1. Maak een plan op

Een succesvolle webshop start met een goed plan. Het is belangrijk om op voorhand goed na te denken over de opzet van je webshop. Wat ga je verkopen? Op welke doelgroep is je webshop gericht? Hoe krijg je potentiële klanten op je website? Op welke termijn ga je de ontwikkeling van je webshop terugverdienen?

2. Platform

Vandaag de dag zijn er tientallen platformen beschikbaar waarmee je een website kan opzetten. Kijk op voorhand goed na welk soort platform het dichtst bij jouw noden aanleunt. Algemeen gezien bestaan er twee soorten webshops. Enerzijds bestaande platformen waar jij jouw webshop in onder kan brengen (bv. Etsy). Een voordeel van dit soort platformen is dat de opstartkost relatief goedkoop is en je ook snel aan de slag kan. Een nadeel is dat je de webshop niet helemaal kan configureren volgens jouw behoefte en dat je vaak hogere kosten hebt bij de verkoop van je producten. Sommige platformen rekenen kosten aan per transactie, bij anderen draag je een percentage van de verkoop af. Anderzijds kan je ook zelf een webshop maken met je eigen domeinnaam, hosting en betalingssysteem zoals bijvoorbeeld met Wordpress. Het voordeel is dat je deze webshop volledig kan inrichten en configureren hoe jij het wil. Het nadeel is dat de opstartkost hoger ligt, maar die kan je op termijn gemakkelijk terugverdienen aangezien de vaste kosten een pak lager liggen.

 

3. Verkeer naar je webshop

Om producten te kunnen verkopen moeten er klanten natuurlijk de weg naar je webshop vinden. Dat gaat niet vanzelf. Hou er rekening mee dat je marketingcampagnes via sociale media moet opzetten (bv. Facebook of Instagram) en ook je SEO (Search Engine Optimization) moet instellen opdat je goed gevonden wordt in Google. Ook e-mailmarketing (bv. via Mailchimp) kan ervoor zorgen dat bestaande klanten terugkeren en een nieuwe aankoop doen. Via Google Analytics kan je het verkeer op je website analyseren en vervolgens gericht aanpassingen doorvoeren.

 

4. Veilig betalen

Als je zelf een webshop maakt of laat maken moet de veiligheid van je website altijd op de eerste plaats komen. Het is cruciaal dat je website goed beveiligd is (bv. SSL-certificaat en 2-factor authenticatie) en dat ook de betalingen 100% veilig kunnen verlopen. Jouw klanten geven immers heel wat persoonlijke gegevens en financiële details door via jouw website. Het is belangrijk om je hierin goed te laten adviseren zodat hackers geen schijn van kans maken op jouw website. 

 

5. Verzending

Hoera, iemand heeft een bestelling geplaatst! Onderschat de verzending van je producten niet. Het is belangrijk om hier op voorhand goed over na te denken zodat je niet in de problemen komt en je verkoopsvoorwaarden niet kan naleven. Stel dat er bijvoorbeeld duizend bestellingen worden gedaan op je website, hoe ga je hiermee om? Belangrijk is om op voorhand bepaalde verkoopslimieten (SKU) in te stellen zodat je niet in de problemen komt. Een integratie met een partner (bv. bPost) om je pakketten te verzenden is vaak geen overbodige luxe en bespaart je heel wat tijd.

 

6. Juridisch

Tot slot moet je er ook rekening mee houden dat een webshop oprichten niet vrijblijvend is. Je hebt immers bepaalde verplichten die je moet nakomen ten opzichte van jouw klanten. Jouw klanten hebben bijvoorbeeld het 'herroepingsrecht' waarbij ze binnen de 14 dagen het product kunnen terugsturen dat ze via de webshop hebben gekocht. Daarnaast is het ook belangrijk dat jouw webshop aan alle juridische vereisten voldoet zoals bijvoorbeeld de verkoopsvoorwaarden en de regelgeving rond cookies. Sinds de komst van de GDPR/AVG in 2018 zijn er nog bijkomende eisen waaraan webshops en websites moeten voldoen.

 

Heb je nog vragen over het opzetten van een webshop? Contacteer Go Digital via siemon.verburgt@godigital.be of neem een kijkje op onze website: www.godigital.be