Klanten over jouw zaak laten posten op sociale media? Met deze 5 tips lukt het!

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 14 mei 2019

Klanten over jouw zaak laten posten op sociale media? Met deze 5 tips lukt het!

Heel wat zelfstandigen geven aan geen tijd te hebben om regelmatig een bericht of foto te posten op Facebook, Instagram of andere sociale media. Maar wat als jouw klanten dit nu eens voor je doen? In dit artikel leggen we uit hoe je klanten motiveert.

Leuk aan sociale media is dat je niet alles zelf hoeft te schrijven en posten. Op jouw website ben enkel jij verantwoordelijk voor de inhoud, maar op sociale media niet.

Met deze 5 tips motiveer je klanten om berichten, foto’s en reviews over jouw zaak te posten op sociale media:

Tip 1. Nodig influencers uit

Nodig mensen die invloed uitoefenen op jouw doelpubliek (influencers) uit in jouw zaak, stuur hen een testproduct, laat hen overnachten in je vakantieverblijf … Als zij op sociale media en hun blog over jou schrijven, lezen veel potentiële klanten mee.

Tip 2. Activeer klanten meteen

Wacht niet te lang om te vragen naar een review of om foto’s en reacties te posten. Vraag het meteen aan je klanten, nog tijdens hun bezoek in je zaak of tijdens hun verblijf. Hoe sneller je hen motiveert, hoe zekerder je bent dat ze ook effectief iets posten op sociale media. Voorzie eventueel een attentie of promotie als duwtje in de rug.

Tip 3. Bied gratis wifi aan

Maak de drempel om onmiddellijk en mobiel te surfen zo laag mogelijk. Dat doe je door gratis wifi aan te bieden. Hang de naam van het netwerk en het wachtwoord op een opvallende plaats in je winkel, horecazaak of verblijfplaats. Zo is de kans veel groter dat ze meteen hun status updaten op Facebook.

Tip 4. Post zelf reviews en berichten

Wie zelf actief is op sociale media, oogst ook meer reacties, foto’s en reviews. Ruil gerust met collega-zelfstandigen en -middenstanders. "Ik heb net een bericht over je zaak gedeeld. Zin om mij een share, post of review terug te geven?”

Tip 5. Maak je zaak sexy

Leuke eyecatchers creëren niet enkel een unieke sfeer, ze vormen ook gedroomde details voor Instagram-posts. Maak je interieur dus aantrekkelijk om te fotograferen en te delen. Hang een leuke spreuk tegen de muur. Voorzie een fotohoek met attributen die bij jouw zaak passen. Stel je klanten gerust voor om een foto van hen te maken die ze kunnen delen.

Hoe gemakkelijker en leuker jij het klanten maakt om iets over je zaak en/of producten te delen, hoe sneller en met meer plezier ze dit effectief doen.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Hoe analyseer je de resultaten van je Facebookadvertenties?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Adverteren op Facebook: hoe doe je dat?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale