Speelgoedverkoopster Marie herkent het probleem. “Ik heb geen aparte stock voor mijn webwinkel”, zegt ze. “Wel pas ik de online stock s’ avonds aan volgens wat ik die dag in mijn winkel heb verkocht.”

Twee stocks, meerdere problemen

Maar twee verschillende stock- en verkoopsystemen voor één winkel is vragen om moeilijkheden. En inderdaad. Marie heeft al meermaals een online koper moeten ontgoochelen omdat het gekochte product uit voorraad bleek.

Dit verwachten klanten vandaag niet meer.

Eén winkel, één stock

Klanten verwachten een omnichannel retailstrategie. Die schenkt hen altijd en overal dezelfde winkel- en marketingervaring, ongeacht hoe ze de winkel bezoeken. Of ze nu je fysieke winkel binnenstappen of onderweg op hun iPhone door jouw aanbod scrollen, de producten moeten er zijn. Dit lukt niet zonder een modern stockbeheer waarbij je de online en offline winkel integreert. Eén winkel, één stock.

Digitale kassa als oplossing

Je hebt drie elementen nodig om dit eenvoudig op te lossen:

  1. een gecentraliseerd voorraadbeheer. Dit lukt niet op papier of in een Excel-file. Haal hiervoor de juiste software of een cloudoplossing in huis. Zo hoef jij je voorraad maar één keer in te voeren, maak je minder administratieve fouten en is de stock steeds correct.
  2. een digitale kassa. Dit kan ook zonder grote investering in hardware. Sommige kassasystemen draaien gewoon in je browser. Je koppelt er via USB een scanner aan en klaar.
  3. een link tussen de twee. Door je stockbeheer te koppelen aan de digitale kassa is de stock online steeds up-to-date. Inkomende bestellingen worden meteen verwerkt, facturen worden aangemaakt en in de boekhouding ingebracht.

Interessant is om bij collega’s en webwinkels te informeren welke oplossingen zij inzetten. Ook webshopbouwers en onze digitale experts helpen je graag verder.