1 Blijf open!

Je webwinkel dichtgooien terwijl je zelf de bloemetjes buitenzet? ‘t Klinkt misschien logisch, maar je doet het beter niet. Want wat doen klanten als ze niet kunnen bestellen in jouw shop? Juist, ze vinden hun gading elders. En wie weet komen ze nooit meer terug.

 

’n Extra nadeel van je webwinkel offline halen? Da’s dat de positie van je webshop daalt in de zoekmachines. De gegevens van je shop worden niet meer geïndexeerd, dus hierdoor daalt je zichtbaarheid. En dat doet je webwinkel geen goed. Openhouden die handel dus!

 

2 Verleng de levertermijn

Wil je klant koste wat kost een product uit jouw webshop? Dan vindt hij het wellicht niet zo’n probleem om wat langer op de levering te wachten. Zeker tijdens vakantieperiodes. Zorg er wel voor dat je de langere levertermijn duidelijk aangeeft.

 

Waar dan? Niet op je homepage - je wacht beter tot de klant effectief een bestelling plaatst. Wél in het winkelmandje en op de check-outpagina vóór het afronden van de bestelling. Ga niet in detail. Maar zeg: Door de vakantiedrukte wordt je bestelling pas geleverd vanaf <datum>.

 

3 Zomertijd, cadeautjestijd

Een klant die wat langer moet wachten? Die kan je maar beter gunstig stemmen. Een kortingscode van 10 procent op een volgende aankoop bijvoorbeeld is altijd mooi meegenomen! Op die manier bedank je je trouwe klanten en komen ze zeker terug.

 

4 Regel een vervanger

Misschien werk je samen met een collega die je taken overneemt. Niet het geval? Maak je geen zorgen. Wellicht kan een vriend of familielid wel je bestellingen afhandelen. Laat hem of haar al eens meedraaien op voorhand en stem goed af vóór je vertrek.

 

5 Blijf communiceren

Lig jij aan de rand van ’t zwembad? Dat hoeft je klant niet te weten. Pas dus op met de foto’s die je deelt op je persoonlijke sociale media. Je weet nooit wie er meekijkt.

 

Schrik dat je verkoop gaat dalen? Stuur voor je vertrek een nieuwsbrief met een kortingscode. Misschien plan je best ook enkele sociale posts om zichtbaar te blijven. De kans bestaat dat je bij terugkeer een berg bestellingen hebt ontvangen!

 

Fijne vakantie!

 

Voor dit artikel deden we een beroep op de expertise van Stijn Martens, digitaal expert. Bedankt Stijn!

 

(Photo by Cédric Frixon on Unsplash)