Adverteren op Waze? De snelste weg naar jouw winkel!

Timothy De Witte - 13 december 2019

Waze is de snelste weg naar jouw winkel!

Ben je vaak onderweg met de wagen maar vertrouw je jouw klassieke GPS niet meer? We stellen vast dat steeds meer weggebruikers overschakelen naar een mobiele GPS zoals Waze, de grootste community-gedreven navigatie app. Waarom?

(originele blog verscheen eerst op Digital Natives, een gecertificeerde Waze-partner!)

 

Omdat de kaarten continu worden geüpdatet, een snelheidsindicator actief is, werken worden gesignaleerd en files worden weergegeven. Live informatie wordt continu doorgegeven aan het reizende publiek. Oja, je kan jouw Spotify-account beheren vanuit de Waze app. Kortom: alles wat je nodig hebt voor je rit zonder te schakelen tussen apps.

Een sterk groeiende app, biedt dat mogelijkheden voor adverteerders? Uiteraard! Adverteerders kunnen contextueel relevante reclameposities inkopen. Waze toont de advertenties aan haar gebruikers via Waze Local. Op die manier blijf je altijd top-of-mind bij jouw doelpubliek. Wist je dat adverteren op Waze al enkele jaren mogelijk is? Heel weinig adverteerders maken hier gebruik van. Dit biedt een mooie kans om jouw bedrijf in de spotlight te plaatsen.

 

Waarom zou je adverteren op Waze?

 

Heb je een fysieke winkel en wil je bezoekers naar jouw winkel lokken? Dan vormt Waze Local een schitterende aanvulling op jouw marketing strategie want het draagt bij tot de offline verkopen. De app draagt namelijk bij tot de marketingtrend van het afgelopen jaar, namelijk hyperlocal advertising. De gratis applicatie verbindt lokale bedrijven met lokale weggebruikers. Dit is misschien wel de manier om via digitale marketing de verkoop in de winkels te laten stijgen. In het verleden werd er vaak gewerkt met billboard maar de digitalisering biedt nieuwe kansen!

Voorbeeld: je gaat naar de bakker maar komt tot de vaststelling dat jouw bakker gesloten is. Uiteraard ga je dan opzoek naar een bakker in de buurt. Als je de Waze-app al gebruikt, dan zal je die zoekopdracht ook uitvoeren in de app. Voel je het al? Jij kan bovenaan deze zoekopdracht staan!

 

Wie krijgt jouw advertenties te zien?

 

Uiteraard wil je jouw budget als een goede huisvader beheren. Hierbij stel je jezelf onmiddellijk de vraag wie de advertenties te zien krijgt en waarom. Waze is ter moment-, intentie-, en plaatsgebonden.

  • Who’s driving? Dit handelt over de persoon zelf. Is de bestuurder een toerist of iemand die in de omgeving woont, welke taal spreekt de bestuurder, etc.
  • Where are they driving? Hierbij stellen we onder meer de vraag of jouw doelgroep reist voor zakelijke- of privédoeleinden.
  • What’s happening? Optimaliseer jouw targetting op basis van het verkeer, de route, het uur, het weer, etc. Je wilt toch geen reclame maken voor ijsjes bij vriestemperaturen of je wilt toch geen reclame maken voor jouw broodjeszaak wanneer deze gesloten is?

Beschik je over meerdere vestigingen? Geen probleem! Waze toont de winkel die het dichts bij je in de buurt is. Als adverteerder kan je eenvoudig verschillende locaties toevoegen aan jouw account.

 

Hoe kan je adverteren op Waze?

 

Waze biedt drie advertentievormen aan:

  • Branded pin: de branded pins tonen bestuurders aan dat jouw bedrijf op of in de buurt van hun route ligt. Waze-gebruikers kunnen op de Branded pin klikken om meer informatie te verkregen over de winkel of over de route om de winkel te bereiken.

  • Promoted search: jouw winkel zal als eerste verschijnen tussen de zoekresultaten van een bestuurder die in de buurt van jouw locatie zoekt naar vergelijkbare diensten. Deze reclamepositie vond zijn inspiratie bij Google Search.
  • Zero-speed takeover: als een voertuig tot stilstand komt in de nabije omgeving van jouw winkel, verschijnt er een pop-up (overlay) op het scherm van de bestuurder. De bestuurder kan op de pop-up klikken om meer informatie te vergaren. De bestuurder moet minimaal 3 seconden stilstaan alvorens de advertentie wordt weergegeven. Dit is de meest succesvolle vorm van adverteren op Waze.

Aan elke advertentievorm kan je een banner toevoegen. De banner kan bestaan uit een call to action, promotie, lopende aanbieding, etc. Wanneer een bestuurder jouw banner of locatie opslaat wordt er een bericht verstuurd naar de bestuurder. Vervolgens kan je een pushbericht versturen om bestuurders aan te zetten om hun berichten te bekijken. Een pushbericht kan getriggerd worden door enkele parameters (datum, vervaldatum, tijdspan, locatie, etc.).

 

Hoeveel kost adverteren op Waze?

Adverteerders kunnen aan de slag met Waze vanaf twee dollar per dag. Het ideale startersplan voor KMO’s. Waze Local zorgt voor een eenvoudig dashboard waar je alle acties, clicks, etc. kan raadplegen. Je kan dus verschillende statistieken bijhouden over jouw advertentiecampagne. Dit is niet mogelijk wanneer je gebruik maakt van klassieke reclameborden of billboards.

We kunnen besluiten met de woorden: wordt Waze jouw digitaal reclamebord? Aarzel niet en maak gebruik van de digitale navigatie app om jouw offline verkopen te boosten.

Timothy De Witte

Timothy inschakelen voor je zaak?

Hoe analyseer je de resultaten van je Facebookadvertenties?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Adverteren op Facebook: hoe doe je dat?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale