Via influencers kan u als zaak consumenten aanspreken die u via andere media niet (meer) bereikt. U spreekt ze bovendien op de juiste manier aan. Het gaat immers niet langer om massacommunicatie van bedrijven, maar om boodschappen van mens tot mens. Een goede influencer combineert persoonlijke boodschappen met een stevig bereik. Daarin slaagt hij door voortdurend te investeren in zijn personal branding: zijn persoonlijkheid ís zijn merk.

 

Wat is influencer marketing nu precies?

Dankzij influencer marketing kan je als merk – bij voorkeur via een goed doordacht actieplan – jouw marketingboodschappen van consument tot consument versterken. Influencers zijn consumenten die zo contextueel relevant en betekenisvol communiceren dat ze erin slagen om andere consumenten toch tot een aankoop te verleiden.

Daar ligt dan ook de grote uitdaging voor marketeers anno 2019: hoe kan je influencers zover krijgen dat zij op hun beurt hun publiek beïnvloeden rond uw merk, product of dienst? Met het oog daarop kan je influencers exclusieve informatie aanreiken, hen blij maken met kant-en-klare content, of samen met hen nieuwe content proberen te maken.

 

Waarom is influencer marketing anno 2019 zo belangrijk geworden?

Nu traditionele reclame steeds minder impact heeft op consumenten, kan influencer marketing die rol overnemen. Via influencers beland je als merk alsnog waar je wil zijn: in het hart van een aankoopbeslissing. Enkele cijfers illustreren het potentieel van influencer marketing:

·         28% van de tijd die een gemiddelde gebruiker online is, spendeert hij op sociale media.

·         47% van alle millennials zegt dat sociale media hun aankoopbeslissingen beïnvloeden.

·         67% van alle aankopen van consumentengoederen is gebaseerd op zogenaamde user-generated

          content.

·         90% van de consumenten leest onlinereviews vooraleer een product aan te kopen.

 

Wanneer schakel je influencers het best in?

· Bij een productlancering: een nieuw product zet je het liefst met een knal in de markt. Naamsbekendheid bereik je het snelst via massacommunicatie. Maar wil je ook buzz creëren rond jouw nieuwe product? Ben je actief in een nichemarkt? Is jouw product heel innovatief? Of beschik je eenvoudigweg nog niet over de financiële slagkracht om te adverteren op radio en tv? Dan kijk je naar influencer marketing.

· In een zichtbaarheidscampagne: in de meeste competitieve markten is zichtbaarheid een blijvende doelstelling. In dit scenario werk je aan een duurzame relatie met de influencers in jouw markt. Je kan hen geen nieuw product aanbieden, maar dat betekent niet dat jullie geen waarde meer hebben voor elkaar. Nodig hen uit naar jouw kantoor of fabrieksterrein. Plan een ontmoeting met het management of met andere influencers, en bezorg hen exclusieve informatie.

· Bij crisismanagement: een persbericht nuanceert de crisis, jouw woordvoerder legt uit welke maatregelen jouw bedrijf neemt, maar gelooft het grote publiek al die boodschappen? Dat hangt af van de influencers in jouw sector. Hun mening zal de publieke opinie bepalen, en dan helpt het natuurlijk als je als bedrijf eerder al een band met die influencers opbouwde. Kies daarbij niet enkel voor positieve influencers. Vaak zijn het net de meest uitgesproken stemmen die de grootste weerklank krijgen. En dan vooral de kritische stemmen. Ga dus ook met hen in dialoog.