Dit artikel is ook voor wie een aversie heeft tegen digitale tools. Er zijn namelijk nog veel ondernemers die alle informatie over hun klanten in hun hoofd opslaan. Maar hun aantal slinkt, begrijpelijk.

Steeds meer zelfstandigen en kleine ondernemingen verzamelen data via handige software: CRM.

Wat is een CRM-pakket?

En hoe helpt het jou klantinformatie te verzamelen en te delen onder medewerkers?

CRM, voluit Customer Relationship Management, bundelt info over al je klanten. Het is een handige software om alle relaties en contacten van jouw bedrijf met huidige en potentiële klanten te beheren.

Omdat de meeste oplossingen cloud-gebaseerd zijn, consulteren jij en je medewerkers altijd de laatste informatie. Overal en altijd, zowel op computer, tablet als smartphone.

Factureer sneller en gemakkelijker

Je boekt de grootste winst als je het CRM-programma linkt aan je mailbox, aan informatie over aankopen, lopende projecten, facturen, vergaderingen, boekhouding, prestaties van medewerkers, klachtenopvolging, enzovoort. Sommige CRM-aanbieders bieden het hele pakket. Vaak voorzien ze (ook) koppelingen naar andere tools.

Kies voor eenvoud

Ondernemers die een CRM-systeem gebruiken, ervaren dat ze nu hun hoofd eindelijk vrijhouden voor hun echte activiteit. Ook de uren die ze aan administratie besteden, krimpen.

En wat jouw mogelijke IT-schrik betreft? Er bestaan heel eenvoudige CRM-systemen voor zelfstandigen en kleine ondernemingen. Test ze gratis uit, bijvoorbeeld het Belgische Teamleader of Yuki. Meer info en suggesties vind je in dit artikel.