1. Leer je klant kennen

Hoeveel weet je echt van je klant? Wat zijn de interesses? Hoeveel wil hij besteden? Hoe kijkt een klant tegen je bedrijf aan? Als je enkel boodschappen uitstuurt en geen input of feedback vraagt aan de klant, dan blijven deze vragen onbeantwoord. Je marketing- en salesactiviteiten gebeuren dan op buikgevoel en zijn minder succesvol. Marketing automation laat toe om je klant te leren kennen. Door acties van die klant bij te houden, door vragen te stellen en interesses te meten. Het opstellen van persona's hoeft niet langer en kan je iedere klant individueel aanspreken.

2. Leer je bedrijf kennen

Marketing automation kan je ook inzicht geven in je eigen bedrijf. Op korte termijn zijn omzet en kwartaalcijfers belangrijk. Maar op lange termijn zijn klanttevredenheid en vertrouwen in je merk belangrijker omdat ze toekomstperspectief illustreren. Bedrijven die het jarenlang goed doen in een steeds veranderende wereld hebben meestal een hoge Net Promoter Score en houden klantvriendelijkheid hoog in het vaandel.

Door echt in dialoog te gaan met je klant, kom je te weten waar de pijnpunten zitten in je organisatie. Loopt een orderproces niet soepel of wordt over een bepaalde winkelbediende steevast geklaagd? Sta open voor de input van je klant die via marketing automation journeys kan verwerkt worden.

3. Integreer je systemen en maak data bruikbaar

Iedere marketing automation specialist weet dat het allemaal begint met data. Bedrijven hebben vaak veel data zonder het zelf te beseffen. Die data is meestal verspreid over verschillende systemen die niet onderling gekoppeld zijn en de data is niet altijd van een goede kwaliteit. Als je die data wil gebruiken om gepersonaliseerde nieuwsbrieven te sturen met aanbevelingen per klant, dan kan dit enkel als alle data 'clean' zijn en vlot beschikbaar in je marketing automation platform. Dit is geen eenvoudige klus maar het loont zeker de moeite. Ook andere onderdelen van je bedrijf plukken er de voordelen van. En je krijgt meer inzicht in je klant en bedrijf (zie 1. en 2.).

4. Ga voor de juiste boodschap op het goede moment

Laten we eerlijk zijn... Marketing draait vaak om het zo breed mogelijk verspreiden van je boodschap. Veel ruimte voor feedback of dialoog is er niet. Hoe verstandig is het om een cultuurliefhebber te stalken met promoties voor de nieuwe Kampioenen-film? Dat kan beter. De beste marketing automation tools gebruiken alle beschikbare data om een gepersonaliseerde boodschap te sturen. Of soms ook helemaal geen boodschap te sturen als die niet relevant is voor de ontvanger. Het toont respect voor de klant als je je telkens afvraagt 'Is dit de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal voor deze persoon?' Enkel een geavanceerd marketing automation platform kan deze vraag beantwoorden en zorgen dat communicatie oprecht aanvoelt. Het is de perfecte anti-spam behandeling.

5. Versterk je digitale marketing

Het meest gebruikte kanaal in marketing automation is 'e-mail' en daar zijn goeie redenen voor. Toch kan marketing automation ook je andere digital marketing inspanningen een boost geven. Als een klant doorklikt op je e-mail, kom hij of zij meestal op je website terecht, wat uiteraard zorgt voor meer bezoekers. Maar ook je social media kunnen versterkt worden door marketing automation: denk maar aan posts die viraal gaan. Zorg er gewoon voor dat de verschillende kanalen gelinkt zijn en dat je bijhoudt waar je marketingbudget naartoe gaat. Zo kan je inzetten op die kanalen die het meest meerwaarde bieden.

6. Word creatiever als marketeer

We zien het vaak bij bedrijven die starten met marketing automation. Na een eerste aftastende fase groeit het enthousiasme bij marketeers. De digital natives zien meteen de mogelijkheden en bedenken de leukste datagedreven campagnes. Voor de meer traditionele marketeer gaat een nieuwe wereld open. Een vaak gehoorde uitspraak is dan ook 'Weten wij dat allemaal van onze klant?' Zodra ze beseffen wat er allemaal mogelijk is met een goeie marketing automation tool, kunnen ze vlot campagnes opzetten. Iets wat ze vroeger niet voor mogelijk hielden.

