3 methodes voor online succes ondanks grote webshops als Bol.com

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 9 mei 2019

Amazon, Coolblue, Bol.com, Colruyt, AliExpress, … Als kleine webshop heb je grote concurrenten. Hoe het toch opnemen tegen de Bol’s van deze wereld? Ontdek enkele tips en strategieën.

Het is niet eenvoudig om een rendabele webwinkel op te starten nu er zoveel grote spelers dominant de markt bezetten. Hoe origineler je aanbod, hoe meer kans je maakt.

Methode 1. Zoek een niche op

De grote shops zijn zo dominant dat het onbegonnen werk is om een online winkel te beginnen met producten die je elders inkoopt. De oplossing vind je in originaliteit. Zoek een niche in de markt met producten die enkel jij aanbiedt, of creëer je eigen producten.

Methode 2. Online uitstalraam lanceren

Wie al een fysieke winkel heeft, vertelt vaak dat klanten vooraf het aanbod al online bekeken. Zo functioneert de webshop als voorbereiding op het echte winkelen. Dankzij deze online etalage weten mensen perfect wat ze willen eens ze de winkel binnenstappen.

Of ze vinden het gemakkelijk om hun pistoletjes bij hun eigen bakker online te bestellen, om ze ‘s zondags af te halen.

Methode 3. Bol.com als platform gebruiken

“If you can’t beat them, join them.” Dat is de laatste optie. Gebruik de kracht van deze platformen. Profiteer zelf mee van de populariteit van webshops als Bol.com en Amazon. Registreer je als zakelijke verkoper en zet jouw spullen bij hen online.

Let wel op! Check eerst of niemand anders jouw producten al verkoopt op Bol. Want enkel de aanbieder met de laagste prijs zal verschijnen in de winkel. Bovendien bestaat volgens Bright Bytes het gevaar dat heel goed lopende producten door Bol.com zelf ingekocht zullen worden.

 

Online is de concurrentie moordend. Toch zijn er redenen om je eigen webshop te starten. Via een sterke niche, eigen producten of als extra dienst bovenop je fysieke winkel is het mogelijk.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale