De zogenoemde FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netflix en Google/Alphabet), hebben bewezen dat ze veel sterker zijn dan andere sectoren die zware schade ondervinden door de pandemie. De wereldwijde "blijf in uw kot" maatregelen zorgden ervoor dat mensen veel meer technologie gebruikten om vanop afstand te werken. Dit heeft een grote boost gegeven een meer optimisme gecreëerd rond technologie.

 

Op vlak van digitale advertenties zagen zowel Facebook als Google sterke dalingen in ad spend rond midden maart, maar zien ze een stabilisering of zelfs een herstel in april. Deze bekendmakingen zorgden trouwens ook voor een sterk optimisme op de beurs.

 

Google en Facebook zagen dat meer mensen door hun feeds scrollden dan gewoonlijk, maar de vraag blijft natuurlijk of deze groei in engagement zal blijven als de versoepeling van de maatregelen verder uitgerold wordt, de mensen terug meer buiten mogen en de economie terug aanwakkert.

 

Voor bepaalde sectoren zoals de reisindustrie en de autosector zagen de tech platforms de investeringen in advertenties dalen. Maar een sterkhouder werd gevonden in  zogenoemde Direct Response (DR) Ads, dewelke mensen leiden richting een aankoop of een app download. Facebook, Google and Snap benadrukte dat deze ads goed standhouden in tijden van een globale daling in ad spends.

 

Deze zogenaamde Direct Response Advertising, houdt meerdere methodes in waarbij potentiële klanten dus onmiddellijke actie zouden kunnen nemen, zoals een app te downloaden of iets te kopen van op een e-commerce site of webshop. De focus op deze performante manier van adverteren toont zich op korte termijn natuurlijk rendabeler dan het brand advertising. Brand advertising - eerder communiceren wat een bedrijf juist doet, in plaats van directe verkopen of downloads te realiseren - bleek ook minder gedaan te worden in maart en april. Op te volgen dus of er nieuwe "direct response" producten zullen ontwikkeld worden door de grotere (ad) tech spelers.