1. Leer je klant kennen

Hoeveel weet je echt van je klant? Wat zijn de interesses? Hoe is het bestedingspatroon? Hoe kijkt een klant tegen je bedrijf aan? Als je enkel boodschappen uitstuurt en geen input of feedback vraag aan de klant, dan blijven deze vragen onbeantwoord en zijn je marketing en salesactiviteiten vaak op buikgevoel en vaak ook minder succesvol. Marketing automation laat toe om je klant te leren kennen door acties van die klant bij te houden, vragen te stellen, interesses te meten en zo een beter beeld te krijgen van je klant. Dan is het opstellen van persona's zelfs niet meer nodig en kan je iedere klant individueel aanspreken.

2. Leer je bedrijf kennen

Naast je klant leren kennen kan marketing automation je ook inzicht geven in je eigen bedrijf. Op korte termijn zijn omzet en kwartaalcijfers belangrijk. Maar op lange termijn zijn klanttevredenheid en vertrouwen in je merk belangrijker omdat ze toekomstperspectief illustreren. Bedrijven die het jarenlang goed doen in een steeds veranderende wereld hebben meestal een hoge NPS en houden klantvriendelijkheid hoog in het vaandel. Door echt in dialoog te gaan met je klant, kan je te weten komen waar de pijnpunten zitten in je organisatie. Loopt een orderproces niet soepel of wordt over een bepaalde winkelbediende steevast geklaagd, je kan het te weten komen door open te staan voor de input van je klant die via marketing automation journeys kan verwerkt worden.

3. Integreer je systemen en maak data bruikbaar

Iedere marketing automation specialist weet dat het allemaal begint met data. Bedrijven hebben vaak zonder het zelf te beseffen veel data. Maar die is meestal verspreid over verschillende systemen die niet onderling gekoppeld zijn en de data is niet altijd van een goede kwaliteit. Als je die data wil gebruiken om b.v. gepersonaliseerde nieuwsbrieven te sturen met aanbevelingen per klant, dan kan dit enkel als alle data 'clean' is en vlot beschikbaar in je marketing automation platform. Dit is geen eenvoudig werk maar loont zeker de moeite omdat ook andere onderdelen van je bedrijf er de voordelen van zullen dragen en je hierdoor ook meer inzicht krijg in je klant en bedrijf (zie 1. en 2.).

4. Toon respect voor je klant

Laten we eerlijk zijn, marketing draait vaak rond het zo breed mogelijk verspreiden van je boodschap. Veel ruimte voor feedback of dialoog is er niet. Hoe verstandig is het om een cultuurliefhebber plat te mailen met promoties voor de nieuwe Kampioenenfilm. Dat kan beter. De beste marketing automation tools gebruiken alle beschikbare data om een gepersonaliseerde boodschap te sturen of soms ook helemaal geen boodschap te sturen als die niet relevant is voor de ontvanger. Het toont een zeker respect voor de klant als je je telkens afvraagt 'Is dit de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal voor deze persoon?'. Enkel een geavanceerd marketing automation platform kan deze vraag beantwoorden en zorgen dat communicatie oprecht aanvoelt. Het is de perfecte anti-spam behandeling.

5. Versterkt je digitale marketing

Het meest gebruikte kanaal in marketing automation is 'e-mail' en daar zijn goeie redenen voor. Maar marketing automation kan ook je andere digital marketing efforts een boost geven. Als een klant doorklikt op je e-mail, kom hij of zij meestal op je website terecht wat uiteraard zorgt voor meer bezoekers. Ook je social media kan versterkt worden door marketing automation en een post viraal maken. Zorg er gewoon voor dat de verschillende kanalen gelinkt zijn en dat je bijhoudt waar je marketingbudget naartoe gaat. Zo kan je inzetten op die kanalen die het meeste meerwaarde beiden.

6. Wordt creatiever als marketeer

We zien het vaak bij bedrijven die starten met marketing automation. Na een eerste aftastende fase groeit het enthousiasme bij marketeers. De digital natives zien meteen de mogelijkheden en bedenken de leukste data driven campagnes. Voor de meer traditionele marketeer gaat een nieuwe wereld open. Een vaak gehoord uitspraak is dan ook 'Weten wij dat allemaal van onze klant?'. Eens ze beseffen wat er allemaal mogelijk is met een goeie marketing automation tool, kunnen ze vlot campagnes opzetten die ze eerder niet voor mogelijk hielden.

7. Breek los van IT

Nee, we zijn geen tegenstanders van de IT-afdeling. Zeker niet. Maar het is nu eenmaal een feit dat marketing steeds digitaler wordt en een marketingafdeling vaak afhangt van data en functionaliteit die enkel IT kan beiden. Enter marketing automation. Sommige geavanceerde tools zoals Selligent laten marketeers toe campagnes op te zetten via een grafische interface. Zo kan je vlot je e-mail nieuwsbrief opstellen op basis van een template (die ook goed werkt op mobile), die laten doorlinken naar een zelfgebouwde landingspagina die dan weer een formulier bevat die data wegschrijft in de CRM database. Nadien wordt dan automatisch een reminder mail gestuurd op basis van de ingevulde data. Dit allemaal zonder enige tussenkomst van IT of een regel code te schrijven. Uiteraard helpt het om wat kennis te hebben van computerlogica en databasesystemen, maar je hoeft echt geen HTML, CSS of 'god forbid' Javascript expert te zijn om technische meesterwerkjes af te leveren. Eén opmerking hierbij: je zal de IT-afdeling of een marketing automation consultant kunnen gebruiken om de tool op te zetten, de juiste data te syncen en de templates voor je klaar te zetten. Daarna is het jouw beurt!

8. Go nuts met nieuwe technologie

De techniek staat niet stil en al zeker niet in het martech landschap. Wil je nieuwe technologieën verkennen zoals chatbots, personal assistants en A.I, dan zijn er pakketten op de markt die je daar perfect bij kunnen helpen. Vaak kun je ze vlot integreren in je eigen toolset. Zo heeft Selligent A.I. componenten die op basis van eigen business rules en machine learning de juiste boodschap kiezen bij een bepaald groep van ontvangers of het beste tijdstip kunnen bepalen wanneer iemand een boodschap ontvangt. IBM heeft met Watson een assistent waar je als digitaal marketeer gewoon tegen kan praten en zo je marketingcampagnes kan analyseren en opstarten. En het Gentse Hello Customer gebruikt A.I. om in de vele data nagelaten in contactformulieren en online surveys de juiste conclusies te trekken en zo tot een veel bredere inzicht te komen dan een NPS die van 22 naar 23 gaat. We staan duidelijk aan het begin van een revolutie waar je je best op voorbereidt. De stappen die je zet om op een relevante persoonlijk en digitale manier te communiceren met je publiek, zijn dezelfde stappen die je klaar maken voor de komst van A.I. in je marketingapparaat.

9. Bespaar tijd en geld

Hoeveel moeite kost het om een e-mail nieuwsbrief op te stellen?

  • Je moet de juiste selectie maken van personen uit je database naar wie je de boodschap wil sturen.
  • Je moet het juiste beeldmateriaal selecteren
  • Je moet de juiste teksten (copy) schrijven
  • Je moet alles testen
  • Je moet de mail inplannen
  • Je moet de resultaten evalueren

Marketing automation kan al deze taken van je overnemen. Zo kan je werken met templates die de juiste data ophalen en enkel versturen naar een relevant publiek. Heb je een DAM systeem (Digital Asset Management), dan kunnen de juiste teksten (in de juiste taal) en fotomateriaal opgehaald worden en automatisch toegevoegd worden aan de e-mail. Via een A/B test weet je zeker dat de meest succesvolle versie naar je publiek gaat. Een automatisch rapport x aantal uur of dagen na het uitsturen van je boodschap brengt je uiteindelijk op de hoogte van het succes van je mailing. Zijn de dagen van de marketeer dan geteld? Uiteraard niet. Maar marketing automation geeft de marketeer wel meer tijd om creatief te zijn en echt meerwaarde te bieden i.p.v. routinewerk te verrichten.

10. Groei je business

Je klant en bedrijf leren kennen door de juiste data in te zetten op het juiste moment via het juiste kanaal is één iets. Maar uiteraard is dit niet het einddoel. Uiteindelijk wil je dat je business groeit en je investering rendeert. Marketing automation is daar de perfecte tool voor om op korte en lange termijn bij te dragen aan het succes van je onderneming. Meer nog dan traditionele marketing (radio, TV, print) waar je succes moet afleiden uit vaak onrechtstreeks gerelateerde verkoopcijfers, zorgt digitale marketing en marketing automation ervoor dat je vlot kan bijhouden waar iedere geïnvesteerde euro naartoe gaat en hoeveel je ervoor terugkrijgt. Daarnaast hou je ook een vinger aan de pols als het gaat over klanttevredenheid. Dat is de echte meerwaarde van je producten en diensten voor je klant.

Je ziet het, meer dan redenen genoeg om met marketing automation aan de slag te gaan. Hoe het marketing automation precies werkt lees je verder op markebly.be.