Zo checken mogelijke klanten of je webshop te vertrouwen is

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 14 mei 2019

Zo checken mogelijke klanten of je webshop te vertrouwen is

700.000 valse webshops zijn wereldwijd actief. Zeker 11.000 nepshops hebben een .be-adres. Hoe weten consumenten dat jouw online winkel wél te vertrouwen is?

De cijfers van Test-Aankoop over valse webshops zijn onrustwekkend voor elke eerlijke handelaar. Want klanten halen hun creditcard pas boven als ze zich veilig wanen. Voordat mensen kopen, controleren ze je webshop grondig. Dat doen ze zo:

1. Klanten beoordelen de url

Klopt de naam met de webshop waarop ze zich bevinden en het verhaal dat je vertelt? Deze check waarschuwt meteen voor een site als delsol-ramen-deuren.be die … schoenen verkoopt.

2. Ze zoeken een vertrouwd label

Webwinkels tonen de keurmerken waaraan ze voldoen. In België bestaan bijvoorbeeld deze 4 meest betrouwbare kwaliteits- en veiligheidslabels voor webshops. Maak deze aanklikbaar. Zorg ervoor dat jouw webshop genoemd wordt op de website van het label, zoals SafeShops.be hier doet.

3. Klanten contacteren je graag

Consumenten zoeken naar een eenvoudig systeem om een klacht te uiten of een vraag stellen. Webwinkels die geen ruimte laten voor vragen en klachten, plegen mogelijks bedrog. Publiceer een eenvoudig contactformulier en vermeld je telefoonnummer.

4. Ze klikken door naar Maps

Velen controleren ook het vestigingsadres. Plaats dit duidelijk op de site en onderaan in de footer. Maak je adres concreter met een Google Maps-kaartje.

Opgelet met adressen buiten de Europese Unie! Deze vertellen mogelijke klanten meteen dat ze geen beroep kunnen doen op de Europese wetgeving die consumenten beschermt bij eventuele problemen.

5. Klanten vinden advertenties bizar

Een webshop toont geen advertenties voor andere webshops. Reclame of pop-ups wekken wantrouwen. Probeer je inkomsten dus niet op te schroeven met Google AdSense.

6. Taalfouten maken hen wantrouwig

Onverzorgde taal en taalfouten doen een slordig vertaalde buitenlandse website vermoeden. Schrijf daarom correct en wervelend Nederlands. Maak ze herkenbaar, zodat jouw klanten zien dat ze geschreven zijn door een landgenoot. Laat de teksten nalezen door een eindredacteur of copywriter.

Een goedverzorgde Belgische webshop straalt ongetwijfeld vertrouwen uit. Zeker zodra je voldoet aan de verwachtingen die we in dit artikel opsommen.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale