Welke nieuwe kansen biedt e-commerce?

- Ga de grens over: er zit de volgende jaren heel wat potentieel in de zogenaamde cross border e-commerce. Ook met een Belgische webshop kan je perfect andere EU-landen bedienen.

- We staan nog maar aan het begin van de online handel, en dus zijn er nog onnoemelijk veel gaten in de markt.

- De marktsegmenten die de voorbije jaren het grootste marktaandeel veroverden binnen de e-commerce zijn kleding, telecom, media en entertainment, huis en tuin, schoenen en lifestyle. 

 

Wat kan je leren van Nederland, waar de e-commerce al een stuk verder staat?

In Nederland stopt een op de vijf webwinkels binnen een jaar. De belangrijkste redenen daarvoor:

- Beginnende ondernemers onderschatten het runnen van een webwinkel.

- Heel wat webwinkels zijn niet onderscheidend genoeg.

- Ondernemers denken te weinig na over het aantrekken van extra kapitaal, wat vaak een beperkende factor blijkt voor de noodzakelijke groei.

 

Hoe maak je van jouw webshop ook een connected shopping platform?

Wie het meest via zijn smartphone shopt, gebruikt vandaag ook het meest via Snapchat, Instagram en Pinterest. Ook 35 procent van de Facebookgebruikers koopt weleens iets via zijn telefoon. Sociale media zullen op termijn dus sowieso een belangrijk extra verkoopkanaal vormen. Je hebt er dan ook alle belang bij om nu al in te zetten op een goede kanalenmix.

Sterker nog: om via sociale media te verkopen, heb je niet meteen een professionele website of eigen app nodig: zowel Facebook (Facebook Store) als Instagram (Shopseen) bieden vandaag al gratis e-commerceplatformen aan. Op termijn zal ook de eigen app sterk aan belang winnen als verkoopkanaal.

 

Hoe kan je jezelf anno 2019 nog onderscheiden met een webshop?

- Kies een specifieke niche.

- Zorg ervoor dat je met het diepste of het breedste assortiment kan uitpakken.

- Wees uniek met een sterk eigen merk, waarvoor je ook marketing en branding inzet.

- Zet jezelf in de markt als echte vakspecialist of heuse trendsetter.

 

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten op logistiek vlak?

- Welke eisen stelt mijn product qua opslag, verpakking en bezorgtijden?

- Wat verlangt mijn doelgroep op het vlak van levering en retourprocedure?

- Welke voor- en nadelen kleven er aan de geografische ligging van mijn kantoor, opslag- en distributiecentrum?

- Hoe presteren de beste en de slechtste concurrent op dit gebied?

 

Wat mag er niet ontbreken in een goede webwinkel?

- Alle pagina’s van jouw website moeten even mooi zijn en relevante content bieden. Bezoekers die via Google of een ander kanaal op een linkje klikken, belanden namelijk niet altijd meteen op de homepage. Zorg uiteraard ook voor een zeer aantrekkelijke en overzichtelijke homepagina, die bovendien meteen een bepaalde sfeer neerzet.

- Ga ook echt in de webwinkel staan, net zoals de eigenaren van fysieke winkels dat doen. De ‘over ons’-pagina leent zich daar bij uitstek toe. Plaats een goede foto van jezelf en/of het personeel met daarbij een leuke tekst over jouw webwinkel en het assortiment.

- Zorg voor een assortimentsindeling in productgroepen. Niet elke bezoeker van jouw webwinkel is op zoek naar een specifiek product, soms zoeken ze gewoon iets leuks. En dus is het fijn als de producten netjes zijn ingedeeld in groepen en subgroepen.

- Maak werk van een digitale klantenservicebalie FAQ (frequently asked questions): hoe zit het met de levertijden, hoe werkt het bestelproces, wat met terugzendingen?

- Zorg voor een contactpagina: kan ik als klant bellen als er iets fout gaat? Is er een postadres waarop de uitbaters van de webshop te bereiken zijn?  

- Een digitaal winkelmandje, dat zichtbaar is op elke webpagina, is een must.

- Investeer in een regelmatige nieuwsbrief, waarin je klanten op de hoogte houdt van speciale acties, kortingen … Zo’n nieuwsbrief is ook ideaal om aan klantenbinding te doen.