Waarover gaat ‘Dit is Content Marketing’?
In enkele jaren tijd heeft content marketing zijn imago van shiny new thing afgeworpen en is het one of the gang geworden. Ondernemers beseffen dat content marketing een mindset is, die niet enkel past op je blog of in je nieuwsbrief, maar die je kan doortrekken in je volledige marketing- en communicatieaanpak. In het boek komen internationale experts aan het woord en worden meer dan 200 inspirerende cases behandeld, van giganten als LEGO en Red Bull tot lokale ondernemers.

Tijd voor concrete tips! Hoe pak je als ondernemer die content marketing aan?

Tip 1: Ga in de schoenen van je doelgroep staan
Michel Libens: “In de wereld van vandaag is reclame niet langer gebaseerd op het marktkramer-principe, waarbij degene die het hardst roept het meest aandacht krijgt. De boodschap is niet langer ‘koop mij, koop mij!’. In plaats van het luidkeels over jezelf en je product te hebben, ga je bij content marketing in de schoenen van je doelgroep staan en kijk je waar zij behoefte aan hebben.”

Koen Denolf: “Dat maakt content marketing universeel. Want die denkwijze is niet alleen toepasbaar voor grote bedrijven, maar ook voor kleine ondernemingen. Bij content marketing draait het niet om je winkel, maar wel om je klant. Daar heb je geen enorme budgetten voor nodig. Dat kan ook klein. Denk bijvoorbeeld aan een kledingzaak die een stylist inschakelt om stylingadvies aan klanten te geven. Ook dat is content marketing.”
 

Tip 2: Beheers je

Michel Libens: “Om aan content marketing te doen, is het belangrijk om je verkoopdrang los te laten en te bedenken: ‘hoe zou ik mijn klanten kunnen helpen?’. Schiet niet meteen in de verkoopmodus. Als commercanten moeten we onze sales-klep bedwingen en bedenken hoe we onze doelgroep kunnen helpen zonder onmiddellijk iets te verkopen. Die kunst leidt tot successen.”

 

Met content bouw je bij je doelgroep vertrouwen en loyaliteit op, wat voor hen de stap verkleint om bij jou te kopen.” - Koen Denolf

 

Tip 3: Creëer waarde voor je doelgroep

Koen Denolf: “Leer je klant kennen en verdiep je in wat hij nodig heeft. Bedenk welke waardevolle content je kan brengen om hem slimmer te maken, te entertainen … Een lokale zaak die dat goed doet, is een kaaswinkel in Tielt. Zij organiseren uitstapjes voor hun klanten naar een kaasmarkt in Parijs: een belevenis waar klanten bijleren over kaas. Die winkel doet op een slimme manier aan klantenbinding. En door bij je doelgroep vertrouwen en loyaliteit op te bouwen, verklein je voor hen de stap om jouw product te kopen.” 

 

Michel Libens: “Als opticien hoef je je klanten niet te bestoken met e-mails vol promoties, want die mailtjes hebben een lage openingsrate. Veel slimmer is het om je klanten relevante content te bieden. Denk aan make-up tips voor brillendragers of stylingadvies over brillenkeuze voor verschillende gezichtsvormen. Waardevolle content wordt gelezen en dan win je vanzelf het vertrouwen van je doelgroep. Zo krijg je ruimte om je promotie te lanceren en dan zijn klanten daar wél ontvankelijk voor.”  

 

Koen Denolf: “Nog zo’n lokale ondernemering die content marketing goed begrepen heeft, is Norman’s Rare Guitars, een muziekwinkel die gitaren verkoopt. Met content in de vorm van video’s op YouTube, richten zij zich op gitaar-aficionado’s, een heel specifieke doelgroep. In elk filmpje laten ze een muzikant langskomen in de winkel om op een bepaalde gitaar te spelen. Vervolgens vertelt hij over hoe het voelt om op die speciale Fender te spelen. Dat levert heel eerlijke, gerichte content op. De filmpjes zijn productietechnisch heel eenvoudig, maar hebben veel ‘value’ voor wie gepassioneerd is door gitaren.”

 

Tip 4: Kies je sweet spot

Michel Libens: “Kies een sweet spot die aansluit bij je product of dienst om content over te brengen. Blijf daarvoor in de buurt van je DNA. Er is een bekend voorbeeld van een bank die op dat punt volledig de mist in ging. Die bank wilde haar vrouwelijke doelgroep uitbreiden, dus had ze onderzocht wat vrouwen willen. De conclusie: vrouwen willen recepten, dus begon die bank recepten aan te bieden. Uiteraard keldert de geloofwaardigheid van je merk, als je de bal zo misslaat. Recepten zijn de sweet spot van een supermarktketen, niet van een financiële instelling. Kleuradvies is een goede sweet spot als je verf verkoopt. Make-up tips passen goed bij een opticien. Zet dus je sales-bril af en zoek een sweet spot die bij jouw product aansluit.”

 

Tip 5: Lees het boek
Michel Libens
: “In ‘Dit is Content marketing’ vertellen we hoe moderne marketing op een slimmere manier omgaat met het verdienen van aandacht. Want eens je die aandacht hebt, kan je overgaan tot verkopen – en vaak zelfs meer dan vroeger. We leggen van naaldje tot draadje uit hoe je content marketing het best aanpakt: hoe maak je content, hoe zorg je dat die content bekeken wordt, hoe meet je het effect …” 

 

Benieuwd naar het boek? Lees ‘Dit is Content Marketing’.