Gratis levering niet de enige bezorgdheid! Wat willen online klanten echt?

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 17 mei 2019

Gratis levering niet de enige bezorgdheid! Wat wensen online klanten echt?

Wie in e-commerce actief is, weet dat de focus bij webshops vaak ligt op gratis levering. Maar is dit wel terecht? Wat willen je online klanten echt? Wij raadpleegden consumentenonderzoeken en trekken er enkele opvallende lessen uit.

“Waarom we niet gratis verzenden?”, meldt een webshop onder de FAQ. “Omdat de verzendkosten op één of andere manier betaald moeten worden. De meeste webwinkels rekenen deze kosten door in de verkoopprijs van de producten. Zo kunnen ook wij onze producten allemaal net iets duurder maken en daarmee doen alsof we geen verzendkosten rekenen. Maar dit vinden wij oneerlijk.”

Waarom geen gratis verzending?

Weinig webshops verklaren zo helder waarom ze wél verzendkosten aanrekenen. Toch is het interessant om het ook op deze manier aan je klanten uit te leggen. Want gratis levering is een wens. Dat klopt. Maar omdat het best duur is voor jou, loont het om te kijken naar die andere troeven waarmee je kan uitpakken.

Steeds meer specialisten voeren aan dat gratis levering niet houdbaar is in de toekomst én niet de eerste bezorgdheid is van jouw online klant. Hij of zij wil best (een beetje) betalen als daar iets tegenover staat.

Willen online shoppers betalen?

59% van de online shoppers zegt dat ‘gratis levering’ beslist op welke webshop ze producten aankopen, volgens onderzoek. 59% laat een opening voor verzendkosten. Deze klanten voeren aan dat het afhangt van het bedrag waarvoor ze online aankopen. Niettemin … 35% is bereid om te betalen voor een groter leveringsgemak en snellere levering.

Tegelijk tonen de e-commerce and conversion statistics 2019 aan dat 87% zijn webwinkel kiest op basis van de productprijs. 35% is bereid om te betalen zonder voorwaarden.

Extra betalende opties?

Misschien zijn zelfs extra betalende opties mogelijk. Bijvoorbeeld voor expressverzendingen, een levering op dezelfde dag, een leuke verpakking en een klimaatvriendelijke verzendmethode.

Voor personalisatie willen consumenten betalen. 29% wil graag leveringen ontvangen op de plek waar ze op dat moment zijn, in plaats van hun vaste woonplaats. 15% verwacht dat online verkopers weten wie ze zijn en hun leveringsschema afstemmen op hun gewoonten en aankoopgeschiedenis.

Test uit waarvoor jouw klanten bereid zijn te betalen. Experimenteer ook eens met deze 4 alternatieve verzendopties.

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale