5 sterren een ramp voor je zaak? Ontdek waarom online reviews beter minder scoren

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 13 mei 2019

5 sterren een ramp voor je zaak? Ontdek waarom online reviews beter minder scoren

Natuurlijk krijg je liefst 5 op 5 in de online reviews die klanten je zaak geven. Maar is dit ook de beste score? Nee, zo blijkt.

5 sterren in Google, Amazon, TripAdvisor, Yelp … Wie hoopt op minder? Toch wijst onderzoek uit dat een iets lagere score beter is.

Waarover gaat het?

Online reviews bepalen waar mensen kopen, welke producten ze kopen, waar ze op vakantie gaan, welk appartement ze huren enzovoort. Zo kan je bijvoorbeeld ook De Digitale Versnelling reviewen via Google.

Bij online reviews wordt er meestal van uitgegaan dat de hoogste score ook de beste score is. Helaas …

Welke online score is ideaal?

Een score tussen 4,2 en 4,5 is ideaal, aldus deze studie waarin onderzocht werd wanneer mensen effectief kopen bij een online shop. Een hogere score leidt tot een betere verkoop. Maar opvallend: dit werkt maar op tot een bepaald niveau. Eens de scores hoger worden dan 4,5 neemt de verkoop op de onderzochte sites weer af.

De onderzoekers wijten dit aan de geloofwaardigheid van te positieve reviews. Haalt een product gemiddeld een 5, dan vinden nieuwe potentiële kopers dit ongeloofwaardig.

Waarom is het belangrijk voor jouw zaak?

Geen enkele zaak en zelfstandige ontkomt aan negatieve reviews. Het is onmogelijk dat al je klanten laaiend enthousiast zijn. Dit artikel vertelt je dat dit niet erg is. Lagere scores van kritische klanten zijn geen ramp. Deze versterken de geloofwaardigheid van de reviews over je zaak, jouw producten en jezelf. En net deze geloofwaardigheid doet mensen kopen.

Wil je ten volle profiteren van de online reviews, ga dan voor een gemiddelde reviewscore van 4,2 tot 4,5. Het is jouw garantie op een sterke online en offline verkoop.

Hoe plaats je Google Reviews op je website?

Het is interessant om de reviews opvallend op je website te plaatsen. Bezoekers van je website kunnen dan ook meteen de reviews over je zaak lezen. Het geeft hen vertrouwen om bij jou te kopen. Tegelijk heeft het een impact op je SEO.

Maar Google zelf biedt geen eenvoudige manier aan om de online reviews te kopiëren en actueel te houden op je eigen site. Het is niet mogelijk deze reviews te embedden via een shortcode.

Wel bestaan er een aantal oplossingen. Zoek in het content management systeem van je website naar een Google Review-plugin. Natuurlijk kies je die plugin met de beste reviews. ;-) Bijvoorbeeld: Embed reviews of Google Reviews Widget.

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale