Een goede online zichtbaarheid is onmisbaar voor ieder bedrijf. Ondernemers zijn zich hiervan al langer bewust en zetten naast hun bedrijfswebsite ook actiever in op het schrijven van blogs. Want ieder artikel kan immers een extra plekje veroveren in de zoekresultaten van Google. Toch blijft het resultaat vaak uit... Hoe komt dat? En vooral: hoe los je dat op? 

Een goed begin is het halve werk

Zorg voor een goede voorbereiding door een duidelijk beeld te hebben van jouw ideale klant. Je kan de lezer immers pas overtuigen wanneer je inspeelt op concrete noden en reële uitdagingen. Dat beeld vorm je in een buyer persona; een document dat tijdens het bloggen je leidraad vormt om af te toetsen of je de juiste content voor de juiste lezer aan het schrijven bent.

Trek ook voldoende tijd uit voor een zoektermonderzoek. Zo’n onderzoek geeft inzicht in het zoekgedrag van je modelklant, zodat je jouw artikelen hierop kan aanpassen. Fijn! Maar hoe begin je hieraan? Wel, dat is simpel. Neem een blad papier of open een nieuw document in Excel als je liever digitaal werkt en noteer alle woorden en zinnen die volgens jou belangrijk zijn rond één specifiek onderwerp. Niet teveel nadenken, gewoon noteren. Van hieruit vertrek je en ga je zoektermen specifiëren en bijstellen met behulp van SEO-tools.

3 handige SEO-tools

Na het opstellen van je lijst met zoektermen, is het tijd om te bepalen welk van deze potentiële zoekvragen ook werkelijk populair is in zoekmachines als Google. Hiervoor kan je gebruikmaken van onderstaande tools. 

SEO-tool 1: Google Suggest

Google Suggest is een tool die we meermaals per dag gebruiken. Het doel van deze ingebouwde functie binnen Google is de surfer tijd te besparen door de ingetikte term met relevante informatie aan te vullen. Maar ook voor SEO is Google Suggest erg handig. De tool vult ook jouw potentiële zoekvraag aan met populaire zoekopdrachten van andere surfers.

SEO Tools: Google Suggest

Wil je heel gericht te werk gaan en je focussen op lokale SEO? Ook dan is dit de tool voor jou.

SEO Tools: Google Suggest lokale SEO

Wist je dat je nog veel meer inspiratie kan opdoen door de zoekterm iets specifieker te maken? Door er een locatie aan toe te voegen (denk aan “restaurant Hasselt”) of een specifiek domein (denk aan “advocaat familierecht”) maak je de suggesties van Google nog relevanter.

Nog een extra tip? Vul je zoekwoord aan met een letter uit het alfabet. Bijvoorbeeld “website a” of “website b”. Zo komt er nog meer inspiratie op je af.

Tenslotte deel ik misschien wel de allerhandigste functie van deze SEO tool! Want je kan ook vragen ontdekken die surfers stellen aan Google. Dit doe je door je gewenste trefwoord in de zoekbalk in te geven en hier een vraagwood zoals “wie”, “wat”, “waar”, “hoe”, “waarom” of “wanneer” aan toe te voegen.

 

Wil je aan de slag met Google Suggest? Dan zijn er wel enkele aandachtspuntjes:

  • Zorg er steeds voor dat je gebruik maakt van een incognito pagina in je browser om objectieve resultaten te bekomen. Ben je nog ingelogd met je Google account? Dan loop je het risico dat de resultaten die je te zien krijgt beïnvloed werden door je zoekgeschiedenis.
  • Zorg ervoor dat je de juiste taal en de juiste locatie geselecteerd hebt. Trefwoorden die in Nederland erg interessant zijn, kunnen in België juist helemaal niet opportuun zijn voor je SEO-strategie. Houd dit dus goed in het oog.

SEO-tool 2: Google Trends

Nog een handig hulpmiddel is de gratis tool Google Trends. Met deze tool kan je vergelijken wanneer en hoe vaak bepaalde onderwerpen of zoekwoorden in Google worden ingegeven. Je kan vergelijken op basis van o.a. taal, regio of periode. De tool toont ook gerelateerde zoekopdrachten en onderwerpen.

SEO tools: Google Trends

De resultaten van Google Trends zijn relatieve resultaten. Dit wil zeggen dat de cijfers in de grafieken de zoekinteresse ten opzichte van de hoogste waarde in de grafiek weergeven voor een bepaalde periode en regio.
Een waarde van 100 is de piekpopulariteit voor deze term. Een waarde van 50 betekent dat de term op in die specifieke regio op dat moment half zo populair is als zoekterm met waarde 100. Geregeld kom je ook wel zoektermen tegen die een waarde van 0 hebben. Dit wil zeggen dat er onvoldoende gegevens beschikbaar zijn voor deze term.

 

Google Trends is vooral bruikbaar voor populaire termen aangezien zoektermen met een laag zoekvolume meestal weergegeven worden met een 0-waarde. Je stapt dan best over op andere tools om onderzoek naar je zoektermen te doen.

 

Wat kan je zoal in Google Trends?

  • Trending topics bekijken
  • Seizoensgebonden trends ontdekken
  • Inzetten op lokale SEO
  • Interessante zoekwoorden inventariseren
  • Onderzoeken waarom bepaalde blogs het minder goed doen

SEO-tool 3: AnswerThePublic

Nog een nuttige online tool is AnswerThePublic. AnswerThePublic helpt je bij het in kaart brengen van relevante zoektermen en het genereren van content-ideeën. Na een klik op de knop krijg je een overvloed aan focustrefwoorden waar je inspiratie uit kan halen. De resultaten zijn ingedeeld in 5 categorieën:

  • Vragen
  • Voorstellen
  • Vergelijkingen
  • Alfabetische volgorde
  • Verwante trefwoorden

De tool kan je tijdens verschillende stadia van je copywriting-proces inzetten. Zo kan je er eerst en vooral gebruik van maken tijdens de voorbereidende fase. Denk aan het zoeken van inspiratie voor je blogs, het uitwerken van je trefwoordenonderzoek en het analyseren van concurrenten. Tijdens het schrijven kan je AnswerThePublic dan weer inschakelen voor het uitkiezen van interessante blogtopics en tussentitels. Een klein minpuntje aan de tool is dat je slechts een beperkt aantal gratis zoekopdrachten per dag kan uitvoeren.

SEO tools: Answerthepublic

 

Zo, met deze 3 SEO tools til je je blogskills naar een hoger niveau! Ontdek je graag nog onze vierde online tool om je online vindbaarheid een boost te geven? Bekijk dan het artikel op de website van Datalink!

Liever meteen aan de slag met SEO-copywriting om te leren bloggen als de beste? Schrijf je dan in voor onze online SEO-cursus die bestaat uit zes verschillende modules!