Online verkopers, architecten, designers, keukenbouwers, doe-het-zelvers, creatieve zelfstandigen, coaches, … op Pinterest kan elke ondernemer zijn of haar publiek aanspreken en vergroten.

Deel regelmatig sterke content

Onderstaande tips zullen jou helpen om meer business te halen uit Pinterest. Daarbij neem je best je tijd. Investeer in dit sociale medium zonder meteen resultaten te verwachten.

Maak een bord en deel er met de regelmaat van de klok kwalitatieve content van je website via de visuele zoekmachine die Pinterest is.

Zoek je nog meer achtergrond over het hoe en waarom van Pinterest? Ontdek dan eenvoudig hoe je ermee start in het artikel Pinterest Business: wat win jij erbij?

7 tips voor jouw zaak op Pinterest

Tip 1. Geef je borden relevante namen die aansluiten bij wat jouw publiek zoekt. Voer geen creatief taalspel. Concrete zoekwoorden scoren beter. Ook in de beschrijving van pins verwerk je best de zoekwoorden die je publiek intikt.

Tip 2. Besteed extra aandacht aan de afbeelding. Maak ze verticaal! De tekst op je afbeelding moet duidelijk leesbaar zijn op een smartphonescherm.

Tip 3. Roep in de omschrijving op tot actie. Zeg hen wat ze moeten doen: doorklikken, kopen, delen, reageren ... Bedenk op voorhand wat mensen moeten beslissen als jouw pin relevant voor hen is. Zo vermeld je bijvoorbeeld de hoofdingrediënten als je een recept deelt, om daaronder te verwijzen naar je website voor het hele recept.

Tip 4. Zoek groepen die aansluiten bij jouw activiteit. Zo post je meteen voor een bestaand en groot doelpubliek. Populaire groepen vind je via Pingroupie, al merk je dat de kwaliteit van veel groepen laag is. Zoek geduldig en gericht volgens je trefwoorden.

Tip 5. Vraag toestemming om pins op te laden op de groepsborden die voor jou interessant zijn. Bij de beschrijving van het bord vind je wat je moet doen om uitgenodigd te worden om mee te pinnen op het bord. Of stuur de beheerder een privébericht, bijvoorbeeld om toegelaten te worden op het Belgische Bloggers-groepsboard.

Tip 6. Schrijf in de taal van je doelpubliek. Ben je enkel in jouw regio actief, kies dan voor Nederlands of Frans. Met Engels verdwijn je tussen de grotere massa. Bovendien mis je de link met je lokale publiek.

Tip 7. Check welke mensen populair zijn in je categorie van pins. Bekijk wat ze volgen. Like en deel hun pins, tag hen. Geef hen vooral aandacht ‒ sharing is caring ‒ en wek vervolgens hun interesse met eigen originele pins.

 

Succes met deze pintips. Op de Business-pagina van Pinterest lees je welke richtlijnen je moet volgen.