Er is één zekerheid voor online verkopers: er worden producten teruggestuurd. Hoe ga je hiermee om?

Retourneren mag altijd

In de EU hebben consumenten het recht om aankopen gekocht op afstand terug te sturen binnen 14 dagen na aankoopdatum. Ze hoeven hiervoor geen reden op te geven, zegt de Europese consumentenwet over Garantie en Annulatie. Wel krijgen ze altijd hun geld terug: zowel de aankoop- als verzendkosten.

Informeer je klanten

Jij bent als webshopeigenaar verplicht om klanten te informeren over het recht op retour. Dit kan op de klantenservice-pagina. Belangrijk is dat als je de verzendkosten van retours niet op jou wil nemen, je in het retourbeleid op je website moet communiceren over wie de retourkosten dient te betalen.

Zet je geen informatie online? Dan hebben je klanten automatisch 1 jaar de tijd om producten terug te sturen en hun geld terug te krijgen.

Schrijf een duidelijk retourbeleid

67% van de consumenten bekijkt het retourbeleid alvorens een aankoop te doen, zegt SendCloud. De specialist in verzendingen adviseert dan ook een soepel retourbeleid. Sommige e-shops nemen verzendkosten bij het retourneren op zich als extra service. Dat 'gratis retourneren' is een extra troef voor je webshop.

Maak het je gemakkelijk

In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, maak je het klanten best zo gemakkelijk mogelijk om iets terug te sturen. Zorg, bijvoorbeeld, voor een online retourportaal met automatische retourlabels en verzendbewijzen. In één klap kost het je minder moeite. Ook spaar je geld uit bij het verwerken van deze retours.

In een goed retourbeleid is het perfect mogelijk om de belangen van klanten te verenigen met jouw belangen. Volg hiervoor de adviezen van dit artikel en onze bron: Het herroepingsrecht, wat betekent het voor de retouren en zendingen van mijn webshop?