Ken je concurrenten

De beste tip die ik iedereen geef? Doe onderzoek bij je concurrenten. Plaats dezelfde bestelling bij vijf, of zelfs tien webshops die hetzelfde aanbieden als jij. Noteer alles in een Excel-bestand: de productprijs, de verzendkosten, de betaalprovider, de pakjesdienst, ... en neem foto's van hoe het product verpakt is als het aankomt. Zo leer je onmiddellijk hoe de anderen het doen, en waarin jij je eventueel kan onderscheiden van je concurrenten. 

Leveranciers

Goede leveranciers vinden bij de opstart is niet eenvoudig. Je bent immers nog niet in staat om grote hoeveelheden aan te kopen. Als je al tegen kleine hoeveelheden mag aankopen, betaal je vaak een hogere aankoopprijs (en verzendkosten) wat je marges dan weer in gevaar brengt. Hou hier rekening mee in je businessplan.

Fotografie

Goede foto's zijn erg belangrijk op je webshop. Vermijd gebruik van standaardfoto's aangeleverd door je leverancier, en onderscheid je met eigen (authentieke) foto's. Combineer die eventueel alsnog met aangeleverde detailfoto's van je leverancier.

Start klein en groei stap voor stap

Doe het voorzichtig aan. Je webshop hoeft vanaf dag 1 nog niet alle toeters en bellen te hebben. Probeer grote investeringen te vermijden en ga voorzichtig van start met een Shopify of Woocommerce. Kijk zeker ook eens op sites als Fiverrr voor goedkopere (maar vaak erg goede) aankoop van diensten zoals grafisch design (logo-ontwerp), copywriting, ...

Tijdsverdeling 

Als er één ding is waar we ons echt aan mispakt hebben, is het de hoeveelheid tijd die een webshop vraagt. 25 procent van de tijd ging naar het productaanbod samenstellen (en leveranciers zoeken), 30 procent naar de technische opzet van de webshop en 45 procent naar contentinvulling. Goede content is dan ook king, voor je bezoeker en voor SEO.

Let op je marges

Je webshop winstgevend maken is een margespel. En het is geen eenvoudig spel. Verpakkingskosten tellen al snel door (doos, tape, vulmateriaal, ...), verzendkosten, online transactiekosten, ... En daarnaast zijn er uiteraard ook je investeringskosten, online marketingkosten en je werkuren. Doe je rekenwerk goed vooraf en informeer je goed!

Wij bespaarden bijvoorbeeld op fotografie en kochten geen dure fotobox, maar met wat witte planken uit de doe-het-zelf-zaak zag niemand het verschil. Beeldmateriaal downloaden we dan weer gratis en rechtenvrij op sites zoals Pexels. Vergelijk ook verzendoplossingen. Vaak is een Sendcloud (of andere aggregator) goedkoper dan rechtstreeks een contract af te sluiten bij bPost of PostNL. Vergelijk ook de betaalproviders. Bij Mollie betaal je bijvoorbeeld geen maandelijkse kosten, wat zeker bij een startende webshop met weinig transacties interessant is. 

Gratis reclame

Zorg voor een sterk verhaal, en ga voor gratis reclame. Met een sterk verhaal en een goed persbericht wordt je bericht zo opgepikt in streekbladen (online en offline), kranten en zelfs magazines. Wij verschenen in meer dan dertig dagbladen en magazines!

Influencers

Influencers en bloggers zijn een andere vorm van 'gratis' reclame. Als je producten het toelaten (lees: niet te duur zijn), selecteer dan tien of twintig authentieke 'micro influencers' (bij voorkeur actief in jouw doelgroep). Zij zijn vaak tevreden met het gratis product en je betaalt geen astronomische bedragen aan de sterinfluencers (die vaak meer op een wandelend reclamebord lijken). De resultaten bij ons waren erg positief met deze aanpak!

 

Plannen voor je eigen webshop, of wil je je bestaande webshop naar een hoger niveau brengen? Contacteer mij dan voor advies & begeleiding. Ik help je graag stap voor stap met je onlineplannen.