Hoe werkt het?

 

De zoekvoorspellingen die Google maakt zijn gebaseerd op zowel populariteit als relevantie. Google houdt steeds rekening met de volgende zaken:

  • Welk zoekwoord je op dat moment ingeeft.

  • Relevante zoekopdrachten uit het recente verleden (indien je ingelogd bent met je Google-account).

  • Waar andere mensen naar zoeken.

Je kan een van de suggesties selecteren om de zoekopdracht uit te voeren. Dit geeft je niet alleen de kans om sneller een zoekopdracht uit te voeren, maar biedt je inzichten in welke zoekopdrachten populair en trending zijn.

 

Hoe biedt Google Autocomplete meerwaarde voor je SEO?

 

Autocomplete heeft een enorme waarde voor marketeers. Inzichten kunnen worden gebruikt voor verschillende doeleinden:

  • zoekwoordsuggesties

  • contentideeën

  • inzichten in intenties die leven in de markt

  • andere datagedreven opdrachten

Of je nu bedrijfsleider, marketeer of copywriter bent, hier zijn 3 handige manieren om het maximum te halen uit Autocomplete.

 

1. Zoekwoordenonderzoek

 

Aangezien Autocomplete je een lijst toont van gerelateerde zoekwoorden, is dit een ideale manier om een zoekwoordenonderzoek in functie van SEO te kickstarten. Daarnaast geef het waardevolle ideeën voor long-tail-zoekwoorden. 

Pro Tip: Wil je meer anonimiteit en een objectief zoekresultaat? Gebruik dan de incognitomodus in je browser. Op die manier oefenen je eigen zoekopdrachten uit het verleden geen invloed uit op het resultaat.

Jammer genoeg is de Autocomplete-functie alleen niet voldoende voor een volledig zoekwoordenonderzoek omdat Google het aantal zoekwoordensuggesties limiteert. Een tool zoals de Google Zoekwoordplanner biedt hier meer mogelijkheden. Deze tool geeft een uitgebreide set aan zoekwoorden terug en geeft meer belangrijke informatie zoals: 

  • maandelijkse zoekvolumes

  • CPC (de kost per klik die Google je zal aanrekenen om te adverteren op dit specifieke zoekwoord)

  • concurrentie op zoekwoorden

2. Krijg inzichten in intenties van gebruikers

 

De manier waarop Google zoekwoorden rankt, is sterk veranderd. Vandaag schenkt het algoritme veel meer aandacht aan de intentie van de gebruiker en de relevantie van het zoekresultaat.

Belangrijk is de intentie van je bezoeker te begrijpen. Google Autocomplete toont je telkens een lijst van zoekwoorden die populair en trending zijn. En Autocomplete onthult niet enkel een lijst met hoog volume long-tail-zoekwoorden, maar geeft ook inzicht in de intentie achter de zoekopdrachten.

Dit kan je helpen om variaties van zoekwoorden met veel volume te herkennen.  

Wanneer je de zoekopdracht "hoe online beleggen" bekijkt, valt op dat de suggesties die Google weergeeft inzicht bieden in intenties die verbonden zijn aan deze zoekopdracht. Hier zien we dat online beleggen, veiligheid en kennisverwerving sterk gelieerd zijn aan onze zoekopdracht.

 

Door jouw producten en diensten door Google Autocomplete te halen, kan je waardevolle inzichten bekomen over intenties van gebruikers bij een bepaalde zoekopdracht.

 

3. Online reputaties van bedrijven, concurrenten, leveranciers en individuen

 

Wanneer je zoekt naar een naam, een merk of bedrijf in Google, zie je meteen alle gerelateerde zoekopdrachten in de dropdownlijst.

Voorbeeldje: wanneer je zoekt naar een bepaald restaurant zie je meteen of er slechte reviews opduiken. Dit kan potentiële klanten afschrikken en kan restaurants dus klanten kosten. Daarom is het belangrijk om na te kijken welke suggesties er verschijnen bij het opzoeken van jouw bedrijfsnaam.

(In dit voorbeeldje hebben we de bedrijfsnaam even onleesbaar gemaakt.) 

 

Google Autocomplete speelt een onverwachte rol binnen het online reputatiemanagement van bedrijven. Het wordt door veel bedrijven echter over het hoofd gezien.

 

Er zijn heel wat manieren om negatieve suggesties te beïnvloeden. Enkele tactieken die succesvol kunnen zijn: meer invloed uit oefenen op je owned media (eigen kanalen), nieuwe websitecontent posten en actief sociale media onderhouden.