Waarom het zinnig is om je winkel online uit te breiden

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 3 mei 2019

Waarom het zinnig is om je winkel online uit te breiden

Wil je meer verkopen, dan is het een goed idee om je zaak naar een hoger digitaal niveau te tillen. Een winkel en webshop versterken elkaar, ze linken is in jouw voordeel. Maar waarom kiezen je klanten specifiek voor de webshop of de winkel om hun aankopen te doen?

3 op 4 Belgen wil fysieke winkels blijven bezoeken, maar tegelijk besteedden we in 2017 maar liefst 10 miljard euro online. Klanten stappen dus nog graag je winkel binnen … nadat ze online al gaan kijken zijn naar het productgamma in je webshop.

Met je webshop kan je dus mooi inspelen op de noden die je niet kan vervullen met je fysieke winkel, en omgekeerd. Maar wat zijn die noden juist? Wij lijsten ze op.

Wat klanten naar je fysieke winkel lokt

  • Het product kunnen zien en aanraken: 56%
  • Het product kunnen uitproberen: 55%
  • Bezorgdheid dat online niet klopt met de realiteit: 41%
  • Lange levertijd online: 34%
  • Hoge verzendkosten: 25%
  • Te waardevol product om online te kopen: 24%
  • De leuke shopervaring: 23%
  • Toch al naar de winkel gaan: 16%
  • Geen vertrouwen hebben in online veiligheid: 13%
  • Met een verkoper kunnen praten: 13%

Daarom kopen klanten liever online

  • Eender wanneer kunnen winkelen: 58%
  • Eenvoudig prijzen vergelijken: 54%
  • Goedkopere prijskaartjes: 46%
  • Tijd besparen: 40%
  • Niet naar een winkel hoeven: 39%
  • Meer keuze: 29%
  • Gratis verzending: 29%
  • Alles op één plaats: 27%
  • Drukte vermijden: 15%
  • Producten niet te koop in eigen land of regio: 15%

12 producten die klanten offline kopen na online zoeken

Of jouw klanten sneller geneigd zijn om eerst online te zoeken of meteen in je winkel langs te komen, hangt ook af van het soort producten dat je verkoopt. Handelaars die deze producten verkopen, zorgen er maar best voor dat hun productgamma ook online staat:

  • Huishoudtoestellen: 58%
  • Elektronica: 54%
  • Kleding: 49%
  • Spelletjes en games: 44%
  • Keukenmateriaal: 41%
  • Auto’s en accessoires: 40%
  • Tuinmeubelen: 37%
  • Babyspullen: 33%
  • Gereedschap: 32%
  • Beautyproducten: 26%
  • Voeding: 19%
  • Meubelen: 19%

Tip: Vergeet je klanten zowel online als offline niet te verwennen. Deze cijfers uit de infographic van Shopping.fm over online versus offline tonen immers aan dat ze dit verwachten.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale