8 SEO-tips voor kmo’s

Jarne van Riet - 20 september 2019

Persoon die SEO doet op iMac

Word gemakkelijker gevonden door potentiële klanten. Het heeft geen zin om tijd en geld te investeren in een mooie website als jouw klanten die niet kunnen vinden. Maar hoe kan je jouw site laten opvallen in de zee van content op het internet?

Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) kan je klanten helpen jouw website te vinden wanneer ze zoeken via Google, Bing of Yahoo. Door jouw website op de juiste manier op te stellen en je zoekwoorden te optimaliseren, zal je meer verkeer naar jouw pagina genereren en meer verkopen.

Hier zijn acht tips om hoger te scoren in onlinezoekopdrachten.

 

1. Vind de juiste trefwoorden

Denk na over de woorden die je klanten waarschijnlijk zullen gebruiken bij het zoeken naar jouw producten of diensten op het web. Gebruik tools zoals Ubersuggest en Google Keywordplanner om te weten te komen welke termen je klanten gebruiken en welke termen het grootste volume hebben.

Gebruik de trefwoorden uit je onderzoek op je website. En maak een plan op om content rond deze trefwoorden te schrijven.

Begin met het gebruik van trefwoorden in de URL - het adres dat in de internetbrowser voor elk van uw websitepagina's verschijnt. Neem ze ook op in je titels en in de beschrijving van je metagegevens (de korte tekst die zoekmachines vertelt waar je inhoud over gaat).

 

2. Focus op jouw uniek aanbod

Vergeet niet dat je online concurreert met andere bedrijven om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Om uit te stijgen boven de menigte in zoekopdrachten voor jouw branche, gebruik je best zoekwoorden die je onderscheiden van je concurrenten. Zet je unieke aanbod in de kijker of speel in op je locatie. Dit doe je het best in je metatitel om de aandacht van de bezoeker te trekken.

De concurrentie is ook hard voor trefwoorden die je koopt als onderdeel van een pay-per-click campagne, waar een advertentie voor jouw bedrijf verschijnt boven of naast de gratis zoekresultaten. Je betaalt elke keer als er op jouw link wordt geklikt. Nogmaals, je richt je best op nichezoekwoorden als je niet beschikt over een groot budget.

 

3. Gooi je website niet te vol met zoekwoorden

Zoals de richtlijnen van Google's webmaster aangeven: "Maak pagina's in de eerste plaats voor gebruikers, niet voor zoekmachines”.

Als je je pagina’s volpropt met zoekwoorden om toch maar goed te scoren in Google, zal je hierop afgestraft worden. Google weet namelijk heel goed wanneer je maar wat volspamt en wanneer je nuttige informatie biedt aan bezoekers.

Je moet in eerste instantie gaan voor een duidelijke en vlot leesbare tekst.

 

4. Bouw links naar je site

Hoe meer links er zijn vanuit andere websites naar jouw site, hoe hoger je in zoekopdrachten komt te staan. Google beschouwt links als referentie van andere websites dat je goed bezig bent. Vraag de eigenaren van gerelateerde sites om een link naar jouw website te plaatsen. 

Focus wel op de kwaliteit van de links. Eén link naar je website vanuit een kamer van koophandel of een universitaire website zal je meer helpen dan een tiental links van obscure blogs die naar jouw website gaan.

 

5. Publiceer (veel) informatieve content

De belangrijkste opdracht van zoekmachines is om mensen te helpen antwoorden te vinden op hun vragen. Dus de beste strategie om veel verkeer te krijgen is het creëren van overtuigende inhoud - artikels, video's en foto's - die jouw lezers kwalitatieve informatie bieden. Zorg ervoor dat je je content regelmatig aanpast en dat deze relevant blijft.

 

6. Een gebruiksvriendelijke website

Een schone, gemakkelijk te navigeren website is cruciaal. Zorg ervoor dat het voor bezoekers onmiddellijk duidelijk is wie je bent en wat je aanbiedt.

De snelheid van de site is ook belangrijk voor SEO. Het grootste deel van de bezoekers verlaat een website als deze niet laadt binnen de 3 seconden.

Tot slot wil je er zeker van zijn dat je website geoptimaliseerd is voor mobiele platformen. Zoekmachines bestraffen websites die niet gemakkelijk worden weergegeven op een smartphone.

 

7. Meet resultaten

Gratis en goedkope tools zoals Ubersuggest, SEMRush, Ahrefs en Google Analytics geven je meer informatie over de SEO-prestaties van jouw website en vertellen je meer over jouw bezoekers - hoe ze je website hebben gevonden (zoekmachine, verwijzende website, ...), hun geografische locatie, hoe lang ze op elke pagina zijn gebleven en waar ze je website hebben verlaten.

 

8. Heb geduld

Monitor de resultaten vanaf de eerste dag, maar verwacht geen snelle resultaten. Normaal gesproken duurt het een paar maanden om significant hoger te komen in de zoekmachineresultaten.

Vergeet ook niet dat SEO voortdurend verandert. Wat vandaag werkt, werkt binnen een paar jaar misschien niet meer. Blijf eraan werken en blijf op de hoogte van de laatste veranderingen die van invloed zijn op de rankings.

 

Ik wens je alvast veel succes met je weg naar de top van de Google zoekresultaten!

Jarne van Riet

Jarne inschakelen voor je zaak?