbox conform de privacywetgeving zijn. De gegevens zijn niet meer herleidbaar tot specifieke personen en als adverteerder heb je geen inzicht meer in hoe de doelgroepen zijn opgebouwd.
De meningen van marketeers en adverteerders zijn dan ook verdeeld over de Sandbox, die nog in volle ontwikkeling is. To be continued …
-
De server-side Google Tag Manager en Facebook conversion API
De Google Tag Manager en Facebook conversion API helpen je om conversies bij te houden en de prestaties van je campagnes te verbeteren. Beide tools kunnen onafhankelijk van third party cookies werken.
Met de Google Tag Manager (GTM) voeg je trackingcodes en scripts toe op je website zonder dat je de broncode moet aanpassen. Met de server-side Google Tag Manager worden die gegevens en tags naar de server van de website verplaatst in plaats van de browser van de websitebezoeker. De server-side GTM is minder afhankelijk van browerscookies en biedt een betere gegevensbeveiliging.
Met de Facebook conversion API stuur je conversiegegevens van je website direct naar Meta, zonder de hulp van browsercookies. Meta haalt de gegevens dus gewoon rechtstreeks bij je server op, in plaats van uit je browser. Daardoor kan je de conversies op je site nog steeds tracken en je campagnes optimaliseren, maar de metingen en inzichten zullen minder nauwkeurig zijn.
-
Tracedock: geanonimiseerde cookies doorsturen naar Google Analytics
Naast Google en Meta bieden ook andere spelers tools aan die de cookiebeperkingen van browsers omzeilen. Zo is er Tracedock, specifiek gericht op first party cookies binnen Safari. Maar er zijn bijvoorbeeld ook Data Management Platforms (DMP’s) die zich ondertussen aangepast hebben aan het cookieloze tijdperk en zonder cookies data voor jou kunnen verzamelen en korte tijd bewaren.
-
Doe aan contextuele retargeting
In plaats van te vertrouwen op cookies of de tools van Meta en Google, kan je ook contextuele advertenties gebruiken. Je advertenties worden dan getoond op basis van de inhoud van de bezochte website. Ga op zoek naar de websites waar jouw doelgroep zich bevindt en plaats op die plekken relevante advertenties.
Een voorbeeld? Wie fietsen verkoopt, kan op een website met fietsroutes adverteren. Ben je een reisbureau? Dan plaats je bijvoorbeeld advertenties op een website die goedkope vliegtickets opspoort.
Je gebruikt dus, net zoals bij affiliate marketing, externe platformen die content aanbieden die jouw doelgroepen interesseert. Dat is vandaag al mogelijk met het Google Display Netwerk.
Andere marketingmethodes die je kunnen helpen
Naast de marketinginspanningen die gebruikmaken van cookies, zijn er gelukkig ook nog alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan e-mailmarketing, waarbij je aan de hand van nieuwsbrieven je doelgroep informeert en laat converteren. Schakel ChatGPT in voor inspiratie! Of wat dacht je van old school advertenties in lokale magazines of op evenementen? Met een goeie push- en pulltactiek mix je online en offline advertenties tot een mooie marketingstrategie. En weet je wat helemaal gratis is en geen cookies nodig heeft? Een effectieve SEO-strategie, die jouw website bovenaan de zoekresultaten van Google brengt. Veel succes!
De experts van de Digitale Versnelling helpen je graag
Nog vragen over hoe je aan remarketing kan doen? Of wil je advies over andere marketingmethodes? Neem gerust contact met ons op. De experts van de Digitale Versnelling staan voor je klaar.