In ons privéleven doen we niets anders. Tanken bij hetzelfde tankstation, frietjes bij de vaste frituur. Elke dinsdag naschoolse opvang, maar nooit op vrijdag. Ook al komt het deze week eigenlijk niet helemaal zo goed uit: routine is routine, en veranderen is moeilijk.

Alleen, als we merken dat het anders beter kan, dan doen we er iets aan. We overleggen met de partner, kijken naar een betere dag in de week voor de opvang, en we proberen dat nieuwe tankstation, want daar krijgen we extra punten of een betere prijs.

Op het werk lukt dat veel minder. Waarom? Omdat we daar nog veel meer factoren hebben die ons onzekerheid geven bij verandering. Enerzijds is er het risico dat dat nieuwe stukje software jou initieel net wat meer werk geeft, en daardoor ga je misschien achterlopen. En kunnen de collega’s al om met die nieuwe manier van werken? En vooral, waarom moet dat veranderen? Ga ik er zelf wel beter van worden?

In heel wat bedrijven merk ik dat ook het management tegen verandering opkijkt. Niet omdat verandering niet goed is, maar omdat verandering zo moeilijk is. En het bewijs is er, want het laatste project is vastgelopen op een muur van weerstand.

Wat is het probleem? De verandering heeft men niet goed aangepakt. Al van bij het begin van een project moet verandering bovenaan op de agenda staan. Want de wil om te veranderen is de sleutel tot het ganse verhaal.

Betrek van dag 1 de mensen die het meeste impact zullen voelen. Zorg dat ze optimaal begeleid worden, en luister in de eerste plaats naar wat er bij hen leeft. Door te zorgen dat er naar hen geluisterd wordt, voelen ze ook de wil van het bedrijf om de zaken samen aan te pakken.

Doe ook iets met alle noden, wensen, frustraties en ideeën. Waar mogelijk pak je deze zaken eerst aan, zodat men ook weet dat er naar hen geluisterd is, en dat de verandering dus ook een verbetering is. En zaken die niet realiseerbaar zijn, dien je te argumenteren zodat er begrip kan worden getoond en men verder kan.

Betrek de mensen in het ganse traject. Zorg dat ze mee hun inbreng kunnen geven in meetings, geef feedback over de voortgang en de volgende stappen, laat ze de oplossingen mee testen en beoordelen, geef hen een klankbord naar de collega’s op de werkvloer.

Mensen die betrokken zijn en verbetering zien, willen zeker veranderen. Want daar word je beter van.