Elk vernieuwingstraject start bij een goed begrip van de wensen en verwachtingen van jouw klanten. En daarbij knoop je als ondernemer maar beter een aantal uitgangspunten van de nieuwe digitale economie in jouw hoofd:

 

* De traditionele klant is niet meer. De klant 2.0 is enorm veeleisend en wil op zijn wenken bediend worden. Hij is de digitalisering gewoon, en verwacht ook dat goederen snel geleverd worden. De verwachte respons- en levertijd wordt korter en korter. De drang naar een onmiddellijke voldoening gaat bovendien verder dan e-commerce. Ook wanneer je diensten aanbiedt, wil de klant zo snel mogelijk een antwoord op zijn vragen.

 

* Voldoet jouw dienstverlening niet aan het verwachtingspatroon, dan is de klant mondiger dan ooit en laat hij zijn ongenoegen snel en publiekelijk blijken. Klanten verwachten ook meer digitale ondersteuning van producten die voorheen volledig ‘analoog’ waren.

 

* Een grotere transparantie op de markt leidt tot meer druk op de prijzen. Het internet biedt immers niet alleen mogelijkheden om vlotter diensten en producten aan te kopen, op allerlei websites kan de klant ook het aanbod van tientallen verkopers en merken moeiteloos vergelijken.

 

De spelregels zijn dus ingrijpend veranderd, maar hoe pas je nu ook jouw bedrijf aan die nieuwe spelregels en veranderde marktomgeving aan? Een volledige digitale transformatie vraagt flink wat tijd en geduld. Je pakt die dus het best in verschillende etappes aan.

 

1. Zorg voor een digitaal management: je kan jouw bedrijf pas volledig digitaliseren als het management hier volledig in meegaat. Daarvoor moet digitalisering ook voor het management een absolute topprioriteit zijn en dienen jouw managers de juiste digitale inzichten te hebben. Om zinvol te digitaliseren, moet je de fundamenten van jouw bedrijf in vraag durven te stellen. En iedereen moet beseffen dat een radicaal digitale strategie offers zal eisen, maar dat die verandering minder risicovol is dan een status quo.

 

2. Digitaliseer uw productie: maak gebruik van de meest optimale technologie en probeer de repetitieve stappen in processen waar mogelijk te automatiseren.

 

3. Creëer een grotere toegevoegde waarde door nieuwe materialen en productiemethoden te gebruiken. Het web is niet enkel een bedreiging. Door een actieve community op te bouwen, wordt de onlinebeleving een verlengstuk van jouw producten en worden jouw klanten échte fans. Die fans bouwen aan het merk en aan nieuwe versies van producten.

 

4. Vorm jouw product om tot een dienst. Klanten willen niet noodzakelijk een product kopen, ze zijn vooral op zoek naar de toegevoegde waarde ervan. Zo verkoopt Signify, het vroegere Philips Lighting, in sommige gevallen niet langer armaturen en lampen, maar wél ‘licht’. De gebruiker betaalt per uur verbruikte verlichting. De leverancier heeft er voordeel bij om zijn klant zo veel mogelijk natuurlijk daglicht te laten gebruiken, de lampen zo zuinig mogelijk te maken en de plaatsing zo efficiënt mogelijk uit te tekenen.

Producten aanbieden als dienst is een lastige stap – omdat je jouw hele bedrijfsmodel moet omgooien – maar de voordelen zijn groot: je krijgt een continue inkomstenstroom en je kan relatief makkelijk bijkomende diensten verkopen.

 

5. Besef het goed: niets blijft eeuwig duren. Als bedrijf moet je dus voortdurend op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen en mogelijke dreiging uit onverwachte hoek. Een deel van die aanpak bestaat erin ook zélf te investeren om de eigen producten te kannibaliseren, voor iemand anders dat doet.