Het gebruik van kleur

 

Kleurgebruik is een belangrijk aspect van een goed logo. Kleuren worden geassocieerd met een specifieke betekenis. Kies daarom kleuren die jouw onderneming ondersteunen. 

 

  • Rood is een warme kleur die activerend en stimulerend werkt. Een negatief aspect van deze kleur is de strenge look-and-feel, denk aan verkeersborden. 
     
  • Blauw wordt geassocieerd met rust en vrede en is voor veel mensen een 'lievelingskleur'. Blauw straalt zakelijkheid en communicatie uit. 
     
  • Geel stimuleert het denkproces en het brein. Met deze kleur leg je accenten in advertenties. 
     
  • Oranje wekt een enthousiasme op. Let op dat je met deze kleur geen 'goedkope' look weerspiegelt. 
     
  • Groen straalt balans en evenwicht uit. Ideaal voor natuurliefhebbers, biowinkels en tuinaanleggers. 
     
  • Zwart straalt macht en autoriteit uit. Deze kleur kan perfect gebruikt worden in combinatie met een andere kleur. Let op: Gebruik zwart nooit in combinatie met een andere donkere kleur. 
     
  • Paars wordt geassocieerd met luxe, stijl en rijkdom. Deze kleur stimuleert creativiteit, wijsheid en intuïtie. 

 

Meerdere kleuren gebruiken

 

Wil je graag meerdere kleuren gebruiken en een kleurenpalet op maat samenstellen, dan is Adobe Color dé tool die je wegwijs maakt. Met deze gratis tool van Adobe weet je in no-time welke kleuren complementair zijn, analogisch en welke tinten een welbepaalde kleur beslaat. 

 

Typografie

 

Niet onbelangrijk is de keuze van typografische elementen. Kies je voor een schreef of schreefloos font? Het kiezen van het juiste lettertype is bepalend voor de uitstraling van een logo. Verdiep je daarom in de basis van typografie. 

 

Makkelijk inzetbaar

 

Een goed en sterk logo is gemakkelijk inzetbaar voor verschillende media-uitingen. Denk aan banners voor Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Zo zal het logo in diverse afmetingen scherp weergegeven moeten worden. Standaard is de resolutie voor web 72ppi. Meer en meer wordt er gebruikgemaakt van SVG-files. Op die manier blijft het logo haarscherp zonder verlies van resolutie.  

 

Ontwerp een logo voor je doelgroep

 

Een veelgemaakte fout is dat ondernemers een logo laten ontwerpen op basis van een eigen smaak en esthetische uitstraling. Hierdoor verlies je je doelgroep uit het oog. Als jouw potentiële klanten een goed gevoel ervaren bij de uitstraling van je logo, dan zullen zij een positief gevoel overhouden aan jouw organisatie. 

 

Daarom is het van essentieel belang om je logo te ontwerpen op basis van je product, dienst en je doelgroep. Soms zal een logo er esthetisch niet 'mooi' uitzien maar zorgt het er wél voor dat je jouw doelgroep aan je bindt. 

_________________________________________________________________________

 

Surf naar de website van Studio Alterego en lees het volledig artikel hoe ook jij een perfect logo kan laten ontwerpen.

 

Studio Alterego is in allround communicatiebureau met een passie voor grafisch ontwerp, SEO en webdesign.