1.1 Google concurreert met sociale media

Na het opdoeken van Google+ begin dit jaar, pakt Google de strijd met de sociale media nu op een andere manier aan. Eerdere updates maakten het onder andere mogelijk blogposts en promotionele aanbiedingen toe te voegen aan Google My Business.

De recentste update heeft het voornamelijk op Pinterest gemunt. Wanneer je nu een afbeelding zoekt via Google Afbeeldingen en een aanklikt, dan verschijnt die in een pop-upvenster. Wil je daarna nog wat verder scrollen, dan blijft de geselecteerde afbeelding zichtbaar zodat je die kunt vergelijken met de rest van de zoekresultaten. Hoewel de update op het eerste gezicht banaal lijkt, zal hij een grote impact hebben op het onlineshopgedrag. Shoppers kunnen namelijk gemakkelijker aanbieders vergelijken op basis van prijs, beschikbaarheid en reviews.

 

1.2 Gallery Ads officieel beschikbaar in bètaversie

Google kondigde de Gallery Ads enkele maanden geleden al aan. Intussen zijn ze beschikbaar in bètaversie in verschillende talen waaronder Nederlands, Engels, Frans, Duits en Spaans. Wat de Gallery Ads ook alweer zijn? Een advertentieformaat met vier tot acht afbeeldingen die bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Ze helpen bedrijven hun merk visueel voor te stellen. Elke afbeelding krijgt een unieke titel én de hele reeks krijgt een call-to-action die jij bepaalt. Extra voordeel? Je hoeft hier geen campagne voor op te zetten.

 

1.3 Keyword Planner toont relevantste zoekwoorden

Relevante zoekwoorden vinden en uitsluiten blijft een uitdaging. De laatste update van de Keyword Planner maakt het proces eenvoudiger. Op basis van een door jou gekozen kernzoekwoord, zoekt de tool de relevantste zoekwoorden voor je campagne. Bovendien sluit de Keyword Planner andere merknamen automatisch uit en houdt hij rekening met je diensten en producten, op basis van je websitecontent.