Na vele jaren mijn kennis gebruikt te hebben om bedrijven te helpen via eenvoudige internet- of intranettoepassingen hun processen te optimaliseren leek de restaurantwereld wel een ideale plaats om mijn ervaring met mijn passie te delen. Enter The Plus Club, een innovatief platform om reservaties te beheren dat het zwaartepunt opnieuw bij de restaurateurs legt. Weg reviews en punten sprokkelen, welkom reputatie. Wie krijgt die laatste tafel? Welke gast willen we liever wél of niet niét? Kortom, een nicheprodukt voor toprestaurants die eerder te veel dan te weinig boekingen hebben. Na twee jaar maandelijkse groei rond de 30 procent blijft hier begin maart plots niks van over. Een drama voor ons, maar een ramp voor de vele ambitieuze restaurateurs die elke dag alles geven om hun zaak op te bouwen.

Geen paniek, want we hebben al straffere dingen gedaan. Op twee weken stampt mijn team een volledig platform uit de grond om online bestellingen op te nemen. Niet rendabel, want we weten dat de meeste restaurants dit slechts een paar weken zullen gebruiken en bovendien geen geld hebben om hieraan te spenderen - maar we kunnen onze partners ook niet in de steek laten.

Intussen zijn we twee maand verder en worden de contouren van de heropening langzaamaan duidelijk en ook dit wordt geen walk in the park. Een kleine steekproef bij onze partners geeft aan dat hooguit een vierde van het aantal tafels zal aangeboden mogen worden. Als ze al beslissen te heropenen, want winstgevendheid is in deze situatie niet gegarandeerd.

Schaarste op de terassen

Daarom worden een hoop ondenkbare dingen plots een noodzaak. Terrasjes die wel ‘vanzelf’ volliepen veranderen plots in exclusieve tafels waar je zonder reservatie niet welkom bent. Daarbij denk ik dan zelfs aan een betalende reservatie, al dan niet in combinatie met en vorm van ‘minimum spend’. Als je deze zomer moet overleven met vijf tafels in plaats van twintig, is er immers absoluut geen ruimte meer voor reservaties die niet komen opdagen. Dit zou nefast zijn voor de inkomsten van die dag. Ook tafels die enkel een hoofdgerecht en een glas water bestellen zie je liever niet passeren. 

Daarom zeg ik: een restaurantbezoek deze zomer wordt een schaars luxeproduct. Er zal voorrang gegeven worden aan vaste klanten, en een reservatie zal je bevestigen met een betaling vooraf - ook al is de reservatie over een uur. Ook formules waarbij je, bvb, 50€ per persoon vooraf betaalt die nadien van je rekening worden afgetrokken (maar die je verliest als je ze niet uitgeeft) zullen opduiken. Het menu en de wijnkaart zal je vaak op je eigen smartphone kunnen bekijken en soms ook bestellen zodat je geen schrik hoeft te hebben van besmetting. Wat ik vroeger zelf weglachte als overdreven fixatie op apps die de charme van het restaurantbezoek teniet doen wordt plots een realiteit.

Dus, when the facts change I change my opinion. Zo weet je meteen ook wat mijn mensen de voorbije weken ontwikkeld hebben...