8 vragen over adverteren op Instagram

Admin Digitale Versnelling - 9 maart 2023

succesvolle instagram advertenties zorgen voor veel engagement

Instagramadvertenties, dat zijn die Instagramposts waar ‘gesponsord’ bijstaat. Als je door je nieuwsfeed scrollt, krijg je er ongetwijfeld enkele voorgeschoteld. En als de adverteerders hun huiswerk gedaan hebben, is de kans groot dat de advertentie ook daadwerkelijk iets toont dat bij jou past.

Misschien heb je er ook al eens over nagedacht om Instagramadvertenties voor je eigen zaak in te zetten? In dit artikel beantwoorden we acht vragen over adverteren op Instagram!

1. Hoe kan ik adverteren op Instagram?

Om te kunnen adverteren op Instagram, heb je een account op Meta Business nodig. Meta is het moederbedrijf achter Instagram, waartoe ook Facebook behoort. Met je Meta Business-account beheer je al je bedrijfsactiviteiten op Facebook en Instagram, en zelfs op Facebook Messenger.

Daardoor kan je bijvoorbeeld gemakkelijk een advertentiecampagne zowel op Facebook als op Instagram laten lopen. Check wel even hoe je post er zal uitzien in de verschillende weergaven (bijvoorbeeld op mobiel en desktop), om zeker te zijn dat alles mooi overkomt. Wist je dat je ook je webshop kan koppelen aan je Instagramaccount?

2. Op Instagram adverteren vs. gesponsorde berichten

Gesponsorde berichten zijn bestaande, organische content (foto of video) die je boost met een advertentiebudget. Het verschil met een Instagramadvertentie is dat je content op je profiel blijft staan, terwijl dat bij een advertentie niet het geval is. Zodra je campagne afloopt, verdwijnt de inhoud van je publiek zichtbare account. Jij kan de afgelopen advertentie wel nog raadplegen via Meta Business Suite.

3. Hoeveel kosten advertenties op Instagram?

De kosten voor een Instagramadvertentie liggen niet vast. Maar dat wil niet zeggen dat je je blauw betaalt aan een Instagramcampagne. Het kostenplaatje kan je bekijken als kost per klik (CPC) of als kost per duizend weergaven (CPM). Gemiddeld ligt de CPM tussen € 1,25 en € 6,30, de CPC kan dan weer variëren tussen de € 0,10 en € 2.

Factoren die de kosten beïnvloeden

De prijs hangt af van je instellingen, waaronder je targeting en de looptijd van je advertentie. Als je de content publiceert, kies je een bedrag dat je per dag wil besteden. Dat kan je, wanneer je maar wil, bijsturen aan de hand van de eerste analyses en inzichten die Meta je aanreikt als je advertentie enkele dagen live staat. Lees hier meer over de kosten van een Facebookadvertentie.

Instagram: adverteren en bijleren

Het voordeel aan online adverteren is dat je inzicht krijgt in hoe je advertentiemateriaal onthaald werd. Je kan bijvoorbeeld zien hoeveel mensen je post geliket of geshared hebben (engagement), maar ook hoeveel mensen effectief doorklikten naar je website (traffic/conversie).

Daarnaast krijg je inzicht in wie nu precies ingaat op je advertenties: zijn dat vrouwen van 35 tot 44 jaar, of heb je vooral fans onder de jongere doelgroep? Meta Business voorziet volledig aanpasbare rapporten voor je advertenties. Lees hier hoe je de resultaten van Facebookadvertenties analyseert.

4. Wat is targeting?

Een ander voordeel aan online adverteren is de precieze doelgroepbepaling. Met targeting ga je heel precies de doelgroep kiezen waaraan je je advertentie wil tonen. Je kan je doelgroep selecteren aan de hand van:

  • Een locatie, met een straal van x-aantal kilometer errond. Bovendien kan je aanduiden of mensen op die locatie moeten wonen of er gewoon passeren, bijvoorbeeld op reis.
  • Taal
  • Leeftijd: je kan targeten op personen vanaf 13 jaar (de minimumleeftijd om een Instagramaccount aan te maken) tot 65+.
  • Gender: vrouwen, mannen of alle genders
  • Interesses (bijvoorbeeld: reizen, lekker eten, sport, …)
  • Levensfase (bijvoorbeeld: net een kind gekregen of net verhuisd)

afbeelding van een van de targeting opties die Meta Business aanbiedt. Je kan voor je advertentie op Instagram bijvoorbeeld jouw doelgroep bepalen aan de hand van een locatie.

5. Wat mag je (niet) adverteren op Instagram?

Meta hanteert enkele regels voor advertenties op de eigen sociale mediaplatformen. Die vind je terug in het Advertentiebeleid. Zo mag je bijvoorbeeld geen advertenties publiceren die bepaalde persoonlijke eigenschappen vermelden of suggereren. Dat gaat van iemands etniciteit over genderidentiteit, kwetsbare financiële status en lidmaatschap van een vakbond tot iemands naam.

Dit mag niet: Dit mag wel:
  • "Ben je arm? Met deze app word je rijk"
  • "Ontmoet andere latino's
  • "last van depressie? Krijg nu hulp"
  • "Ontmoet andere homomannen"
  • "Financiële diensten op maat van jouw behoeften"
  • Ontmoet nu latino mannen online"
  • "Nieuwe therapie tegen depressie"
  • "Homocruises naar Griekenland"

Speciale regels voor huisvesting, maatschappelijke kwesties, werkgelegenheid en leningen

Meta heeft speciale advertentiecategorieën voor de thema’s: 

Dat heeft te maken met ten eerste de strijd tegen discriminatie en daarnaast de regelgeving van specifieke landen. In dit soort advertenties zijn de targetingopties beperkt, zodat je mensen niet (ook niet onbewust) kan discrimineren in de doelgroepselectie voor je advertentie.

Geen suggestieve beelden, geen Meta

Je mag ook geen advertentiemateriaal met al te suggestieve (naakt)beelden verspreiden – ook daar is een apart advertentiebeleid voor. Vermijd daarnaast het gebruik van de Meta-merken in je advertentie, want ook dat ziet baas Zuckerberg niet graag gebeuren. Let op: wie te vaak overtredingen maakt tegen het advertentiebeleid, kan advertentiebeperkingen opgelegd krijgen.

Geen alcohol voor minderjarigen

Verkoop jij alcohol en wil je je activiteiten promoten via Instagram en/of Facebook? Dan mag dat, op voorwaarde dat je advertenties voldoen aan alle plaatselijke wetgeving. In je targeting mag je enkel de wettelijk toegestane leeftijd opnemen.

In België is dat voor bier vanaf 16 jaar, voor sterke drank vanaf 18 jaar. Je webshop met alcoholische dranken aan je Meta Business-account koppelen is niet toegelaten; flessenopeners, glazen en andere gerelateerde, alcoholvrije producten verkopen mag wél.

6. Wie bereik ik met Instagramadvertenties?

Instagram telt in België meer dan 4 miljoen gebruikers: 4.275.000 om precies te zijn. Voor Vlaanderen geven we nog wat meer inzicht in het sociale media-gebruik.

Volgens de Digimeter, een onderzoek naar digitale trends in Vlaanderen door het IMEC, gebruikte in 2021 bijna één op twee Belgen Instagram (48%). 88% van de 16- tot 24-jarigen is actief op het sociale medium, gevolgd door 73% van de 25- tot 34-jarigen. Maar ook 58% van de 35-44-jarigen en 46% van de groep 45-54 jaar vindt de weg naar ‘Insta’, net zoals net geen 1 op de 5 (19%) van de 65-plussers.

Cijfers voor Facebook

Voor Facebook liggen die cijfers trouwens iets anders: bijna 3 op de 4 Vlamingen gebruikt Facebook. 76% van de 16-24-jarigen is actief op het medium, net zoals 82% van de 25- tot 44-jarigen. Daarna nemen de cijfers af om te eindigen met 60% van de 65-plussers die Facebook gebruiken. Afhankelijk van wie je wil bereiken, kan het dus zeker ook interessant zijn om Facebookadvertenties te verspreiden.

Tabel: maandelijks gebruik van sociale media, naar leeftijd sinds 2017.Bron: IMEC, digimeter 2021: digitale trends in Vlaanderen 
  Jaar 16-25 25-35 35-44 45-54 55-64 65+ Totaal 

Face-

book 

2017

2018

2019

2020

2021

92%

91%

90%

85%

76%

91%

90%

88%

85%

82%

90%

83%

79%

80%

82%

72%

78%

79%

78%

74%

61%

64%

73%

68%

65%

41%

52%

67%

60%

60%

71%

74%

78%

74%

72%

Insta-

gram

2017

2018

2019

2020

2021

70%

73%

83%

87%

88%

48%

60%

68%

70%

73%

42%

45%

56%

54%

58%

29%

30%

39%

42%

46%

11%

20%

26%

26%

27%

6%

13%

17%

18%

19%

30%

37%

44%

45%

48%

LinkedIn

2017

2018

2019

2020

2021

14%

16%

16%

13%

17%

35%

36%

39%

33%

38%

39%

33%

38%

31%

36%

28%

32%

33%

27%

33%

18%

20%

21%

15%

21%

6%

6%

7%

5%

7%

21%

23%

24%

20%

24%

TikTok

2019

2020

2021

11%

60%

62%

1%

19%

25%

4%

10%

18%

1%

9%

6%

1%

4%

4%

1%

2%

1%

3%

14%

16%

7. Zijn Instagram-advertenties écht interessant voor mijn zaak?

Hoe weet je nu of je moet gaan adverteren op Instagram? Stel jezelf de volgende vragen: 

  • Wil ik meer naamsbekendheid (awareness), verkeer naar mijn website (traffic) of interactie met mijn merk (engagement)?
  • Heb ik een product of dienst dat ik leuk in de kijker kan zetten? - Is het gemakkelijk om mijn product of dienst aan te kopen via mijn webshop?
  • Adverteren mijn concullega’s uit de buurt ook?
  • Heb ik tijd om me even toe te leggen op de visuals en de teksten voor de advertenties?

Als het antwoord op (bijna) alle vragen ‘ja’ is, dan ben je klaar voor je eerste Instagramadvertentie!

8. Is organische content op Instagram dan niet voldoende?

Instagram Stories, Reels, Highlights en posts: er zijn veel verschillende manieren om content te posten op Instagram. En met die organische posts zal je zeker wat bereik genereren, alleen … is het algoritme van Instagram zo ingesteld dat het je foto’s en video’s niet té veel zal tonen. Enkel wanneer je content maakt die écht grappig, uniek, mooi of informatief is, maak je kans om vaker te verschijnen in de feed van je volgers.

Trouwe én nieuwe klanten

Daarom is organische content die je afwisselt met advertenties en gesponsorde berichten meer aangewezen. Zo bereik je niet alleen de mensen die je merk, product of dienst al kennen, maar ook nieuwe, potentiële klanten. Vergeet niet dat je je content ook op andere sociale media kan inzetten – mits hier en daar een kleine aanpassing. Denk aan Instagram Reels die op TikTok of YouTube Shorts gedeeld kunnen worden, of foto’s en filmpjes die je op Facebook kan plaatsen.

Hulp nodig of nog wat verder lezen?

Wil je graag advies over wat de beste stap is voor je onderneming? Neem dan contact op met één van onze experts van de Digitale Versnelling. Lees je graag nog wat verder? Check dan onze blogs over marketing automation, hoe je een push- en pullstrategie uitwerkt, nieuwsbrieven opstellen of SEA-campagnes lanceren.

Admin Digitale Versnelling

Hoe analyseer je de resultaten van je Facebookadvertenties?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Adverteren op Facebook: hoe doe je dat?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Hoe maak je een goede Facebookadvertentie?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale