Verbeter jouw online zichtbaarheid met Google Mijn Bedrijf

Chloe Van Boven - 1 oktober 2020

Google, Photo by lalo Hernandez on Unsplash

Online niet zichtbaar zijn, is zoals een lege winkeletalage hebben: mensen weten niet dat je er nog bent. En met welke tool kan je online zichtbaarheid bij jouw lokale doelgroep beter verbeteren dan met Google Mijn Bedrijf?

Google omschrijft haar product als "Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee u uw bedrijfsprofiel en bedrijfswebsite kunt promoten op Google Zoeken en Maps. Met een Google Mijn Bedrijf-account kunt u zien wie uw klanten zijn en contact met hen leggen, updates van uw bedrijfsprofiel posten en bekijken hoe uw klanten interactie met uw bedrijf hebben op Google."

Dit is een eerder bescheiden omschrijving van een product dat ik aanbeveel aan elke ondernemer die bij mij aanklopt en zijn zichtbaarheid lokaal wilt versterken.

 

Wat kan je allemaal doen met zo'n profiel?

Eerst en vooral vul je op dit profiel jouw gegevens en openingsuren aan. Potentiële klanten zien zo in een oogopslag wat jouw bedrijf doet, welke diensten en producten je aanbiedt, hoe ze jou kunnen bereiken, waar je je bevindt, wat jouw andere communicatiekanalen zijn (zoals je website en sociale media). 

Google Mijn Bedrijf is een bedrijfsvermelding, net zoals je in de Gouden Gids of de bedrijvengids staat, maar dan getoond aan die mensen uit jouw buurt die effectief naar jouw producten of diensten op zoek zijn. Fantastisch toch? 

Wijzigen jouw openingsuren omdat het een feestdag is of omdat je er even tussenuit gaat, dan kan je dit hier ook gemakkelijk communiceren. Mensen zoeken dit immers vaak via Google op. 

Gebruikers kunnen ook reviews achterlaten. Deze reviews komen heel zichtbaar naar voren in de zoekresultaten. Zijn klanten tevreden over jouw diensten/producten en heb je veel positieve reviews? Dan heb je een streepje voor op jouw concurrenten. Mond-aan-mond reclame is immers nog steeds de meest effectieve reclame. Daarnaast zal je met positieve reviews ook hoger ranken in de zoekresultaten. 

Je kan een Google Mijn Bedrijf-profiel ook beschouwen als een sociaal media-kanaal, maar dan exclusief voor bedrijven en verenigingen. Je kan er iets posten en meer vertellen over jouw bedrijf en over wie jij bent, maar ook producten, (tijdelijke) promoties en evenementen in de kijker zetten. Je kan ook in interactie gaan met jouw klanten. 

Google Mijn Bedrijf is raadpleegbaar via desktop, tablet en mobiel. Mobiel kunnen klanten ook met één druk op de knop rechtstreeks bellen of een routebeschrijving opvragen, gezien de koppeling met Google Maps en navigatie-apps zoals Waze

 

Wat zijn de voordelen? 

De titel verraadt het natuurlijk al: het versterkt jouw online zichtbaarheid bij jouw lokale doelgroep enorm. Het is bovendien helemaal gratis.

Google Mijn Bedrijf is gekoppeld aan de zoekresultaten en Google Maps. Wanneer klanten in jouw buurt je opzoeken, of beter: op zoek gaan naar een dienst of product dat jij aanbiedt, verschijnt jouw bedrijf rechts in de zoekresulaten met alle relevante informatie (contactgegevens, openingsuren en reviews). Is jouw website dus niet 100 procent geoptimaliseerd voor de zoekresultaten op Google (SEO)? Dan heb je met een goed ingevuld profiel op Google toch een stapje voor en word je alsnog getoond aan mensen die zich bij jou in de buurt bevinden, wat jouw lokale vindbaarheid een enorme boost geeft. 

Dus, waar wacht je nog op?

 

 

Chloe Van Boven

Chloe inschakelen voor je zaak?