Research toont aan dat meer dan 70% van de mensen eerst online referenties gaan bekijken vooraleer ze tot aankoop overgaan.

 

Ze vertrouwen die onlinereviews evenveel als een aanbeveling van iemand die ze kennen. Reden temeer om aan je bestaande klanten een videotestimonial te vragen! Een geschreven testimonial is zeer sterk, maar niets overtuigt zo sterk als een authentieke videotestimonial.

 

We filmen zeer regelmatig klantengetuigenissen voor onze klanten. We zijn eigenlijk zelf vaak bijzonder gecharmeerd door de testimonials die we filmen, om de eenvoudige reden dat dit de best mogelijke reclame is die onze klanten zich kunnen wensen.

Onze testimonials zijn overduidelijk authentiek, het zijn echte klanten die spreken over de prima ervaringen die ze hadden met de leverancier. Door deze klantengetuigenissen te delen op de website en via sociale media wordt het voor ondernemers veel eenvoudiger om op een bijzonder efficiënte manier nieuwe klanten warm te maken voor hun diensten. Videotestimonials zijn trouwens voor alle formaten van bedrijven een flinke meerwaarde, zowel voor de eenmanszaak als voor de grotere bedrijven.

Lees onderaan enkele tips over hoe je videotestimonials best kan inzetten om mogelijke klanten te overtuigen van je meerwaarde. 

 

1. Testimonials nemen twijfel weg

Een verkoop afsluiten wordt moeilijk wanneer de klant aarzelt. Daartegenover staat dat er weinig meer vertrouwen schenkt dan het bekijken en aanhoren van een voormalige klant die vertelt over zijn of haar positieve ervaring met een bepaalde leverancier.

 

2. Testimonials zijn zeer geloofwaardig

Wanneer klanten de lof strooien over je bedrijf en diensten, win je aan geloofwaardigheid. Dat is een compleet andere insteek dan zelf te gaan verkondigen hoe goed je bent. Testimonials zijn ook bijzonder overtuigend en geloofwaardig aangezien ze echte mensen tonen in hun thuis– of werkomgeving.

 

3. Testimonials voelen niet aan als reclame.

Reclame schreeuwt om aandacht. Testimonials daarentegen zijn subtiele overtuigers. Niemand wil het gevoel hebben dat er iets opgedrongen wordt. Een testimonial wordt ingesproken vanuit het standpunt van de klant.

 

4. Testimonials zijn boeiend.

Testimonials werken ontzettend sterk als aandachtstrekkers en ze raken evengoed op emotioneel gebied. Mensen zijn nieuwsgierig en willen graag verbonden zijn met anderen, zeker wanneer er gesproken wordt over persoonlijke ervaringen. Herkenbaarheid en identificatie is belangrijk.

 

5. Testimonials maken duidelijk wat je unieke verkooppunten zijn.

De beste testimonials versterken het imago van je product of dienst en laten eventuele aarzelingen en twijfels als sneeuw voor de zon verdwijnen. Indien je op voorhand de mogelijke twijfels ontkracht zal het zoveel makkelijker zijn om een verkoop succesvol af te ronden.

 

Webvideo’s zijn te verleidelijk om niet bekeken te worden

Een video op een website geeft een duidelijke en haast onweerstaanbare boodschap aan de bezoeker : kijk naar mij…! Een bezoeker van een website zal eerder geneigd zijn om een video te bekijken dan pagina’s droge tekst door te nemen. Video is eenvoudiger, spreekt direct tot de bezoeker en is buitengewoon laagdrempelig.

 

Op welke manier kan je het meeste rendement halen uit testimonials?

–       Plaats ze op de homepagina. Testimonials zijn zo sterk, zo overtuigend en laagdrempelig dat ze het meest tot hun recht komen op de homepagina.

–       Plaats ze ook dieper in de website. De meeste bedrijven bieden meer dan 1 dienst of product aan. Een testimonial op de homepagina kan over de algemene positieve ervaringen gaan van een klant met je bedrijf. Wanneer de bezoekers dieper gaan zoeken in de site zullen ze andere testimonials tegenkomen die andere aspecten van je bedrijf toelichten. Die testimonials kunnen gaan over specifieke diensten of producten…

–       Showroomtv. Speel de testimonials af in de showroom of in de wachtruimte. Breng de klanten onder de indruk via voormalige succesverhalen.

 

Voeg testimonials bij je offertes

–       Het is redelijk gebruikelijk dat mensen die een loodgieter zoeken verschillende offertes zullen aanvragen. Welke indruk zullen ze van loodgieter Emiel krijgen indien hij deze reeks testimonials meestuurt, samen met zijn offerte?

–       Je gaat zeer eenvoudig de ROI kunnen berekenen van een reeks testimonials. Stel dat je een closing rate hebt van 1 op 5 (1 verkoop op 5 uitgestuurde offertes), dan kan je nadien de zeer eenvoudige berekening van de nieuwe closing rate maken. Er zijn cases bekend van een closing rate van 3 op 5 of zelfs 4 op 5! Als dat geen zinvolle investering in je zaak is?

 

Verdeel informatie over verschillende testimonials

·      een testimonial die spreekt over je uitstekende dienstverlening

·      een testimonial over de kwaliteit van je product of dienst

·      een testimonial over de goede prijs/kwaliteit verhouding

·      een testimonial over een specifiek probleem dat je hebt opgelost

·    een testimonial die vermeld welke gunstige resultaten behaald zijn volgend op de aankoop van je product of dienst

·      een testimonial die vermeld dat de klant verschillende alternatieve firma’s of diensten heeft geprobeerd, maar geen enkel met zo’n resultaat als deze aankoop

 

Aarzel niet ons te contacteren indien je vragen hebt over videotestimonials of meer uitgebreide videomarketing.

 

wim@clickablevideo.eu