Zo gebruik je SEA (Search Engine Advertising) om sneller bovenin Google te komen

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 8 maart 2022

SEA hoger in Google komen

De website en webshop van je onderneming schenken je een duidelijke opbrengst (je ROI of Return on Investment). Je ziet er dus dagelijks resultaat van. Alhoewel... Heb je misschien het gevoel dat je best nog iets meer wilt doen, als dat zou betekenen dat op korte termijn je merknaam bekender wordt; je klantenbestand uitbreidt en je verkoop sneller groeit? Dan is dit hét moment om na te denken over SEA -Search Engine Advertising.

Wat is SEA (Search Engine Advertising)?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Je geeft een zoekmachine als Google, Bing of Youtube een deel van je budget om met je betaalde advertentie bovenaan de lijst te verschijnen als mensen zoekwoorden intikken die bij jouw producten horen. Dat wil zeggen dat potentiële klanten eerst te zien krijgen wat jij aanbiedt. Pas daarna scrollen ze naar beneden en komen ze tussen de gewone resultaten terecht. Daar kun jij ook tussen staan, op basis van hoe goed jouw site scoort in SEO – Search Engine Optimization.

 

Het verschil tussen SEO en SEA

SEO is een manier om een site beter te laten scoren in de Googleresultaten, door de juiste zoekwoorden in de tekst van je website te gebruiken. Omdat dat proces traag maar zeker verloopt (het ‘groeit’), noemen we dit ook wel ‘organisch’. Als je in het voorjaar kijkt hoelang het duurt voor je tuin in bloei staat, dan weet je: organisch groeien, dat kan een tijdje duren. Daarom: is SEA een goed idee? Ja hoor: voor wie het slim aanpakt, is dit een prima idee!

Kan je wat ondersteuning gebruiken bij SEA, dan kan je terecht bij een expert van De Digitale Versnelling.
 

Waarom SEA gebruiken?

Voor we uitleggen hoe je dat precies aanpakt, is het goed om even te bekijken waarom je met SEA zou beginnen. Online adverteren geeft namelijk snel resultaat; het richt jouw pijlen recht in het hart van je doelpubliek én het maakt je duidelijk zichtbaar. Die snelheid kan ervoor zorgen dat je rustig de resultaten van SEO kunt afwachten en tegelijk het verkeer op je site snel zien toenemen. De doelgerichtheid zorgt voor een link met je klanten in jouw omgeving, of in de leeftijds-, geslachts- of taalcategorieën die jou als ondernemer interesseren. Zichtbaarheid, tenslotte, krijg je door die premium plaats bovenaan de resultatenpagina van de zoekmachine. Het eindresultaat is win-win-win!

 

Wanneer SEA inzetten?

Weten wanneer je een SEA-campagne het best kunt gebruiken, hoort bij slim ondernemen. Naast het snel opbouwen van interesse in je online zaak of webshop, kan SEA ook van pas komen als je een actie wilt opzetten richting een bepaalde doelgroep. Of als je nadenkt over een specifieke kortingsactie die je snel bekend wilt maken; een nieuw product wilt lanceren; een samenwerking met een influencer wilt introduceren; een marketingcampagne op verschillende kanalen wilt starten... er zijn tal van redenen. Maar de bottom line is: als je snel resultaat wilt in een zoekmachine, denk dan in termen van SEA.

 

Hoe SEA gebruiken?

Op weg dus, met die SEA-campagne! Je zult die meer dan waarschijnlijk lanceren met Google Ads (Google en YouTube) of met Microsoft Advertising (Bing, Yahoo en AOL). Beiden hebben voor- en nadelen. Een combinatie van de twee is – als je budget zover reikt – de ideale manier om snel de juiste mensen te bereiken. Een account aanmaken en doorklikken in de gebruiksvriendelijke Ads-omgeving, gaat moeiteloos, ook voor mensen zonder ervaring. Denk goed na over het soort campagne dat het best voor jouw product of dienst geschikt is. Je kunt je zaak namelijk via vier verschillende campagnes aan de mens brengen.
 

  1. Search campagne: the mother of all campaigns. Je duikt in het zoeknetwerk van Google en diens partners en komt in de resultaten te staan op een plaats die goed converteert. Een stevige website met de juiste zoekwoorden garandeert hier succes.
  2. Display campagne: je presenteert je advertentie op heel veel verschillende sites, via het Display Netwerk. Weet jij precies welke doelgroepen je wilt bereiken? This is your weapon of choice. Een leuke en slim geschreven advertentie en wat goeie foto’s...je bent vertrokken!
  3. Shopping campagne: de typische kleine ads die bovenaan de resultaten verschijnen, genereren verkeer voor jouw webshop en doen de kassa rinkelen. Met scherpe productbeelden en een paar goedgekozen omschrijvingen geef je hier een boost aan je sales!
  4. Videocampagne: de open weg naar YouTube, die je inslaat als je flinke poten onder jouw sterke merk wilt zetten. Met een mooie videoadvertentie over jouw zaak en/of producten baan je je zo een weg naar een brede doelgroep.

 

Kies je doelgroep ook zorgvuldig. Jonge ouders zijn niet geïnteresseerd in looprekken; senioren hebben geen boodschap aan de jongste lading Pokémonkaarten. Gericht adverteren op basis van locatie, taal, geslacht of leeftijd voelt al snel als een tweede huid. Maar ook interesses, onderwerp, doelgroepen die in jouw marktsegment actief zijn of die al interactie met jouw site hebben gehad: het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Tot slot is een goed geschreven en ontworpen advertentie écht belangrijk. Hoe relevanter die is voor klanten, hoe groter de kans dat ze klikken en tot conversie (lees: kopen!) overgaan.

 

Tools om de juiste SEA-keywords te selecteren

De relevantie van je advertentie hangt in enorme mate af van de zoekwoorden die je in combinatie ermee gebruikt. Daarvoor zijn er een aantal geboden, die je best volgt. Staat met stip op nummer één: wat typeert jouw zaak? Vind de beste woorden om te omschrijven wat je doet en wat je probeert te verkopen. Ten tweede is het belangrijk dat je denkt zoals je klanten. Zij tikken namelijk woorden in waarmee ze jou moeten vinden. Probeer die zo exact mogelijk te formuleren. Heb je een speciaalzaak in orchideeën? Dan omschrijf je die prachtexemplaren niet met het brede zoekwoord ‘bloemen’. Je wil de juiste mensen bereiken en niet onnodig budget investeren. Zet jezelf via die zoekwoorden ook in de kijker: door je bedrijfsnaam te introduceren, laat je concurrenten achterwege. Werk tenslotte met negatieve zoekwoorden: daarmee geef je duidelijk aan waaraan je geen betaalde kliks wilt verspillen. Je verkoopt van die glanzende, nieuwe laptops? Dan kies je er zeker voor om het woord ‘refurbished’ als negatief zoekwoord in te geven. Als iemand dat zoekt, wil jij namelijk niet dat hij op jouw advertentie klikt.

 

Hoeveel kost SEA?

Het korte, eenvoudige antwoord daarop is: zoveel als je zelf bepaalt. Van een paar tientallen of honderden euro’s tot duizenden of zelfs meer: hoe groter de campagne, hoe duurder. Maar vergeet niet: jij bent de regisseur van jouw SEA-campagne. Als dit je eerste keer is, stap je waarschijnlijk liever voorzichtig die nieuwe wereld in. Het is dus slim om met een klein budget eens te testen hoever je kunt springen. Spendeer per dag of per maand ook niet meer dan je effectief aankunt: dat kun je simpelweg aangeven bij Google of Microsoft. De twee concurrenten vullen elkaar qua zoekpubliek mooi aan. Google is groter; Microsoft leidt procentueel iets sneller tot echte aankopen. Belangrijk is, dat het je meer opbrengt dan je erin stopt: daar is die ROI (je Return On Investment) weer! Je biedstrategie bepaalt wat een klik van een potentiële klant je waard is en hoe je ermee omgaat. Wil je écht helemaal bovenaan staan met je ad? Heb je veel over voor nieuwe klikkende klanten? Voor mensen die écht klaar zijn om hun geld te spenderen aan jouw product? Je kunt dit allemaal filteren, maar hou dan in het achterhoofd dat je campagne duurder wordt. Vaak is het slim om deze knopjes zorgvuldig en bescheiden af te stellen, zodat je het meeste haalt uit de kleinste investering. Begin dus klein en kijk wat het je opbrengt.

 

Beginnen met SEA?

We horen het je tot hier denken: “Klinkt allemaal mooi, maar is het écht het moment voor mij om hiermee te beginnen? Mijn zaak is niet zo groot en ze draait toch prima? Zal die SEA nu écht zo’n verschil maken?” Het antwoord is: ja. Kleine of middelgrote bedrijven richten zich vaak op specifieke, plaatselijke doelgroepen. Die kun je via SEA loepzuiver bereiken. Je hebt geen fortuinen nodig om van start te gaan en je kunt er zowel je kosten als je resultaten helder mee in kaart brengen. Mocht je tips kunnen gebruiken of hulp nodig hebben met SEA, dan raden we een (gratis!) gesprek met een van onze experten aan. We leggen je graag uit hoe het werkt en wat het voor jou kan betekenen.

 

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Wat is affiliate marketing en hoe begin je eraan?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Waarom lead generation zo belangrijk is voor je zaak

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Adverteren op YouTube voor beginners

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale