Waarom je Facebook-advertenties moet splittesten

Vincent Borgmans - 18 september 2019

Facebook-Advertenties Split Testen

Heb je Facebookadvertenties uitgeprobeerd en denk je dat ze voor jou niet werken? Dat is waarschijnlijk omdat je slechts één advertentie met één afbeelding en één tekst hebt gebruikt. Om het beste resultaat te bekomen, moet je Facebookadvertenties 'splittesten'.

Splittesten ~ Je hebt misschien wel eens van die term gehoord, maar weet niet hoe dat juist in zijn werk gaat. Wel, je kan bijvoorbeeld beginnen te testen door exact dezelfde advertentie te runnen, maar met een andere doelgroep... En dan opvolgen welke doelgroep het beste reageert op de advertentie.

Doelgroepen kunnen op diverse manieren samengesteld worden:

  • Op basis van job/functie
  • Op basis van Facebookpagina's die gebruikers leuk vinden (niet alle pagina's zijn mogelijk)
  • Op basis van algemene interesses zoals voetbal, Willy Sommers of après-ski
  • Op basis van digitaal gedrag zoals Eigenaren van kleine bedrijven of Online Shopper
  • Enz.

Zodra je weet welke doelgroep het beste reageert, kan je andere tests uitvoeren zoals:

  • Een andere afbeelding gebruiken
  • Een andere tekst gebruiken
  • Een ander advertentietype
  • Enz.

Het interessante aan splittesten? Soms denk je dat een bepaalde advertentie erg goed gaat presteren, maar uit de test kan blijken dat een andere advertentie het toch beter doet.

Facebook Ads Manager

Zorg dat je gebruikmaakt van de Facebook Ads Manager zodat je kan zien welke advertentie het beste presteert.

Draai rapporten uit, verdiep jezelf in statistieken en volg de prestaties van jouw advertenties op.

Enkele Tips...

  • Maak gebruik van de Facebook Pixel.
  • Begin met het testen van de doelgroep en maak daarna gebruik van de best presterende doelgroep voor andere tests.
  • Maak slechts één aanpassing per keer.
  • Test advertenties onder dezelfde omstandigheden: hetzelfde moment op dezelfde dag, hetzelfde budget, dezelfde looptijd, enz.
  • Verdiep jezelf in de statistieken. Een advertentie kan veel kliks opleveren, maar kijk ook de conversies na.

Bij het opzetten van een advertentie heb je de mogelijkheid om te kiezen voor de splittest van Facebook, maar over het algemeen gebruik je deze best niet. Om te beginnen vereist deze een minimumbudget, maar er zijn nog tal van andere beperkingen.

Met behulp van deze technieken zal je jouw resultaten aanzienlijk verbeteren. Als je meer hulp nodig hebt met Facebookadvertenties, bekijk dan eens de diensten van Inspira.

Vincent Borgmans

Vincent inschakelen voor je zaak?

Hoe analyseer je de resultaten van je Facebookadvertenties?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Adverteren op Facebook: hoe doe je dat?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale