Adverteren op YouTube voor beginners

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 13 mei 2022

YouTube publicité

Er zijn een paar merknamen die zó universeel bekend zijn, dat zelfs een verhuis naar Mars je niet zou vrijwaren van kennis erover. YouTube is er één van. De site vol video’s is uitgegroeid tot een heus platform, dat ook aan jouw zaak heel interessante advertentiemogelijkheden biedt. Alleen...hoe begin je daaraan? Het antwoord: een campagne die jouw boodschap breed verspreidt , is maar een paar muisklikken van je verwijderd. Lees dus even mee, want dit kan voor jou én je zaak een game changer zijn...

Wat zijn de voordelen van adverteren op YouTube?

YouTube is ondertussen veel meer dan een verzameling video’s op het net. De site is uitgegroeid tot een belangrijke search engine, die zeer intensief wordt gebruikt. Als zoekmotor kan ze gerust naast internetgiganten als Google of Bing staan. De site is trouwens eigendom van Google, wat maakt dat de volledige portefeuille aan Google producten klaar staat om jouw advertenties zo effectief mogelijk te maken.

Enorm veel mensen gebruiken YouTube dagelijks, waardoor de site een indrukwekkend bereik heeft. Ze doen dat niet alleen op hun computers, maar ook op tablets en smartphones. Dat maakt van YouTube een ideale extra tool om een groot publiek te bereiken en écht resultaat van je advertentiebudget te zien.

 

Verschillende manieren om te adverteren op YouTube

Adverteren op YouTube kan in verschillende vormen. We zetten ze even kort op een rijtje.

  1. Video Discovery advertenties: deze advertenties verschijnen op de homepage van YouTube, of zijn te zien in resultatenpagina’s wanneer iemand een zoekopdracht heeft ingegeven. Ze belanden ook in de kolom met verwante video’s nadat iemand een zoekopdracht heeft ingegeven.

Voordeel: je kunt ze combineren met een banner van je zaak, die getoond wordt aan de rechterkant van het scherm, nadat iemand op de advertentie heeft geklikt. Twee keer scheepsrecht: dat kàn niet missen!

  1. TrueView In-Stream advertenties, aan- en wegklikbaar: dit zijn de standaardadvertenties die we allemaal kennen van YouTube. Je kunt er op klikken terwijl ze afspelen en ze na een korte tijd ook overslaan. Ze worden afgespeeld vóór de video waar je als gebruiker eigenlijk naar op zoek was.

Bijkomende voordelen: als je dat wil, kan je ze ook laten draaien in het Google Display Network – een verzameling van miljoenen websites en apps die eigendom zijn van Google. Ze zijn ook gemakkelijk te combineren met een cta – een call-to-action. Dat is een manier om je kijkers – en potentiële klanten – aan te zetten om een actie te ondernemen, zoals je site bezoeken, zich op een nieuwsbrief abonneren... In het Google Display Network wordt constant bijgehouden hoe goed je advertenties presteren. Je krijgt dus informatie over hoe lang mensen naar je advertentie kijken, hoe vaak ze doorklikken, de info doorsturen... Je leert er als zaakvoerder heel snel wat werkt en wat niet. Wat het beste werkt voor jouw zaak, hangt af van de doelstellingen die je voor ogen hebt (en van je budget). Wil je dat ze je zaak leren kennen, dan kan je beter inzetten op de Discovery-variant. Wil je dat ze op je website belanden, dan kan je bijvoorbeeld inzetten op de niet-wegklikbare versie, waarin je dan een link naar je site legt.

  1. TrueView In-Stream advertenties, NIET wegklikbaar: deze advertentievorm kun je niet zomaar wegklikken. Hij verschijnt bijvoorbeeld in het midden van een YouTubevideo die langer dan 10 minuten duurt.

Voordelen: dit is de ideale vorm om een call-to-action in te verwerken. De kans dat iemand doorklikt tijdens zo’n video, is namelijk veel groter. Belangrijk hier is, dat je je merk zo goed mogelijk voorstelt in een aangename, boeiende mix van mensen, dialogen, audio en elementen waarvan je weet dat ze helemaal bij jouw zaak passen.

  1. Bumpers: een zeer korte video van maximum 6 seconden, waarin de essentie van jouw merk te zien is.

Voordelen: Uiteraard kan je geen volledig verhaal vertellen op zo’n korte tijd, maar als manier om de sterke punten van je zaak kort maar krachtig in de verf te zetten, kan dit tellen.

  1. Overlay advertenties: een mini-banner die onderaan een video verschijnt. In die banner staat vaak een logo; wat je verkoopt; een aankondiging van een actie of een korting; ...

Voordelen: zo’n banner is de ideale aanvulling op jouw keuze in In-Streamadvertenties. Hij is iets vriendelijker en minder opdringerig, maar houdt je merk wel in gedachten van de kijkers – en daar is het ‘m natuurlijk om te doen!

 

Wat heb je nodig om op YouTube te adverteren?

Een mooie, goedgemaakte video over je zaak in verschillende lengtes, is natuurlijk hét ideale scenario om een YouTubecampagne op te starten. Maar de site houdt wel degelijk rekening met andere mogelijkheden.

Omdat YouTube een videosite is, denken veel mensen dat je er zonder je eigen videomateriaal niet terechtkan. Niets is minder waar. Heb je voorlopig nog geen budget om rond je zaak een video te laten maken, of wil je gewoon liever voorzichtig en budgetvriendelijk van wal steken? Dat kan. De Display advertenties die YouTube hiervoor gebruikt, verschijnen aan de rechterkant van het scherm. Ze bestaan uit een foto en een goedgeschreven tekst, die de essentie van je zaak echt vatten. Is nog inbegrepen: een call-to-action, waarin YouTubebezoekers worden opgeroepen om je site echt wel eens te gaan verkennen.

Wist je trouwens dat het hier leent om zo authentiek mogelijk te zijn? Je kan dus gewoon met je smartphone aan de slag. Dat houdt het budget niet alleen binnen de perken; het geeft de kijkers ook het gevoel dat jouw zaak er één is van échte mensen!

 

Hoe zet je een advertentiecampagne op YouTube op?

Heb je beslist wat je wil doen? Het materiaal staat te blinken op jouw computer? Dan is het tijd om bij YouTube te gaan kijken hoe je je eerste advertentiecampagne uit de grond gaat stampen. Daarvoor moet je een paar dingen doen en ook een aantal keuzes maken. We kijken even over je schouder mee en geven je tips waar je ze kunt gebruiken.

  1. Omdat YouTube onder de Googleparaplu zit, zet je eerst een Google Ads-account op – als je die al niet hebt van vorige advertentiecampagnes. Je hebt ook een YouTubekanaal nodig – dat is de plek op YouTube waar jij al je videomateriaal zal bewaren. Even inloggen bij YouTube met je gmail-account volstaat: in je profiel zal je daar zonder problemen jouw kanaal terugvinden. 

    Tip: misschien gebruik je hier best een speciale bedrijfsaccount voor. Zo blijft alles netjes gescheiden van je privé.
     

  2. Je zal gevraagd worden om een aantal keuzes te maken, die te maken hebben met wat jij wil bereiken met je campagne. Wil je je merkbekendheid vergroten? Of toch je websiteverkeer doen boomen? Wil je mensen zo snel mogelijk aanzetten tot kopen? 

    Tip: Uiteindelijk denkt natuurlijk iedereen direct aan het rinkelen van de kassa, maar toch is ondertussen bewezen dat campagnes het meeste succes boeken als ze alledrie de doelstellingen naadloos weten te combineren.
     

  3. We hebben het al gehad over de verschillende advertentieformaten en hun voordelen. Bij het opzetten van je campagne bekijk je het materiaal dat je voorhanden hebt, en maak je hierin de juiste keuze voor jou én voor je onderneming.
     
  4. Precies omdat YouTube tot de Googlefamilie behoort, krijg je een waaier aan instellingen die kunt tweaken en naar hartelust kunt aanpassen. Sommige vragen zijn eenvoudig te beantwoorden: de naam van je campagne, het budget dat je eraan wilt spenderen, de talen waarin je wil adverteren of de locaties waar je je advertenties wil zien verschijnen. Over andere vragen moet je misschien even nadenken. Is er bepaalde YouTube-inhoud waarbij jij niet wil verschijnen als merk? Sites waar je wel aanwezig wil zijn en andere liever niet? Wil je snel en veel adverteren, of liever spaarzaam, in een wat langer lopende campagne? Heb je een voorkeur voor apparaten waarop je wil verschijnen? Zoekwoorden die jij wil linken aan je video, als ze door iemand worden ingetikt? 

    Tip: al die vragen beantwoorden, doe je best op een moment waarop je een beetje tijd hebt. Om de goede reden, dat je met je foto’s of video’s, waar je zoveel zorg aan hebt besteed, op de juiste manier op YouTube wil verschijnen. Op het correcte moment en voor de doelgroep die voor jouw zaak geschikt is. En zo komen we naadloos bij het begrip ‘targeting’.

 

Hoe werkt de targeting op YouTube?

‘Targeting’ is de term die Google en YouTube gebruiken om te verwijzen naar manieren om adverteren op hun sites effectiever te maken. Door de juiste schakelaars aan of af te zetten, kan je als klant adverteren op momenten die ertoe doen, of bij mensen die échte interesse in jouw onderneming hebben.

Via Google Ads geeft YouTube jou de mogelijkheid om aan targeting te doen richting doelgroepen, of eerder richting inhoud.

  1. Doelgroeptargeting: hiermee krijg je de mogelijkheid om heel precies te definiëren wie je wil bereiken met je advertenties. Op zoek naar de aandacht van studenten? Of toch liever hun koteigenaars? Wil je je zaak profileren met mensen die een bepaalde interesse hebben, waardoor ze via Google zoektermen ingeven die daarbij passen? Of heb je seizoensgebonden producten of diensten die interessant is voor mensen die aan het verhuizen zijn, afstuderen of trouwen? Je kunt het zo gek niet bedenken, of Google heeft een knopje dat je kunt aanzetten om jouw boodschap te laten belanden bij een heel specifieke doelgroep. Opnieuw: dit fijn afstemmen, kost natuurlijk een wat tijd. Maar de uren die je hieraan spendeert, zullen zich lonen, omdat je mensen bereikt die écht geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt.
     
  2. Targeting op inhoud: hiermee kan je bepalen waar precies je jouw advertenties wil weergeven. Dat kunnen specifieke YouTubekanalen of -video’s zijn, waarvan jij denkt dat ze bekeken worden door de juiste mensen. Maar ook bepaalde websites of apps zijn beschikbaar om jouw inhoud te ontvangen. Maak je liever een keuze in de zoekwoorden waarbij je wilt verschijnen? Liever alleen op smartphones, omdat je producten in die sfeer te koop aanbiedt? Jij betaalt, dus jij staat aan het stuur van jouw keuzes.

 

Hoeveel kost adverteren op YouTube?

Zoals met elke vorm van adverteren, geldt ook hier: hoe meer en hoe vaker je adverteert, hoe hoger het prijskaartje ligt. Veel YouTube-advertenties worden aangerekend per view: de kost daarvan ligt heel vaak tussen €0,10 en €0,25. Je hoeft die prijs pas te betalen als je video-advertentie helemaal (of voor minimaal 30 seconden) wordt bekeken. Het is slim om hier voorzichtig mee om te gaan. Stel op voorhand een budget vast dat je als onderneming probleemloos kan dragen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Probeer met bovenstaande tips ook zo goed mogelijk je doelpubliek in je instellingen te vatten. Zo klikken alleen mensen op je advertenties waar jij later eventueel zaken kunt mee doen.

Meer weten over het kostenplaatje van reclame op YouTube voor jouw zaak? 

 

6 tips voor een goede YouTube-advertentie

Adverteren op YouTube is de moeite waard voor ondernemingen, maar een zestal tips maken nét dat kleine beetje verschil op de concurrentie.

We hebben het al gehad over de verschillende advertentieformaten en hun voordelen. Bij het opzetten van je campagne bekijk je het materiaal dat je voorhanden hebt, en maak je hierin de juiste keuze voor jou én voor je onderneming.

  1. Kies het formaat van je advertentie op een slimme manier. Iedere advertentie kan jou namelijk bepaalde voordelen en aandacht opleveren. Kies je hier verkeerd, of denk je er niet goed bij na, dan zou het evengoed kunnen dat een deel van je budget verloren gaat tussen YouTubebezoekers die helemaal geen interesse hebben in jouw zaak.
     
  2. Hou je verschillende campagnes strikt van elkaar gescheiden. Het is misschien een beetje meer werk om ze apart op te zetten, maar als je dat doet, dan zal het nadien veel gemakkelijker zijn om na te gaan wat voor jou werkt en wat niet. Als je alles samengooit in één pot, geraak je dat overzicht volledig kwijt.
     
  3. Wees precies met je doelgroepen en neem targeting serieus. Akkoord, je moet heel wat vragen beantwoorden en misschien over je klanten nadenken op een nieuwe manier. Maar het is het allemaal waard als je de juiste mensen over de vloer krijgt!
     
  4. Er bestaat zoiets als ‘remarketing’. Ook dat kun je bij je targetingopties instellen. Weet je nog, die keer, toen je op een site verleid werd door een prachtig paar schoenen, maar ze toch niet kocht? En hoe net die schoenen een kwartier later verschenen op je Facebookpagina? Yep. Dat is remarketing. Raad eens wie sindsdien met een nieuw paar stappers door het leven gaat?
     
  5. Wees menselijk. Maak menselijke inhoud. Gemaakt voor...en door mensen. Om de simpele reden dat die inhoud jouw bezoekers raakt en hen aanzet tot handelen.
     
  6. Interactieve elementjes in jouw advertenties werken écht. Mensen worden nu eenmaal graag uitgenodigd om iets te doen. Probeer ze dus zo vaak mogelijk erin te verwerken

 

Heb je nog vragen over adverteren op YouTube of over het opzetten van zo’n campagne(s), dan kan je terecht bij een expert van De Digitale Versnelling.

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale