Wat is een responsief logo?

 

Responsieve logo’s kennen hun oorsprong bij het responsieve design van websites. Die websites reageren of passen zich aan als het schermformaat verandert. Zo blijven beelden zichtbaar, de tekst leesbaar en knoppen aanklikbaar op elk toestel. Het is een gevolg van de snelle opkomst van mobiele toestellen en de enorme variatie aan schermgroottes van computers, tablets en smartphones.

Creatief omspringen met logo’s is natuurlijk niet nieuw. Vroeger experimenteerden kranten al met zwart-witbeelden van logo’s. Of vereenvoudigden bedrijven hun logo om het te printen op gadgets en ander promotiemateriaal. Maar dat logo’s zich digitaal flexibel aanpassen aan de context, is nog niet zo vanzelfsprekend.

Als webdesigns vlot mee evolueren met het formaat van je scherm, waarom zou een logo dan statisch blijven?

De Britse grafisch vormgever Joe Harrison experimenteerde met de logo’s van bekende merken zoals Nike, Lacoste en Heinz. Op zijn voorbeeld zie je hoe hij logo’s aanpast voor verschillende schermen. De responsieve logo’s worden kleiner en eenvoudiger van design, en blijven toch enorm herkenbaar.

 

Group 2162

Een voorbeeld van responsieve logo's door Joe Harrison

 

Stappen we met responsieve logo’s af van consistente huisstijlen?

 

Je logo is je merk en je merk is je logo. Terwijl de kleuren en lettertypes in huisstijlen weleens durven te veranderen, blijft het logo in de meeste gevallen hetzelfde.

Het klopt natuurlijk dat je logo de basis is voor de herkenbaarheid van je merk. Toch wil dat niet zeggen dat je daar stijf mee om moet gaan. Integendeel: het is zelfs logisch dat je je logo optimaliseert in verschillende contexten. Je logo op een groot reclamebord hoeft niet 100% hetzelfde te zijn als je logo op een klein visitekaartje.

Kijk naar de berichtenapp Slack. Dat logo past zich aan naargelang de context en de achtergrond. En toch herken je het merk zelfs met 1 oog toe.

Moraal van het verhaal: een herkenbaar logo voor je merk is belangrijk. Toch mag je de teugels van je huisstijl af en toe wat laten vieren. Want door je logo te laten variëren naargelang de achtergrond of het scherm maak je het logo én je merk nog leesbaarder.

 

blog-post

Een voorbeeld uit de Slack-huisstijlgids

 

Hoe maak je je logo dynamisch?

Er zijn geen vaste regels om een logo responsief te maken. Creativiteit is troef. Logo’s kunnen op allerlei manieren eenvoudiger gemaakt worden, door details, kleuren of schaduwen weg te nemen.

Neem Google. Zij speelden met de vorm en textuur, en kwamen tot de ‘G’ in miniatuur. Hun responsieve logo is trouw aan het merk – kijk maar naar het kleurenpalet – en is tegelijk sterk vereenvoudigd.

Hoe zou jouw responsieve logo eruitzien op een kleiner scherm?

 

responsive logo design

Het Google-logo, met de 'Dots', een distillatie voor interactieve, ondersteunende en overgangsmomenten en de 'G', een compacte versie van het Google-logo die in kleine contexten werkt.

 

Responsief design: trend of blijver?

 

Pepsi en Kodak waren pioniers in dynamische logo’s. Door de populariteit van de mobiele apparaten en de grote verscheidenheid aan schermformaten stappen steeds meer merken af van hun onaantastbare logo. Stilaan wordt duidelijk dat het responsieve design van logo’s geen trend meer is. Meer nog: wil je als merk relevant blijven? Dan evolueert je logo mee – in elke context.