PowerPoint ‘don’ts’

Er is al veel geschreven, gesproken en gelachen over alle fouten die mensen maken als ze een powerpointpresentatie maken en gebruiken. Iedereen zegt hoe het moet:

  • Niet te veel tekst op je slide
  • Werk met afbeeldingen
  • Geen bewegende animaties op teksten
  • Eén boodschap per slide
  • Wees consistent in je lettertypes en groottes
  • Zorg voor contrast
  • Probeer de regel van drie te handhaven
  • En stop met al die bullets

Dit zijn zaken waarvan we hopen dat je al op de hoogte bent. Voor wie deze tips voor de eerste keer leest, bekijk dit filmpje van de komische Don McMillan, en je bent volledig mee. 

 

 

Ondanks deze tips is een aantrekkelijke presentatie nog altijd moeilijk. Dit komt omdat bedrijfstemplates niet gebruiksvriendelijk zijn opgesteld. Er kan veel, maar geen enkele sales heeft ooit een powerpointcursus gehad die verder gaat dan de opsomming hierboven.

Waarom is een goede powerpointpresentatie belangrijk?

  • Je brengt een consistent verhaal
  • Je boodschap blijft beter hangen
  • Je boost de herkenbaarheid van je merk

 

PowerPoint ‘do’s’

Een powerpointtemplate is meer dan alleen je logo in de linkeronderhoek van elke slide. Je kan een thema maken voor jouw bedrijf waarin je:

  • vaste lay-outs hebt in de vorm van masterslides,
  • de kleuren en lettertypes van jouw huisstijl kiest. Dan hoef je niet steeds te checken of alle tekstvlakken wel in het juiste lettertype staan,
  • de bullets personaliseert,
  • vormen de juiste opmaak geeft.

Dit thema kan je ook meteen instellen voor je andere Office-producten zoals Word. Handig!

Masterslides zijn vooropgemaakte lay-outs, waarin enkel nog tekst geplakt en afbeeldingen gedropt moeten worden. Je kan zoveel masterslides maken als je wil. Heb je een specifieke lay-out nodig voor reference cases of een slide waarin je agendatopics kan overlopen? Maak die template dan één keer en zorg voor een consistent verhaal.

Er bestaat ook zoiets als icon fonts, waarbij je een lettertype installeert waarmee je met de juiste code gewoon iconen kan typen. Zo hoef je niet op Google te zoeken naar jaren 90-WordArt, maar kan je een stijl kiezen voor je iconen en deze op een makkelijke manier consistent doortrekken in al je presentaties.

Animaties zijn helemaal zo gek niet als mensen denken. Je moet ze correct gebruiken waardoor ze een meerwaarde kunnen zijn voor je boodschap. Bijvoorbeeld je agenda, deze kan je als tussenslide gebruiken als je steeds het puntje dat je vervolgens zal bespreken uitlicht. Dit zorgt voor een gestructureerd overzicht, en door de herhaling zullen je luisteraars ook meer onthouden.

Schema’s in de huisstijl van je concurrent zijn niet zo professioneel. Probeer het schema zelf te maken met de tools in PowerPoint. Oké, de voorgefabriceerde schema’s zijn ook niet altijd origineel, maar zet ze in de kleuren van je huissijl en bam, they do the trick. (Dit gaat trouwens automatisch als je jouw thema correct hebt ingesteld ;)). Een andere optie is de ‘vormen tool’. Dit vraagt iets meer tijd, maar je kan die schema’s uiteraard hergebruiken. Geen grafisch talent? Vraag het aan onze ontwerpers, ze helpen je snel en met veel plezier verder.

Hapklare en gemakkelijk toepasbare tips

Wil je het toch zelf doen? Dan geeft onze designer je nog een paar tips:

  • Gebruik niet meer dan vijf verschillende kleuren in een slide én je gehele PowerPointpresentatie. Als je verschillende kleuren nodig hebt voor bijvoorbeeld een grafiek, dan kan je ook spelen met kleurtonen en -tinten van je kleuren.

 

  • Gebruik sans serif lettertypes. Serif lettertypes zijn gemaakt om lange teksten te lezen. Aangezien een PowerPoint een persoonlijk gesprek of verhaal ondersteunt, werk je best zoveel mogelijk met kernwoorden. Dus, zijn we het dan eens dat we sans serif lettertypes gebruiken? (voorbeeld)
  • Eén afbeelding per slide, tenzij je foto’s met elkaar wil vergelijken. (voorbeeld)
  • Zorg voor een contrast tussen titels en body tekst. (voorbeeld)
  • Gebruik icon fonts. (voorbeeld)
  • Stel je master slides op met oog voor de lay-outs die je nodig zal hebben als bedrijf. (voorbeeld)
  • Steel geen schema’s. Vraag hulp aan een designer en onderscheid je van de rest. (voorbeeld)
  • Overkill aan animaties (zoals hieronder) is geen goed idee. Gebruik ze correct om je boodschap kracht bij te zetten. 

Hopelijk zijn jullie er iets mee. Voor meer grafische uitwerking, mail me maybe. annelies@thecontentcreators.be