Wanneer is een website gebruiksvriendelijk?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 3 november 2020

gebruiksvriendelijke website

We zijn verwend door het internet: we worden op onze wenken bediend met informatie en zijn gewend dat we in no-time vinden wat ze zoeken. De keerzijde voor jou als website-eigenaar: je bezoekers zijn ongeduldig. En als ze te lang moeten zoeken op jouw website, gaan ze naar die van je concurrent. Oeps, nieuwe lead kwijt… Maak je website daarom zo gebruiksvriendelijk mogelijk: met deze tips!

Heb je sterke teksten geschreven volgens alle SEO-principes? En de perfecte plaatjes gezocht om je uitleg te illustreren? Top! Maar als je website niet gebruiksvriendelijk is, haken je bezoekers één voor één af. Er bestaat helaas geen zaligmakende formule voor een gebruiksvriendelijke website. Maar er zijn gelukkig wél enkele factoren die je helpen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren.
 

3 Tips voor een gebruiksvriendelijke website:
 

1/ Efficiëntie: Is je website optimaal te gebruiken?
De snelheid waarmee je gebruiker de info vindt waarnaar hij op zoek is, speelt een cruciale rol. Al gehoord van de 5 seconden-regel? In die tijdspanne moet het voor de bezoeker van je website duidelijk zijn wat je onderneming doet en waar ze voor staat. Kortom; zó snel moet het doel van je onderneming én de hoofdboodschap van je website duidelijk zijn. Wil je dat de bezoeker iets koopt? Of wil je dat hij contact met je opneemt? Of een online reservatie doet? Maak dat doel dan duidelijk door middel van een button. Opgelet: vermijd drukke webpagina’s met tientallen knoppen.

 

2/ Navigatie: Help je gebruikers om hun weg te vinden zonder na te denken.
Een website bestaat vaak uit bepaalde elementen die steeds op dezelfde plaatsen te vinden zijn. Wijzig je die vaste plek, dan raakt je bezoeker in de war. Denk bijvoorbeeld aan het winkelmandje, dat standaard rechts bovenaan een webpagina staat. Plaats je dat icoon plots ergens onderaan, dan druist dat in tegen de verwachting van je bezoeker en creëer je verwarring. Enkele voorbeelden van conventies zijn:

 

-Logo en de naam van je merk/bedrijf links bovenaan.
-Menu bovenaan de pagina of links in een kolom: handig voor webwinkels met verschillende productcategorieën.
-Eenvoudige zoekfunctie die content in een klik tevoorschijn tovert.  
-Contactinformatie onderaan.
-Herkenbare klikbare elementen als knoppen en tekstlinks, door kleur of opvallende lay-out.

-Voor webwinkels: het winkelmandje rechts bovenaan de pagina.

3/ Effectief: Doet je website wat hij moet doen?
Je bezoekers haken af als het niet in één oogopslag duidelijk is hoe ze je website moeten gebruiken. Kan YouTube het filmpje van jouw keuze niet afspelen? Dan hindert dat je gebruiksgemak. Enkele musts om de effectiviteit van je website op te krikken:

 

-Beperkte laadtijd: Doet je website er langer dan 2 seconden over om te laden? Dan raakt je bezoeker gefrustreerd.
-Responsive design: Zorg ervoor dat je website vanop verschillende devices bekeken kan worden. Vooral mobile is daarbij heel belangrijk. Een website die niet geschikt is om via je smartphone te bezoeken, is tegenwoordig een absolute no-go.

-Aantal kliks: Je bezoeker moet in zo weinig mogelijk muisklikken bij de gewenste info op je site kunnen belanden. Een duidelijke, logische structuur helpt hierbij.

 

Meten is weten
Omdat er niet één perfecte manier bestaat om een gebruiksvriendelijke website te maken, is het slim om je website te laten testen. Schakel je vrienden, familie en klanten in om een compleet beeld te krijgen en vraag hen om eerlijk feedback te geven.

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale