Google Data Studio omvat een datavisualisatie en een rapporteringsprogramma waarmee je eenvoudige visuele rapporten kan opmaken en onderdelen van SEO, SEA, Social Media, … in kaart brengen. Vaak moet je nu data op verschillende platforms gaan zoeken zoals bijvoorbeeld Google Analytics en Google Ads. Wat onoverzichtelijk en tijdrovend is.

 

Google Data Studio levert jou volgende voordelen op :

 

  1. Meerdere gegevensbronnen

Je kunt met Google Data Studio meerdere gegevensbronnen op één plaats verzamelen. Sommige van de gegevensbronnen die je in Google Data Studio kunt brengen zijn: Google AdWords, Search Console en uiteraard ook Google Analytics.

 

Je kunt ook 'connectoren' gebruiken om informatie van websites van derden zoals Facebook, Bing en MailChimp, te halen. Met wat hulp kun je zo eenvoudig een rapport maken dat tientallen verschillende bronnen integreert om je te helpen waardevolle inzichten te krijgen in jouw cross-channel marketingcampagnes.

 

  1. Het is volledig personaliseerbaar

Data Studio geeft je de mogelijkheid om volledig aanpasbare dashboards te maken. Je kunt beginnen met een blanco sjabloon of een template. Wat je ook kiest, je kunt snel widgets, grafieken en gegevens slepen en neerzetten om een volledig uniek rapport te maken. Tekst toevoegen en bewerken is ook zeer eenvoudig in Google Data Studio. Je kunt ook verschillende kleuren, lettertypen en opmaakopties kiezen die passen bij het merk van jouw organisatie.

 

3.   Delen en samenwerken

Een van de beste eigenschappen van Google Data Studio is hoe eenvoudig het is om jouw rapporten te delen en samen te werken met anderen. Geef toegang tot jouw team, stel machtiging is, en op elk moment kunnen ze een bijdrage leveren op het dashboard. Een andere geweldige functie is het toekennen van gebruiksspecifieke machtigingen, dus je kunt jouw klant bijvoorbeeld 'only view' toegang geven zodat ze niets veranderen zonder dat je het weet.

  1. Realtime en interactieve rapporten

Data Studio verzamelt realtimegegevens van Google Analytics, Google Ads en anderen om je in staat te stellen realtime dynamische en interactieve dashboards te maken. Dit betekent dat je jouw rapport kunt maken, doorsturen naar de door jou gekozen ontvangers en dat zij het datumbereik, gebruikerstype of andere dimensies kunnen aanpassen om zo de realtimegegevens (of eerdere gegevens) en statistieken te verkrijgen die zij nodig hebben. 

  1. Het is gratis!

Google Data Studio is helemaal gratis. Er zijn veel betaalde rapportagesoftware, maar met de gratis versie van Google Data Studio kom je al minstens even ver.