7. Breek los van IT

Nee, we zijn geen tegenstanders van de IT-afdeling. Zeker niet. Maar het is nu eenmaal een feit dat marketing steeds digitaler wordt. En de marketingafdeling dus vaak afhangt van data en functionaliteit die enkel IT kan bieden. Enter marketing automation. Sommige geavanceerde tools zoals Selligent laten marketeers toe campagnes op te zetten via een grafische interface. Zo kan je vlot je nieuwsbrief via e-mail opstellen op basis van een template (die ook goed werkt op mobile). En die kan je laten doorlinken naar een zelfgebouwde landingspagina met een formulier dat data wegschrijft in de CRM database. Nadien stuur je automatisch een herinnergsmail op basis van de ingevulde data. Dit allemaal zonder tussenkomst van IT of zonder codering.

Uiteraard helpt het om wat kennis te hebben van computerlogica en databasesystemen. Maar je hoeft echt geen HTML, CSS of 'god forbid' Javascript expert te zijn om technische meesterwerkjes af te leveren. Eén opmerking hierbij: je zal de IT-afdeling of een marketing automation consultant wél kunnen gebruiken om de tool op te zetten, de juiste data te syncen en de templates voor je klaar te zetten. Daarna is het jouw beurt!

8. Go nuts met nieuwe technologie

De techniek staat niet stil en al zeker niet in het martech landschap. Wil je nieuwe technologieën verkennen zoals chatbots, personal assistants en artificiële intelligentie (A.I)? Dan zijn er pakketten op de markt die je daar perfect bij helpen. Vaak kun je ze vlot integreren in je eigen toolset. Zo heeft Selligent A.I. componenten die op basis van eigen business rules en machine learning de juiste boodschap kiezen bij een bepaalde groep van ontvangers. Of ze bepalen het beste tijdstip wanneer iemand een boodschap ontvangt.

IBM heeft met Watson een assistent waar je als digitaal marketeer gewoon tegen praat  en zo je marketingcampagnes analyseert en opstart. En het Gentse Hello Customer gebruikt A.I. om uit de vele nagelaten data in contactformulieren en online surveys de juiste conclusies te trekken. Zo kom je tot een veel breder inzicht dan een net promoter score die van 22 naar 23 gaat.

We staan duidelijk aan het begin van een revolutie waar je je best op voorbereidt. De stappen die je zet om op een relevante persoonlijk en digitale manier te communiceren met je publiek, zijn dezelfde stappen die je klaar maken voor de komst van A.I. in je marketingapparaat.

9. Bespaar tijd en geld

Hoeveel moeite kost het om een nieuwsbrief via e-mail op te stellen? Je moet personen selecteren uit je database naar wie je de boodschap wil sturen. Je moet het beeldmateriaal selecteren, teksten schrijven, de mail inplannen, resultaten evalueren...

Marketing automation kan al deze taken van je overnemen. Zo kan je werken met templates die de juiste data ophalen en versturen naar een relevant publiek. Heb je een DAM systeem (Digital Asset Management)? Dan kunnen de juiste teksten (in de juiste taal) en fotomateriaal opgehaald worden en automatisch toegevoegd worden aan de e-mail.

Via een A/B test weet je zeker dat de meest succesvolle versie naar je publiek gaat. Een automatisch rapport x aantal uur of dagen na het uitsturen van je boodschap brengt je uiteindelijk op de hoogte van het succes van je mailing.

Zijn de dagen van de marketeer dan geteld? Uiteraard niet. Maar marketing automation geeft je wel meer tijd om creatief te zijn en echt meerwaarde te bieden zonder al dat routinewerk.

10. Boost je business

Je klant en bedrijf leren kennen door op het juiste moment via het juiste kanaal de juiste data in te zetten: dat is één iets. Uiteraard is dit niet het einddoel. Uiteindelijk wil je dat je business groeit en je investering rendeert. Marketing automation is de perfecte tool om op korte en lange termijn bij te dragen aan het succes van je onderneming. Bij traditionele marketing (radio, tv, print) moet je succes vaak afleiden uit onrechtstreeks gerelateerde verkoopcijfers. Terwijl digitale marketing en marketing automation ervoor zorgen dat je vlot kan bijhouden waar iedere geïnvesteerde euro naartoe gaat en hoeveel je ervoor terugkrijgt. Daarnaast hou je ook de vinger aan de pols als het gaat over klanttevredenheid. Dat is de echte meerwaarde van je producten en diensten voor je klant.

Je ziet het, meer dan redenen genoeg om met marketing automation aan de slag te gaan.