Omdat niet iedereen positieve reviews gelooft, zijn ze soms minder krachtig dan negatieve reviews. Gelukkig kan dat opgelost worden.

Waarover gaat het?

85% van de consumenten vertrouwt online reviews even sterk als persoonlijke aanbevelingen. Maar mensen reageren vooral op recente reviews. 77% vindt online reviews ouder dan 3 maanden niet meer relevant. 18% laat zich zelfs enkel beïnvloeden door reviews die de laatste twee weken werden geschreven, volgens een onderzoek van BrightLocal.

Welke reviews overtuigen?

De kracht van positieve reviews is dus groter als ze worden geschreven net na de aankoop, het restaurantbezoek of het verblijf in het hotel. Het loont de moeite om hierop in te spelen.

Enkele sterke voorbeelden:

  • “Vanavond hebben we bij restaurant De Lekkerbek gegeten. Ik genoot van de persoonlijke bediening. Mijn steak was heerlijk à point gebakken, precies zoals ik het had gevraagd!”
  • “Bedrijf X heeft net mijn nieuwe iPhone geleverd. Gisterenavond pas besteld, vandaag al in huis.”
  • “Vanochtend heb ik dit e-boek gekocht, ben nu al halfweg. Het verhaal leest als een trein.”
  • “Sinds vandaag zorgt lamp X voor een warme sfeer in mijn huis. Ik vind de kleur en intensiteit van de verlichting heel gezellig.”

Hoe reviews verbeteren?

Natuurlijk mag je klanten helpen bij het schrijven. Geef hen deze 4 tips:

  1. Motiveer hen om zo snel mogelijk een review te schrijven. Dit kan via e-mail op de dag van levering, net na een restaurantbezoek, 5 dagen nadat ze een e-boek gedownload hebben, bij het uitchecken van het hotel enzovoort. Vraag hen om te vermelden dat hun ervaring recent is of dat ze het product zopas ontvingen. 
  2. Adviseer hen om concreet te beschrijven hoe en wanneer ze het product gebruiken. Deze concrete tijdsaanduidingen zetten anderen aan het denken over hoe het product ook voor hen nuttig kan zijn.
  3. Vraag hen om niet commercieel te schrijven. Omschrijvingen als ‘het beste product ooit’ laten ze beter achterwege. Interessanter is dat ze op een neutrale toon beschrijven hoe ze zich voelen, wat het product met hen doet, hoe anderen op hen reageren ... 
  4. Informeer ook naar negatieve punten. Reviews zijn eerlijker als er positieve en negatieve punten in vermeld zijn. Laat je klanten ook opschrijven wat nog beter kan.

 

Hoe vraag je klanten om een online review?

Je mag je klanten zeker actief oproepen om een review te geven, bijvoorbeeld via een aansporing onder elke mail of een mail naar recente klanten.

Stel in je e-mailprogramma een standaardbericht op. Dit maakt het makkelijker om snel je klanten te mailen. Verwijs hierin naar het contact dat zij met je hadden of de aankoop die ze deden. Vraag deze te beoordelen via een review. 

Help je klant met een paar richtlijnen, zoals de tips uit dit artikel. Besef wel dat het not done is om een positieve review te vragen. Je klant moet de vrijheid hebben om te schrijven wat die wil.

Handig is een aanklikbare link die je klanten meteen leidt naar de website waarop ze hun review kunnen plaatsen. De Digitale Versnelling beoordeel je bijvoorbeeld gemakkelijk via deze link op Google Reviews.

Bewaar het mailtje dat je zonet hebt opgesteld als template. Zo hoef je het niet steeds opnieuw te typen. Stuur het regelmatig naar een tevreden klant.