Is jouw KMO klaar voor digitale innovatie?

Filip Modderie - 23 augustus 2019

Digital tooling

Heel wat KMO’s staan misschien niet stil bij hoe digitale tools hen kunnen laten groeien. Door tijdrovende taken te automatiseren, door medewerkers eenvoudiger te laten communiceren met klanten en onderling, door gerichter en persoonlijker met klanten om te gaan,… Andere bedrijfsleiders of hr-verantwoordelijken overschatten misschien de complexiteit.

Interne communicatie

Beginnen met digitale tools die je interne processen ondersteunen voelt voor de meesten al iets ‘veiliger’ aan. En vooral: je huidige en toekomstige medewerkers zullen je dankbaar zijn!

Messaging

Alle onderlinge communicatie stroomlijnen. Van de 1-op-1-communicatie, snelle conversaties rond specifieke klantenprojecten of het delen van foto’s van de bedrijfsbarbecue of katten? Met messagingtools kan je heel wat uit je e-mailinbox houden. Grote klassieker is Slack, maar er zijn ook al opensource alternatieven die zeker het bekijken waard zijn, zoals Riot of Mattermost.

Project Management

De kern van de meeste bedrijven draait rond zaken (of het nu producten of services zijn) succesvol bij klanten krijgen. En heel wat van die zaken hebben te maken met projectmanagement. Of in minder dure termen: samenwerken in een context waar iedereen verantwoordelijk is om een deel van de oplossing aan te leveren. Er zijn heel wat tools die ‘wie doet wat tegen wanneer’ inzichtelijk maken en die in tussentijd ook zorgen voor betere communicatie rond taken. Enkele gekende tools om zeker eens te checken om te zien hoe ze jouw workflow kunnen verbeteren zijn Asana en Trello, maar ook de minder gekende Paymo of het meer workflowgedreven Favro.

Externe communicatie

CRM - Customer Relationship Management

 

Een CRM-systeem zou de kern van elke klantgerichte organisatie moeten zijn. En niet alleen om nieuwe prospecten te converteren, maar ook om jouw klanten echt te kennen. Want jij (of jouw salesteam) denkt je klanten misschien te kennen, maar wat heb je daar aan als je boekhouding, je aftersalesteam, je marketeers,… die kennis niet hebben. Welke ervaring zal je klant nog hebben?

Alle grote jongens (SAP, Microsoft & Salesforce) hebben pogingen ondernomen om hun logge systemen ook te tweaken voor KMO’s, maar ze blijven het in gebruiksgemak nog steeds afleggen tegen best practices CRM-tools zoals Nutshel CRMAgile CRMPipedrive,… Ook dé standaard in marketing automation (Hubspot) heeft nu trouwens zijn eigen (gratis!) CRM.

Socialemediatools

Je hebt ongetwijfeld al naar sociale media gekeken en er mee geëxperimenteerd. Maar met al die verschillende media (Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram,…) kan dat allemaal heel tijdrovend zijn. Nochtans zijn er eenvoudige manieren om jouw content snel op alle media te delen. Buffer & co.shedule of het Belgische Storychief zijn je digitale vriend.

E-mailingtools (nieuwsbrieven)

E-mailingtools zoals het veelgebruikte MailchimpCampaign Monitor of Drip en Autopilot helpen je om gepersonaliseerd, maar toch geautomatiseerd te communiceren met je prospects, klanten, kandidaten en medewerkers. Denk hier vooral verder dan de ‘nieuwsbrief’. Waarom niet kandidaten die getekend hebben bij jou een mailcampagne sturen om de tijd te overbruggen tot op het moment dat ze daadwerkelijk voor je beginnen werken.

 

One tool to rule them all?

Mobile workstation

Lijken al die tools je heel wat? Ook daar zijn oplossingen voor. Station bijvoorbeeld brengt al jouw digitale tools samen in één omgeving.

 

Meer weten : ontdek onze podcast.

 

-- Dit artikel verscheen origineel op https://www.joined.be/digital/2019/01/23/jouw-kmo-klaar-voor-digitale-innovatie/

Filip Modderie

Filip inschakelen voor je zaak?