Waarom adverteren tijdens crisisperiodes je klanten oplevert

Maxiem Depypere - 6 juli 2020

Wolfpack Branding advertenties op scherm

We bevinden ons nog wel even in deze vreemde periode. Voor vele bedrijven is het zoeken hoe ze hun businessmodel & communicatie moeten aanpassen aan deze situatie. Sommigen hebben het moeilijk, maar anderen passen zich aan aan de nieuwe situatie & zien opportuniteiten. Hoe ga je hier het best mee om? Maar vooral: waarom moet jij nu net wél blijven adverteren & aanwezig blijven op sociale media?

Maak van elke dreiging een opportuniteit 
Ondanks het feit dat de wereld even leek stil te staan, bleven vele bedrijven verder draaien. Het is dan ook uiterst belangrijk om online aanwezig te blijven. Het blijven prikkelen van klanten is essentieel, zo blijf je top-of-mind wanneer ze aankoopbeslissingen zullen nemen. Het zij nu, het zij later. Wat je nu (goed) doet heeft zonder twijfel een invloed op de toekomstige resultaten van je onderneming. Sommige bedrijven kunnen al meteen resultaten zien van hun inspanningen terwijl anderen ervoor zorgen dat ze volledig klaar zijn voor de herlancering eens dit Covid-19-beest volledig bedwongen is.

Je (potentiële) klanten zijn tijdens crisisperiodes meer bereikbaar dan ooit. Nog steeds werken velen van thuis uit of staan ze op non-actief waardoor ze meer vrije tijd hebben. Een deel van deze vrije tijd spenderen ze dan ook op social media. En laat net social media één van de meest laagdrempelige manieren zijn om in interactie te gaan met je potentiële klanten. Wanneer je tijdens deze periodes van crisis blijft adverteren val je dubbel op. Aangezien er minder geadverteerd wordt, ligt de prijs van advertenties aanzienlijk lager dan gemiddeld.

Uit het oog, uit het hart
Sommige bedrijven zien hun inkomsten & verkopen volledig ineenzakken door de aard van de producten of diensten die ze aanbieden. Ondanks het veranderende consumptiegedrag van je klanten mogen zij niet het gevoel hebben dat je hen vergeten bent of dat je bedrijf van de aardbol verdwenen is. Ook wanneer het fysieke aspect bijna helemaal wegvalt, moet je toch steeds aanwezig blijven voor je klanten.

Bovendien geef je zo het gevoel dat jouw onderneming tegen een stootje kan. Uit ervaring merken we dat wanneer een bedrijf of merk te lang afwezig was, zij dan ook moeite hebben om haar klanten nadien weer te bereiken. Een ervaren ondernemer weet dat nieuwe klanten vinden een pak duurder is dan je huidige klanten (tevreden) houden.

Wees voorbereid om weer uit de startblokken te schieten
Stoom je onderneming klaar om er 100% tegen aan te vliegen nu de wereld opnieuw ontwaakt uit de nare droom die deze Covid-19 crisis wel lijkt te zijn. Laat dit ook het ideale moment zijn om aan jouw ‘personal brand’ te werken of om bepaalde marketingstrategieën te herbekijken. Laat je website, sociale media en LinkedIn onder de loep nemen. En vooral: maak tijd voor plannen die je anders telkens maar weer aan de kant schoof door een gebrek aan tijd.

Maxiem Depypere

Maxiem inschakelen voor je zaak?

Hoe analyseer je de resultaten van je Facebookadvertenties?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Adverteren op Facebook: hoe doe je dat?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale