Waarom kiest iemand voor jouw onderneming en gaat die niet naar de concurrent? Wel, je merk is wat jij belooft aan je klanten, wat iemand van jouw onderneming of product kan verwachten en wat jou anders maakt dan de rest. Het is dus veel meer dan een fancy logo met bijhorende huisstijl… iets wat trouwens ook belangrijk is.

Een recente studie toont aan dat 70% van de klanten al kiest voordat ze contact hebben gehad met de onderneming van hun keuze (go.forrester.com). Het is dus zaak dat jouw merk resoneert met de verwachtingen van je ideale klant. Vanaf de eerste kennismaking tot en met de volledige ‘customer experience’. 

 

Een merk is het resultaat van hoe je klanten je zien.  Jeff Bezos (Amazon) zei ooit:
Your brand is what other people say about you when you're not in the room.

 

Elke mens legt een ‘emotionele reis’ af om ergens klant te worden. Als iemand beslist om de stap te zetten dan is dat veelal omdat ‘het gevoel’ bij jouw onderneming juist zit voor deze klant. Om doorheen je volledige marketing en bij uitbreiding je volledige bedrijfsvoering een juiste resonantie bij je ideale klant te hebben is het belangrijk om eerst te weten wie je zelf bent, waar je voor wil staan, waarom je doet wat je doet.

Met dit artikel wil ik de focus leggen op “”hoe doe ik dat dan een sterk merk opzetten?”. Heel praktisch gericht, de mouwen opstropen en aan de slag. Dit zonder verder in te zoomen op andere belangrijke onderdelen van de perfecte customer experience… 

Hoe doe je dat dan zo een sterk merk opbouwen?

Zoals altijd zijn er verschillende wegen om het doel te bereiken… Dit is er één van:

Neem alvast een blad papier en een pen.

Een roadmap naar een sterk merk

Noteer de competenties waar je als ondernemer of onderneming écht goed in bent?

Competenties zijn zaken zoals: gedrevenheid, kwaliteitsgericht werken, vertrouwen, visie kunnen ontwikkelen, innovatie,... 

 

Waarom doe je de dingen die je doet?

Voor mij is dat de volgende zin: “Ik wil oprecht ondernemers helpen met hun marketingproblemen. Daar sta ik elke morgen voor op uit mijn bed. Dat geeft me energie en zuurstof om te doen wat ik doe.”

Schrijf nu op waarom jouw onderneming doet wat ze doet. Waarom jij als ondernemer elke dag aan de slag gaat.

 

Wat zijn de 3 waarden waar je voor staat?

Waarden zijn je fundamentele overtuigingen. Het is de kern van wat je nastreeft en van waaruit gedrag vorm krijgt. Enkele voorbeelden van waarden kunnen zijn: stiptheid, betrouwbaarheid, vakmanschap, vasthoudendheid,... (maar er zijn er veel meer)

Door je waarden te benoemen, benoem je wat belangrijk is voor jou of voor je onderneming om te groeien door te focussen op wat echt telt.

 

Wat is de top 3 waar je onderneming bekend voor wil zijn?

Enkele voorbeelden zijn: wij werken op maat van de klant, wij leveren het perfecte product dat past bij de noden van de klant,...

Logischerwijze is dat voor elke onderneming een unieke top 3.

 

Benoem drie problemen die jouw service of product oplost, waarom iemand bij jou moet zijn:

Ook dit is voor jouw onderneming een unieke oplijsting.

 

Wat irriteert je mateloos als je met je ondernemersbril rondkijkt? Toevallig heeft jouw onderneming de oplossing hiervoor!

Het antwoord op deze vraag is sterk voor het opbouwen van je merk. Het sluit zeer sterk aan bij jouw onderneming én bij je ideale klant.

 

Jouw onderneming is de ‘go-to-expert’ voor…

Stel je wandelt door een winkelstraat en je hoort twee mensen praten. De ene zegt “ik zit met probleem x” en de ander antwoordt “geen probleem hoor... daarvoor moet je bij die ondernemer zijn. Dat is immers de ‘go-to-expert’ die zeker een oplossing heeft voor jou”. 

Wat wil je dat ze over jouw onderneming zeggen? Waarvoor ben jij de ‘go-to-expert’?

 

Maak een lijst hoe je je expertise kan tonen

Je weet nu waar je als ondernemer of onderneming voor staat. Je weet ook voor welke problemen je oplossingen kan aanbieden. Nu is het zaak om die kenbaar te maken bij je ideale klant. Hoe ga je dat doen?

Maak daarvoor een lijst hoe je deze expertise kan tonen. Er zijn tal van mogelijkheden te bedenken zijn om jouw expertise kenbaar te maken bij je ideale klant. Enkele voorbeelden zijn: verhalen van vorige klanten, aanbevelingen, slimme tips en adviezen via je social media kanalen,... 

Nu is het zaak om dat in een plan te gieten zodat de juiste boodschap op het juiste moment bij jouw ideale klant terecht komt.

 

Wat biedt jouw onderneming aan in één zin

Schrijf nu in één zin waar jouw onderneming voor staat en wat je te bieden hebt.

 

Voila... Je hebt de basis gelegd om een sterk merk te maken van je onderneming. Dit is de eerste stap: vergeet je logo en huisstijl niet! Je bent nu in elk geval al beter gewapend om op zoek te gaan naar je ideale klant.