Vang online de intentie van de consument op

Eli Ivens - 16 maart 2020

Google Ads Strategie

In de online marketing wereld heb je enorm veel concurrentie en vaak lijkt deze online wereld ook ingewikkeld. Hoe vang je de intentie van de consument online op tussen al die andere? Het belangrijkste is dat je de juiste kanalen gaat kiezen om op in te zetten en Google is hier zo een van. Hieronder ligt ik verder toe welke mogelijkheden je hier hebt.

Google Ads 

Het Google Ads platform biedt je verschillende mogelijkheden aan om de consument te bereiken. Elke van deze kanalen heeft ook zijn nut in de customer journey. Zo heb je Display en YouTube ads die vooral dienen om de “upper funnel” of “awareness” te bespelen en Discovery en Gmail voor de “upper en mid funnel” of “awareness” en “consideration”.
Daarnaast heb je dan nog Search en Shopping dat vooral zijn nut heeft in de conversion-fase. En het zijn die twee waar ik het vandaag even over wil hebben met jullie.

Google Search Ads 

Google is de grootste online zoekmachine die er is. Dit maakt dan ook dat consumenten zich meestal keren tot de Google zoekmachine als ze iets willen opzoeken of kopen dat met jouw business te maken heeft.

Het is dan ook van cruciaal belang om deze kanalen in je channel-mix te steken. Hieronder een aantal voordelen en redenen om dit te doen:

1. Google Search Ads nemen meer een meer plaats in. Advertentie laten meer ruimte toe om te zeggen wat je wilt. Hierdoor zijn advertenties al 4x zo groot zijn als 10 jaar geleden.
Dit heeft ook als gevolg dat je organische resultaten als snel under the fold komen te staan.

2. Google Search Advertentie laten ook toe om je boodschappen promotioneel en gepersonaliseerd te maken. Alsook de boodschappen frequent en snel aan te passen aan jouw nieuwe promotie.

3. Naast de gewone tekst die je in een advertentie schrijft laat Google ook toe om Extensies toe te voegen. Deze extensies zijn volledig zelf te bepalen en aan te passen wanneer je maar wilt.

4. Je kan zelf gaan bepalen op welke zoektermen van de consument je wil verschijnen en niet verschijnen.
Hierbij is ook wel belangrijk dat je SEO goed op orde is. Op deze manier krijg je een betere score en goedkopere clicks.

Google Shopping Ads 

Google Shopping is een van de grotere prijsvergelijkers in de markt. Het is Google zijn eigen prijsvergelijker waar je als eCommerce speler jou producten ten toon kan stellen samen met andere concurrenten.

Voor eCommerce spelers is dit kanaal van cruciaal belang in hun channel-mix. Het is een ideale manier om je producten aan mensen te verkopen.

Hieronder nog een aantal voordelen samengevat:

1. Ook hier is het weer een groot voordeel dat je steeds boven de organische zoekresultaten. Doe je naast Google Shopping ook nog eens Google Search Ads, dan krijg je een grote visibiliteit van je producten.

2. Wat ook zeer leuk is voor jou en de consument is dat je de consument een afbeelding en de prijs meegeeft.

3. Indien je zelf op marktplaatsen je producten verkoopt betaal je vaak tussen de 10 en 15 percent commissie. Gebruik je de prijsvergelijker van Google dan betaal je enkel maar voor de click op de advertentie en geen extra commissie.

4. Wat steeds in je achterhoofd moet zitten is dat je het je consument zo makkelijk mogelijk moet maken. Met Google Shopping maak je het de consument heel makkelijk. Je geeft hem namelijk al een prijs, foto en beschrijving mee nog voor hij op de website zit. Zo wordt de drempel voor de consument weer kleiner om bij jou te kopen.

Conclusie

Het Google Ads Platform biedt je zeer veel kanalen aan en voor elke stap in de funnel heb je verschillende opties. Wil je de intentie van de consument opvangen dan is Google Search en Google Shopping van cruciaal belang binnen jouw channel-mix.

Wil je meer weten over deze tools en wat het voor jouw bedrijf kan beteken, neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Eli Ivens

Eli inschakelen voor je zaak?