Het is waar, kleine spelers moeten alsmaar meer opboksen tegen grote internationale internetgiganten en dit is inderdaad niet gemakkelijk, zeker niet als beginnende ondernemer. Maar dit betekent niet dat het onmogelijk is.

Kleine lokale ondernemingen hebben immers USP's die die giganten niet hebben: een goede en vooral menselijke dienstverlening, dichtbijheid, bereikbaarheid, beschikbaarheid, face-to-face contact ...

Maar hoe zet ik mijn onderneming en mijn unieke verkoopargumenten in de kijker? Wel, er zijn meerdere mogelijkheden om je online zichtbaarheid te vergroten:

 

- Pagina op Google Mijn Bedrijf

Het aanmaken van een pagina op Google Mijn Bedrijf is al een eerste belangrijke stap in de goede richting. Google Mijn Bedrijf biedt heel veel voordelen. De resultaten van Google Mijn Bedrijf komen altijd als eerste naar voren in de Google zoekresultaten. Google kent bovendien de locatie van de persoon die de zoekopdracht doet en houdt hier ook rekening mee in het tonen van de resultaten, waardoor je dus niet alleen buurtbewoners maar ook toevallige passanten kunt aantrekken. Tot slot kunnen mensen je heel gemakkelijk bereiken; met een klik op een knop kunnen mensen je bellen, mailen of je website raadplegen. Ook een routebeschrijving naar en de openingsuren van je onderneming worden getoond. Jouw volgende klant is dus misschien al onderweg.

 

- Social Media

Een bedrijfspagina aanmaken op Social Media zoals Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter is gratis en stelt je in staat jouw doelgroep heel eenvoudig te bereiken. Je kan onbeperkt gratis content plaatsen op deze platformen en zo je unieke verkoopargumenten duidelijk communiceren aan je doelpubliek. Hoe meer je post, hoe groter je bereik, hoe meer impact je boodschap heeft.

Vergeet ook niet dat de manier van aan sales te doen verandert is de laatste jaren. De verkoopsfunnel begint immers veel vroeger, online, nog voor het gesprek tussen verkoper en consument plaatsvindt. De lead kan dus al weg zijn nog voor je wist dat die er geweest is. Met social media kan je terug grip krijgen op het verkoopsproces door al heel vroeg in de salesfunnel zichtbaar te zijn.

Ook adverteren kan heel eenvoudig op social media. Dit is niet gratis, maar kan ook zeker met een heel beperkt budget en zorgt voor een nog groter bereik.

Het gebruik van de juiste hashtags op jouw social mediapagina's is een heel eenvoudige manier om je bereik te vergroten. Hashtags die verwijzen naar campagnes zoals #ikkooplokaal of #ikkoopbelgisch zijn zeer succesvol en hebben heel veel volgers en kunnen door veel ondernemers gebruikt worden. Maar het is ook de moeite waard na te gaan welke hashtags specifiek voor jouw sector populair zijn.

Het taggen van andere pagina’s is ook een eenvoudige manier om jouw bereik gratis te vergroten. Je spreekt immers niet enkel jouw netwerk aan, maar ook het netwerk van de getagde pagina.

 

- SEO-geproofde website

Ook een website die duidelijk uitlegt waar jij en je onderneming voor staan, die rekening houdt met de laatste zoekmachinealgoritmes en dus SEO-proof is kan niet ontbreken in je digitale strategie.

 

- Maar het allerbeste? Alles!

Het allerbeste resultaat krijg je door een combinatie van al deze kanalen samen. Al deze kanalen communiceren met elkaar en versterken elkaar telkens weer opnieuw, waardoor jouw zaak een goede zichtbaarheid haalt.

Weet je niet hoe je een social media bedrijfspagina opstart of in orde zet, weet je niet wat te posten op social media, hoe aan een advertentie te beginnen of heb je er simpelweg geen tijd voor?  AM-to-PM helpt je hier met veel plezier mee! Contacteer ons vrijblijvend voor een kennismakingsgesprek.