Waarom je niet plots een domeinnaam mag opzeggen

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 3 mei 2019

Waarom je niet plots een domeinnaam mag opzeggen

Je verandert de naam van je zaak? Je campagne met bijbehorende url is ten einde? Hou de url toch nog in je bezit. Ontdek wat er mis kan lopen als je dat niet doet.

Heinz ging eerder publiekelijk met de billen bloot toen de QR-codes op verkochte ketchupflessen opeens naar een pornosite leidden. De ketchupfabrikant had kort daarvoor de campagne en url gestopt. Malafide personen gingen ermee aan de haal.

Dit kan iedereen overkomen die een domeinnaam plots opzegt.

Wat kan er mislopen met je domeinnaam?

Er kan heel wat fout lopen nadat je een domeinnaam stopt. Dit omdat de url na een quarantaine van een paar dagen opnieuw in verkoop komt. Een opvallende naam wordt al snel misbruikt. De mogelijkheden?

  • Internetcriminelen kopen de domeinnaam en vervalsen je oude, maar vertrouwde website.
  • Ze krijgen toegang tot diensten waarop je inlogde met het mailadres gekoppeld aan de domeinnaam.
  • Ze gebruiken het mailadres om je contacten te spammen en te hacken.
  • Ze linken je domeinnaam door naar een minder propere website.

Hoe misbruik voorkomen?

Als je een aantal maatregelen neemt, is misbruik niet zo eenvoudig. Bescherm jezelf, je contacten en je klanten:

  1. Zet geen enkele domeinnaam zomaar stop.
  2. Stuur de oude domeinnaam via een redirect door naar je nieuwe domeinnaam.
  3. Vraag je contacten om het mailadres dat gekoppeld is aan de url te schrappen. Communiceer hen je nieuwe e-mailadres.
  4. Zeg je domeinnaam pas op wanneer je er zeker van bent dat er geen activiteit meer is op de website met die naam.
  5. Bekijk het internetverkeer naar die domeinnaam. Wie linkt er naar je oude site? Benader deze websitemakers met de boodschap dat je ermee stopt.
  6. Vervang de website door een placeholder. Deze pagina vertelt dat je website niet langer actief is. Vergeet niet door te verwijzen naar je nieuwe website en/of sociale media.
  7. Breng je logins in kaart. Vervang waar nodig het e-mailadres van de domeinnaam die je stopt.
  8. Let ook op met QR-codes en campagnes die naar jouw domeinnaam linken. Zijn ze helemaal ten einde? Niet meer aanwezig op producten en bij je klanten?
  9. Een domeinnaam aanhouden, kost niet veel geld. Het lukt voor een paar euro per jaar. Neem die tijd om alle activiteit, linken en contacten over te zetten. Zo voorkom je misbruik.

Dit lees je ook in het artikel Denk twee keer na voordat je een domeinnaam opzegt.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale