Wat zijn de voordelen van samenwerken met een extern marketing bureau?

Katrien Vananderoye - 6 februari 2020

Websteak: digitaal marketing bureau met focus op SEO, online advertising & content marketing

Als je als bedrijf aan het groeien bent, komt er een moment dat het niet meer haalbaar is om alle taken uit te voeren binnen het huidige team. Dan ontstaat de vraag: "Gaan we een nieuwe medewerker aannemen of werken we met een extern team?"

Waarom een extern bureau?

 

Als je als bedrijf wil groeien kom je al snel in aanmerking met enkele uitdagingen. Een van deze uitdagingen kan zijn de naamsbekendheid van je merk vergroten, meer leads genereren of een grotere omzet behalen. 

 

Een extern bureau kan je behelpen om deze doelstellingen te behalen. Hieronder enkele van de reden waarom het een goed idee is om een extern team in te schakelen:

 

Expertise & tijd

 

Een digitaal marketing bureau heeft de expertise van een volledig team ter beschikking en heeft vaak al relevante ervaring binnen jouw sector. Zij hoeven dus niet alles opnieuw te ontdekken omdat ze al op de hoogte zijn van de laatste trends op gebied van marketing. 

 

Als interne medewerker heb je vaak veel meer te doen dan enkel te focussen op het SEA-account van je bedrijf. Dit betekent dat je hier niet zo doorgedreven te werk kan gaan als een agency. Een bureau kan door hun ervaring sneller te werk gaan en houdt hierdoor meer tijd over voor verdere optimalisaties & A/B-testing. 

 

Focus

 

Als je intern een marketing plan opstelt is het vaak moeilijk om je hieraan te houden. Er ontstaan nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf en dit zorgt ervoor dat bepaalde zaken meer op de achtergrond komen. Door samen te werken met een externe partij kunnen zij deze focus bewaren en ondersteunen wanneer het intern te druk wordt.

 

Een externe partij kan ook helpen met het opstellen van een correcte strategie die realistisch is en ervoor zorgt dat je als bedrijf je doelstellingen kan behalen. 

 

Extern bureau vs nieuwe medewerker
 

Werken met een digitaal marketing bureau schrikt sommige bedrijven af. Extern wordt vaak gelinkt aan het verliezen van controle, minder flexibiliteit en een eindeloze stroom van e-mails.

 

Dit hoeft niet de realiteit te zijn. Met een een bureau dat afgestemd is op jouw noden kan een extern bureau juist een verrijking zijn van je huidige medewerkers. Het kan een aanvulling worden voor kennis of tijd die op dit moment ontbreekt in het bedrijf. 

 

Huidige medewerkers kunnen nieuwe expertise op doen zonder een doorgedreven opleiding te volgen en je kan als bedrijf meer op je corebusiness focussen zonder dat je iemand nieuw moet opleiden. 

 

Het is vaak moeilijk om een nieuwe werkkracht te vinden die in alle aspecten van marketing is gespecialiseerd. Door samen te werken met een bureau krijg je vaak de expertise van een heel team zonder dat je 5 of meer nieuwe medewerkers moet aannemen.

 

Aandachtspunten aanwerven digitaal marketing bureau

 

Verwachtingen

 

Zorg er in het begin voor dat je verwachtingen juist zijn afgestemd. Bespreek duidelijk wat je verwachtingen zijn en welke doelstellingen je wil bereiken. Start nooit een samenwerking zonder vooraf duidelijke KPI's (kritische prestatie indicatoren) af te spreken. 

 

Bespreek ook duidelijk in welke tijdspanning je resultaten verwacht. Het is niet realistisch om al na één week je resultaten te behalen. Door hier duidelijk over te communiceren vermijd je dat er frustraties ontstaan.

 

Ervaring & referenties

 

Kijk altijd of een bureau al referenties heeft in jouw sector of al samenwerkt met een gelijkaardig bedrijf. Indien je dit niet terug vindt op hun website vraag dit dan zeker tijdens een eerste kennismakingsgesprek.

 

Je kan ook altijd vragen of je contact mag opnemen met een van deze referenties. Op deze manier kan je veel leren over hoe een bureau omgaat met zijn klanten.

 

Duidelijke afspraken

 

Zorg er ook voor dat er duidelijk besproken wordt welke werkzaamheden voorzien worden en welke zaken jezelf moet voorzien als bedrijf. Goede afspraken maken goede vrienden. Zo kunnen er nooit misverstanden ontstaan. 

 

Als je twijfelt of iets mee inbegrepen is in de samenwerking vraag dit dan zeker voor je de samenwerking afsluit. Het is ook altijd slim om kort te bespreken hoe een samenwerking kan beëindigd worden. Door hier in het begin over te communiceren is de kans groter dat er achteraf geen negatieve gevoelens zijn. 

 

Wil je graag weten wat Websteak als extern bureau voor jullie kan betekenen neem dan zeker contact met ons op en dan bekijken we in detail wat we voor jullie kunnen betekenen. 

 

 

 

Katrien Vananderoye

Katrien inschakelen voor je zaak?