Wat betekent uptime?

Uptime drukt de beschikbaarheid uit van je website. Het is het tegenovergestelde van ‘downtime’. Bij downtime is je website niet bereikbaar (‘hij ligt plat’) of functioneert hij niet zoals het hoort.

 

Hoe wordt mijn uptime berekend?

Uptime wordt meestal uitgedrukt als een maandelijks percentage. Heeft jouw website een uptimepercentage van 99,8%? Dan was je website 99,8% van de tijd bereikbaar. Dat klinkt misschien prima, tot je beseft dat het eigenlijk betekent dat je website deze maand 1,5 uur offline is geweest.

 

Hoe interpreteer ik mijn uptimepercentage?

Om jouw uptimepercentage om te zetten naar gemiste uren en minuten kun je deze tabel gebruiken.

Overzicht van uptimepercentage vertaald naar dagen en uren

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/High_availability

 

Waarvoor is uptime belangrijk?

Je online aanwezigheid wordt met de dag belangrijker. Elke minuut dat je niet beschikbaar bent, druppelen er klanten weg. Als ondernemer volg je het uptimepercentage van je website dus maar beter nauwgezet op. Waarom? We geven je drie redenen:

 

1. Je SEO

Beeld je in dat je website offline is wanneer een zoekmachine als Google of Bing hem wil indexeren. Als dat frequent gebeurt, word je daarop afgestraft. Dan donder je dus naar beneden in de zoekresultaten. Zoekmachines willen hun gebruikers de best mogelijke ervaring bieden, en dat betekent niet alleen dat ze de meest relevante informatie bovenaan zetten, maar ook de meest betrouwbare websites. Dus zelfs wanneer je de beste zoekwoorden gebruikt op je website, en de juiste SEO-technieken toepast, kun je nog onderaan eindigen door een slechte uptime. En hoe slechter je scoort op SEO, hoe minder klanten hun weg vinden naar jouw website.

 

2. Je omzet

Klikt een bezoeker op een knop en er gebeurt er niet meteen iets? Dan kun je het vergeten. Bezoekt iemand je website voor de eerste keer en verschijnt er al meteen een foutmelding? Ook dan is de kans groot dat die bezoeker het opgeeft en overloopt naar de concurrentie.

 

3. Je reputatie

Je website is een essentieel onderdeel van je online reputatie. Hoe meer hindernissen jouw bezoekers tegenkomen, hoe minder professioneel jij overkomt. Als je je eigen website niet onder controle hebt, waarom zouden ze er dan op vertrouwen dat je hun bestelling wél professioneel kunt afhandelen?

 

Waar vind ik mijn uptime?

Ondertussen vraag je je waarschijnlijk af waar je jouw uptimepercentage kunt terugvinden. Er is maar één manier: je website een maand lang in het oog houden en kijken hoe vaak hij offline gaat. Hiervoor kun je een tool zoals Semonto  gebruiken. Semonto doet trouwens meer dan alleen maar kijken: je krijgt onmiddellijk een melding wanneer er iets misloopt op je website. Zo kun je het probleem oplossen vooraleer het een invloed heeft op je reputatie of je verkoop.

 

Wat als mijn uptimescore slecht is?

Dan wordt het tijd om eens kritisch naar je hosting provider te gaan kijken. Het zit zo: Jouw website draait op een server. Het bedrijf dat die server beheert, noemen we een hostingprovider. Jouw webbouwer kan tegelijk ook je hosting verzorgen, maar het kan evengoed een derde partij zijn die zich ontfermt over jouw online beschikbaarheid. In de meeste gevallen kan je webbouwer je wel vertellen wie je hostingpartner is. Via ons dashboard kun je eenvoudig de uptime scores van verschillende maanden oproepen. Zo kom jij heel eenvoudig te weten of jouw hostingprovider wel zo goed presteert als beloofd. Niet alle hosters komen er openlijk voor uit wanneer er onderbrekingen zijn geweest in hun dienstverlening. Met het objectieve uptimerapport van Semonto kun jij zelf je conclusies trekken op basis van betrouwbare data.

 

Meet jouw uptime 

Benieuwd wat het uptimepercentage is van jouw website of webshop? Neem een gratis proefabonnement op Semonto en probeer het 30 dagen gratis!