Ja, we kunnen meten hoeveel bezoekers onze Facebook-campagne oplevert.

Ja, we kunnen meten hoeveel van onze websitebezoekers een download doen van ons e-book.

We kunnen zelfs meten hoeveel van die downloads gebeuren door initiële bezoekers via die betreffende Facebook-campagne. Maar weten we ook hoeveel van die leads, de mensen die ons e-book downloaden, uiteindelijk klant worden? Dat is waar het vaak wringt.

Want om dat te weten te komen, moeten sales en marketing op elkaar afgestemd zijn.  Om te kunnen waken over de kwaliteit van je campagnes, je ROI deftig te kunnen berekenen en uiteindelijk geld te besparen, dien je als marketeer te weten welke customer journey een klant exact heeft afgelegd. Daar kan closed-loop marketing je bij helpen.

 

Afstand tussen sales en marketing

 

We zien nog al te vaak een grote afstand tussen sales en marketing. Sales weet niet goed waar marketing mee bezig is. En marketing weet niet hoe kwaliteitsvol de leads zijn die ze aanbrengen en hoeveel procent effectief geconverteerd wordt naar een klant.  

Die afstand moet verkleind worden. Als sales en marketing samenwerken, kun je je marketingbudgetten effectiever inzetten, je ROI verhogen en gewoonweg meer geld binnenhalen. 

 

Afstand tussen sales en marketing verkleinen

 

Een goede start om deze afstand te verkleinen zou zijn door sales en marketing nauwer te laten samenwerken. Plan op regelmatige basis een overleg tussen de twee afdelingen waarin marketing kan vertellen welke campagnes er momenteel lopen en aan zitten te komen.

Anderzijds kan Sales inzicht geven in de kwaliteit van de leads en hoeveel leads geconverteerd zijn naar klanten. Wanneer je deze twee afdelingen op regelmatige basis dichter bij elkaar brengt, creëer je ineens meer betrokkenheid en een gevoel van samenhorigheid. Je werkt nu beiden naar een doel, in plaats van iedere afdeling voor zich. 

 

Closed-loop marketing gaat een stap verder

 

Hoewel een regelmatig overleg tussen sales en marketing een goede stap is in het dichten van de afstand tussen beiden, gaat closed-loop marketing nog net een stap verder. Want digitale marketing zou digitale marketing niet zijn, als we niet alles konden meten. 

 

Wat is closed-loop marketing?

 

Closed-loop marketing onderkent het probleem tussen sales en marketing, maar zorgt er door middel van data voor, dat er niks meer door de mazen van het net glipt. Bij closed-loop marketing track je alles vanaf je marketingcampagnes tot de conversie naar klant.

Op die manier weet je dus perfect welke marketinginspanningen en -kanalen tot de beste resultaten leiden en kun je hier je verdere marketinginspanningen op afstemmen. 

 

Wat heb je nodig voor closed-loop marketing? 

 

Wil je schakelen naar closed-loop marketing, dan dien je een aantal zaken in te richten voor jouw organisatie. Het idee bij closed-loop marketing is dat alles geautomatiseerd verloopt

 

Tracking

Een bezoeker op je website heeft meestal een cookie ‘bij’, hierdoor kun je bijhouden waar die persoon vandaan komt, maar ook wat hij/zij doet op je website. Wil je echter specifieker weten via welke campagne die persoon op je website is gekomen, dan dien je URL-parameters aan je campagnes mee te geven.

Op die manier kun je perfect achterhalen welke marketingcampagne de initiële aanzet heeft gegeven om je website te bezoeken. 

 

Marketingsoftware

In Google Analytics kun je zien via welke campagnes mensen op je website zijn beland en welke pagina’s ze bezocht hebben.

Wil je deze mensen echter blijven volgen als ze lead worden en een classificatie meegeven, dan dien je te beschikken over marketingsoftware, ook wel marketing automation software genoemd. Denk hierbij aan bijvoorbeeld SharpSpring, Hubspot, Active Campaign, enzovoort. 

 

Geïntegreerd CRM-systeem

Om vervolgens te kunnen achterhalen welke lead tot klant is geworden, moet je CRM-systeem kunnen integreren met je marketingsoftware. Op die manier heb je binnen je CRM-systeem alle informatie van eerste contactpunt tot klant. 

 

Analisten

Het inrichten van closed-loop marketing biedt je een schat aan waardevolle informatie, mits je deze uiteraard op de juiste manier kunt interpreteren. En dat is niet altijd even makkelijk.

Zorg daarom dat je een analist in huis hebt, die de hoeveelheid aan data kan analyseren en zo de juiste conclusies kan trekken voor de inrichting van je verdere marketinginspanningen.

 

Heb je hierbij hulp nodig? Geef ons zeker een seintje, wij geven je graag verdere uitleg!