1. Een domeinnaam moet passen in jouw digitale strategie

Jouw domeinnaam moet passen in jouw digitale strategie:

  • hoe wil je je online profileren?
  • Onder welke naam?
  • Welk imago wilt je neerzetten?
  • Welk publiek wil je aanspreken?

1 of meerdere domeinnamen?

  • Meerdere domeinnamen die je afzonderlijk onderhoudt, bv. als je verschillende producten of diensten aanbiedt of als je in verschillende landen actief bent.
  • Meerdere domeinnamen die je laat doorlinken naar één hoofddomein.
  • 1 domeinnaam waaronder je al jouw producten of activiteiten groepeert en waar je al jouw bezoekers naartoe leidt.

Branding 

Jouw merk als domeinnaam. In dat geval besteed je best wat budget om jouw merk bekend te maken bij jouw doelgroep.

Zoekwoorden

Een beschrijvende domeinnaam die iets vertelt over jouw zaak, jouw dienst of over jezelf. De naam van jouw website hoeft dus niet altijd samen te vallen met jouw bedrijfsnaam. Hou rekening met specifieke zoekwoorden (woorden die veel gezocht worden in de zoekmachines) bij een beschrijvende domeinnaam.

2. Een domeinnaam moet kort, krachtig en makkelijk uitspreekbaar zijn

Wees gericht! Kies liefst een korte en krachtige domeinnaam. Zorg ervoor dat jouw domeinnaam makkelijk te onthouden is. Hou het simpel. Een domeinnaam moet eenvoudig te schrijven zijn en makkelijk om uit te spreken of te spellen. Vermijd moeilijke constructies met koppeltekens, cijfers en letters. Kies ook een onderscheidende domeinnaam die genoeg verschilt van jouw concurrentie.

3. Kies een passende domeinnaamextensie voor jouw domeinnaam

Kies een passende extensie, want deze kan jouw domeinnaam ook verduidelijken en verrijken. Een extensie als .accountant, .restaurant, .club maakt meteen duidelijk waarover het gaat. Ook steeds meer regio’s en steden hebben een eigen extensie bijvoorbeeld .gent, .vlaanderen. Voor internationale uitstraling blijft .com de aangewezen domeinnaamextensie.

4. Leg ook alternatieve schrijfwijzen van jouw domeinnaam vast

Leg alternatieve schrijfwijzen of vaak voorkomende fouten ook vast. Mocht de surfer een fout typen komt hij nog op de juiste website terecht. Bovendien voorkom je op die manier dat de concurrentie ermee gaat lopen.