Adverteren op Instagram is een effectieve en goedkope manier om een breed publiek te bereiken en je doelpubliek uit te breiden. Wegens de populariteit van het sociale medium is het momenteel hét online medium waarop je de meeste groei kan realiseren voor jouw zaak.

Instagram-advertenties zien eruit als gewone posts, maar zijn duidelijk herkenbaar aan de omschrijving ‘Gesponsord’ onder het bedrijfslogo. Verder bevatten ze productbeelden- en video’s en eventueel aanklikbare infoblokjes op of onder het beeld. Je kan ze evengoed liken, delen en van commentaar voorzien.

Waarom is het belangrijk?

Op Instagram worden jouw advertenties gezien. Bovendien herinneren mensen zich na twee dagen advertenties op Instagram 2,8 keer beter dan op andere sociale media, blijkt uit dit artikel. Het engagement op een Instagram ad ligt 10x hoger dan bij Facebook.

Je hebt nog geen bedrijfsprofiel aangemaakt? Lees dan alvast het artikel 6 voordelen van een bedrijfsprofiel op Instagram om jouw zaak er te lanceren.

Hoe advertenties delen op Instagram?

Stap 1. Ontdek de 7 types advertenties op Instagram, waaronder slideshows, video en Instagram Stories. Deze infographic van Headway Capital over Instagram lijst ze mooi op. Bekijk welk soort advertenties passen bij jouw zaak.

Stap 2. Bepaal je doel. Net zoals voor elke offline en online campagne bepaal je eerst wat je wil bereiken. Want enkel wanneer je gericht mikt en schiet, volgen resultaten. Wil je bijvoorbeeld je merkbekendheid vergroten, meer mensen bereiken of verkeer naar je website leiden?

Stap 3. Creëer een advertentie. Volg de stappen van de Facebook Ads Manager (Advertentiebeheer) of promoot berichten via de Instagram-app op je smartphone.

Stap 4. Tags zijn superbelangrijk op Instagram. Kies de beste #hashtags en creëer eventueel een nieuwe aantrekkelijke tag die de hele campagne doorloopt.

Stap 5. Pas je advertentie aan aan de voorkeuren van jouw publiek. Lanceer daarom eerst een paar versies, waardoor je merkt welke visuals en teksten het meest aangeklikt worden.

 

Zo win je gemakkelijk meer volgers en klanten

Als je nu al actief bent op Instagram, breid je het gemakkelijkste jouw doelgroep uit via het promoten van bestaande posts. Hiervoor hoef je geen nieuwe content te creëren en geen advertenties op te maken.

  • Check welke posts al populair zijn.
  • Bekijk welke (nieuwe) doelgroep je wil aanspreken.
  • Bepaal het budget dat je wil uitgeven per dag of campagne.

Net zoals bij Facebook ligt de kost van een advertentie niet op voorhand vast. Deze wordt onder meer bepaald door de sector waarin je actief bent en de doelgroep die jij wenst aan te spreken. Begin met een klein budget en groei volgens de resultaten die je haalt.